مجلس مخالف دو نرخی شدن بنزین است/برندینگ، راهکاری بهتر

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه بنزین دو نرخی عاملی برای قاچاق می شود گفت: مجلس با دونرخی شدن نرخ بنزین مخالف است بنابراین با کارشناسی دقیق بر موضوع برندینگ، دولت می تواند آن را در لایحه بودجه ۹۸ قرار دهد تا مجلس بر روی آن تصمیم گیری نهایی کند.

علی بختیار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص صحبت هایی پیرامون دو نرخی شدن بنزین، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصاد مردم و مشکلات آنها، مجلس به هیچ وجه با افزایش نرخ بنزین که تاثیر زیادی بر شاخص‌های اقتصادی می گذارد، موافق نیست.

وی افزود: افزایش نرخ بنزین در نرخ تورم و رکود کشور تاثیر گذار است به این دلیل چند هفته گذشته کمیسیون انرژی مجلس، تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ مبنی بر گرانی نرخ بنزین را حذف کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی باید واقعی سازی شود، تصریح کرد: متاسفانه کشور تجربه منفی در هدفمندی یارانه ها دارد. قرار بود قیمت حامل های انرژی واقعی شود و درآمد حاصل از آن بخشی به یارانه نقدی و بخشی به یارانه تولید تعلق گیرد اما متاسفانه به بخش تولید هیچ رقمی پرداخت نشد.

هدفمندی یارانه ها به بدترین شکل اجرا شد

وی افزود: متاسفانه در بحث هدفمندی یارانه ها، هدفمندی به بدترین شکل اجرا شد و دو نتیجه بسیار بد داشت. نتیجه نخست و معکوس آن بود که به دنبال افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی، نرخ ارز ۳ برابر شد و به اصطلاح موضوع هدفمندی به هوا رفت.

بختیار اظهار کرد: قرار بود به سمت واقعی سازی قیمت ها پیش رویم اما با افزایش اختلاف نرخ دلار از ۲۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان، در اصل با قیمت های واقعی فاصله بیشتری گرفتیم.

وی با بیان اینکه محاسبه نرخ برق، بنزین، گاز و ... بر پایه دلار انجام می شود، گفت: پیش از هدفمندی، قیمت هر کیلو وات برق حدود ۵ سنت بود که با افزایش قیمت دلار همه طرح هدفمندی زیر سوال رفت.

هدفمندی یارانه ها تورم را به ۴۰ درصد رساند

عضو کمیسیون انرژی مجلس به دیگر نتیجه منفی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: در واقع بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نرخ تورم حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. متاسفانه در آن زمان می خواستیم با واقعی سازی قیمت ها، یک موضوع را درست کنیم اما چشم آن را کور کردیم.

وی با تاکید بر اینکه کشور تجربه شکست خورده ای در ارتباط با افزایش نرخ حامل های انرژی دارد و نباید این تجربه موفق را دوباره تکرار کنیم، تصریح کرد: اینکه عنوان می شود بنزین تنها حدود ۱.۵ درصد در افزایش نرخ تورم اثرگذار است واقعیت ندارد چرا که بنزین در ایران بر شاخص‌های اقتصادی مختلفی همچون تورم و رکود تاثیر می گذارد. هر زمانی که دولت بنزین را گران می کند یک تورم جهشی در اقتصاد کشور نمایان می شود.

بختیار با بیان اینکه اقتصاد ایران به شدت تابع افزایش حامل‌های انرژی است، تاکید کرد: به دلایل گفته شده افزایش نرخ حامل‌های انرژی، در کمیسیون انرژی رد شده است.

نرخ عوارض بارنامه بخش ریل ۷۵ درصد است

وی در پاسخ به این سوال که «راهکار مجلس برای واقعی شدن نرخ بنزین چیست»، اظهار کرد: مباحثی امروز در بحث شدت انرژی مطرح است به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل ریلی شدت انرژی یک هفتم حوزه جاده است.   اما در خصوص اینکه چرا حمل و نقل ریلی مقرون به صرفه نیست باید توجه داشت که اکنون شاهد قیمت غیرهمسان گازوییل در بخش جاده و ریل هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر قیمت گازوییل در بخش حمل و نقل ریلی ۵۵۰ تومان و در سایر بخش ها ۳۰۰ تومان است که این حاکی از گرانی ۲۵۰ تومانی گازوییل در حوزه ریلی کشورمان است.

وی همچنین با بیان اینکه نرخ عوارض بارنامه ریلی ۷۵ درصد و عوارض بارنامه بخش جاده ۳.۵ درصد است، گفت: به عنوان مثال در حال حاضرنرخ بارنامه عوارض ریلی در ترکیه ۴۵ درصد است و اگر ایران نیز نرخ عوارض بارنامه ریلی خود را از ۷۵ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهد موجب توسعه حمل و نقل ریلی خواهد شد.

بختیار تاکید کرد: با کاهش برخی عوارض و تعرفه‌ها می توان از طریق منابع همسان‌سازی موجبات اشتغال را فراهم کنیم.

بنزین دو نرخی عاملی برای قاچاق می شود

وی با اشاره به اینکه ما باید به سمت تولید خودروهای برقی در کشور پیش رویم، گفت: برای هر تاکسی برقی باید ۱۰ هزار دلار سوبسید بپردازیم در حالیکه هم اکنون در CNG برای هر تاکسی حدود ۳۷۰۰ دلار سوبسید پرداخت می کنیم. امسال باید ۱۶ هزار تاکسی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود که سر جمع سوبسید تاکسی های برقی کمتر از CNG خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین در خصوص صحبت هایی مبنی بر دو نرخی شدن بنزین، گفت: در حال حاضر مجلس و کشور آمادگی لازم را برای دو نرخی شدن بنزین ندارد چرا که بنزین دو نرخی و افزایش قیمت آن تبعاتی به همراه خواهد شد.

وی افزود: دو نرخی شدن بنزین ما را در شناسایی دچار مشکل می کند و سبب قاچاق خواهد شد همچنین افزایش نرخ بنزین دو نرخی در اقتصاد کشور تبعات منفی به همراه دارد و تورم را افزایش می دهد.

مخالفت مجلس با بنزین دو نرخی

بختیار با بیان اینکه مجلس برای سال های آینده بر اجرای طرح برندینگ تاکید دارد، اظهار کرد: طرح برندینگ از سوی شرکت پالایش و پخش مطرح است. در نظر داریم همزمان با این طرح نرخ بنزین را به مرور واقعی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح برندینگ بنزین به صورت واقعی اجرا نمی شود، تصریح کرد: هم اکنون بنزین با یک قیمت و یک کیفیت توزیع می شود در حالیکه بنزین با چند قیمت، برند و کیفیت در کشور تولید می شود و می توان طرح برندینگ بنزین را به صورت پایلوت ابتدا در کلانشهرها اجرا کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه موضوع برندینگ بنزین در لایحه بودجه ۹۷ دیده نشده و برای سال آینده قابل اجرا نیست، گفت: مجلس حتی با دونرخی شدن نرخ بنزین مخالف است بنابراین با کارشناسی دقیق بر موضوع برندینگ، دولت می تواند آن را در لایحه بودجه ۹۸ قرار دهد تا مجلس بر روی آن تصمیم گیری نهایی کند.

کد خبر 334034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.