تحقق و پایداری نظام مردم سالاری در گرو توجه به حقوق شهروندی است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نگاه همه جانبه و عدالت محور مدیریت شهری در خصوص پیاده سازی قوانین و مقررات مربوطه و رعایت اصل برابری تمامی افراد و شهروندان در مقابل این قوانین می‌تواند تا حد مطلوبی بر ارتقاء حقوق شهروندان تاثیر مثبت و ارزنده از خود بر جای بگذارد.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: امروزه شهر و محیط زندگی مدرن و اجتماعی، با شهروندان، معنی پیدا می‌کند، رابطه شهروندی با مدیریت شهری از جمله مسایل و موضوعات مهمی است که در حوزه مدیریت شهری جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از عواملی که می‌تواند به تحقق و پایداری نظام مردم سالاری در جامعه از طریق اجتماعات مردمی بیانجامد، توجه به حقوق شهروندی است که می‌توان دستیابی به این هدف را از سوی مدیریت شهری دنبال کرد، زیرا ارتباط مدیریت شهری با جایگاه حقوق شهروندی و تاثیر هر یک از آنها بر دیگری یکی از مهمترین مباحث در حوزه‌های گوناگون شهر و شهرنشینی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید در شهر اصفهان با پتانسیل‌های گوناگون نهفته در آن و با تکیه بر ارایه مباحث آموزشی به شهروندان و تشویق آنان در جهت مشارکت موثر در مدیریت شهری اقدام کرد، گفت: به جای اینکه شهرها به محلی برای جولان دادن انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی تبدیل شوند باید به جایگاهی مبتنی بر تعاریف شهروندی ارتقا یابند، به نحوی که در مجموع تمامی افراد بتوانند در سود ناشی از آن سهیم شوند و بتوان شهر را کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه نفوذ پیرامون خود تلقی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: نگاه همه جانبه و عدالت محور مدیریت شهری در خصوص پیاده سازی قوانین و مقررات مربوطه و رعایت اصل برابری تمامی افراد و شهروندان در مقابل این قوانین می‌تواند تا حد مطلوبی بر ارتقاء حقوق شهروندان آنها تاثیر مثبت و ارزنده از خود بر جای بگذارد.

زندآور خاطرنشان کرد: مردم ولی نعمت مسئولان هستند، رسیدگی به حقوق شهروندی در رفتار بزرگان دین با مردم نشانه توجه ویژه دین اسلام به این امر است بنابراین نباید از نقش مشارکت شهروندان غافل شویم، زیرا آنان می‌توانند نقش یک بازوی مشورتی و حتی اجرایی را در کنار مدیریت شهری ایفا کنند.

وی ادامه داد: همگان باید بتوانند در پی افزایش میزان مشارکت ها، شاهد بهبود عملکرد مدیریت شهری باشند و ضمن احساس رضایت مندی نسبت به این مسئله، نقش خود را در جامعه ای که در آن زندگی می کنند، مثبت ارزیابی کرده و بتوانند ثمره تلاش و مشارکت مفید خود را نظاره گر باشند.

زندآور با بیان اینکه در مقطع کنونی می توانیم ادعا کنیم به مرور زمان این اساس ارزشمندی و مفید بودن به یک هنجار تبدیل خواهد شد، گفت: ارائه راهبردهای مختلف برای ظرفیت سازی و توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی شهروندان با تاکید بر آموزش های شهروندی توسط مدیریت شهری می تواند آثار و نتایج قابل توجهی تا دستیابی به وضعیت مطلوب به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: مدیران شهری اصفهان مکلف به برخورد با متخلفان حوزه حقوق شهروندان هستند، زیرا شهرداری با پول مردم اداره می شود و همه اقدامات مدیریت شهری باید بر اساس رسیدگی به حقوق مردم و خدمات متناسب با آن باشد و در این مسیر باید، اخلاق را رعایت کرده و موجب رنجش مردم نشویم و حرمت اربابان خود که همان مردم هستند را داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: آسیب شناسی داخل مجموعه شهرداری در خصوص ارائه خدمات مرتبط با حقوق شهروندی باید انجام گیرد تا با این اقدام نسبت به گذشته رضایت شهروندان افزایش یابد. در همین راستا باید بررسی شود که سلامت اداری در شهرداری اصفهان چه رتبه ای دارد؟ چند درصد پیمانکاران که قراردادهایی حتی با رقم کم دارند طلب‌هایشان را وصول کرده اند؟ آیا برنده شدن در مناقصات و عقد قراردادها و وصول مطالبات هزینه ای هم دارد؟

وی افزود: وقت آن رسیده است که در این دوران شهرداری به طور جدی افرادی را برای احقاق و صیانت از حقوق شهروندی بگمارند و با ایجاد سازو کار لازم هم برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم کارکنند و هم در صورت بروز خسارت به طور جدی خسارت وارده بر مردم را جبران کنند، این کار شدنی است و بسیاری از مدیران شهری توانایی چنین تصمیم و اقدامی را دارند.

زندآور به ضرورت تغییر در نگاه اداره امور شهر در شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: برای اجرای پروژه و توسعه زیرساخت های شهر باید مزیت های شهر را به منظور ایجاد منابع پایدار شناسایی و برای جذب سرمایه گذار در خصوص آنها اطلاع رسانی مناسب انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های مالی دولت برای کمک به یک هزار و ۲۴۴ شهرداری در کل کشور باید گفت دوران اداره شهر و شهرداری با کمک های دولتی خاتمه یافته است، لذا شهردار و اعضای شورای شهر باید نسبت به شناسایی مزیت های شهر و منطقه خود به منظور تعریف درآمدهای پایدار، تولید ثروت، اشتغال زایی و جذب سرمایه گذار توجه ویژه ای داشته باشند.

این عضو شورا تصریح کرد: ممکن است مدیران شهرداری فکر کنند که در شهر درآمدی  نیست درصورتی که راه های درآمدی خوبی در شهر وجود دارد که باید آنها را شناسایی کرد، زیرا موقعیت ویژه اصفهان و جاذبه های منحصر به فرد شهر بدون تردید، سرمایه مناسبی برای ایجاد درآمد پایدار و اشتغال زایی است.

وی اضافه کرد: ایجاد درآمد در حوزه های گردشگری نیازمند داشتن برنامه ها و طرح های کابردی در زمینه تقویت زیرساخت های صنعت گردشگری و ایجاد مجتمع های رفاهی، اقامتی و تفریحی و بازارچه های محلی برای ارائه صنایع دستی و محصولات بومی است.

زندآور با تاکید بر اینکه باید میزان مشارکت مردم در برنامه های شهرداری و اداره شهر براساس ظرفیت های بخش خصوصی و منابع مردمی هرچه بیشتر افزایش یابد، اظهار کرد: عامل اساسی این امر جلب اعتماد مردمی است، لذا شهرداری اصفهان باید برای تقویت زیرساخت های شهری و تأمین اعتبار پروژه های عمرانی نگاه خود را به سمت شناسایی و کسب درآمدهای پایدار و تولید ثروت و شغل معطوف کند.

وی افزود: شهرداری اصفهان باید در خصوص مزیت های شهر و معرفی بسته های سرمایه گذاری خود از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها اطلاع رسانی مستمر انجام دهد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده درآمد شهرداری صرف پرداخت حقوق و مزایا می شود، گفت: با این رویه مشکلات شهروندان حل نشده و پروژه های مورد نیاز آنها هم اجرایی نمی شود، بنابراین شورای شهر و شهرداری باید به موضوع منابع انسانی به خصوص وجود نیروی انسانی مازاد توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه شهرداری اصفهان مانند موسسه کاریابی افراد بیکار و غیرمتخصص را به کار گیرد، خدمت به شهر و شهروندان نیست، زیرا همانطور که شاهد هستیم این دیدگاه شهرداری را با مشکلات بزرگی مواجه می سازد.

زندآور خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید همکاری و همفکری لازم را در خصوص رفع بخشی از مسائل و مشکلات شهرداری ها که مرتبط با مباحث قانونی و حقوقی است، انجام دهند ، با توجه به اینکه در آستانه رسیدگی به قانون بودجه سال آینده هستیم انتظار می رود نمایندگان مجلس از احکام و موضوعات شهرداری ها و لوایحی که به مجلس ارسال می شود، حمایت کنند.   

کد خبر 334013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.