دشمن دیرینه در انزوا است/اشتباهات دولت قبل را پای دولت کنونی ننویسیم

مشاور وزیر امور خارجه گفت: حال که سیاست تنش زدایی دولت تدبیر و امید به بار نشسته گشایشی را در عرصه بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده، نیروهای داخلی نیز باید صبور و دارای نگاه بلند مدت باشند.

محمد مهدی مظاهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: ورود شورای امنیت به بحث نا آرامیهای ایران و البته نتیجه این نشست از ابعاد مختلفی دارای اهمیت و قابل تحلیل است. در درجه نخست، موافقت شورای امنیت با درخواست آمریکا برای مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل، حرکتی خطرناک و برخلاف اصول منشور سازمان ملل است که حق حاکمیت ملی ایران را خدشه دار می کند و باید تلاش شود تا این امر به یک رویه ثابت در سازمان ملل تبدیل نشود.

مشاور وزیر امور خارجه افزود: البته تلاش آمریکا برای طرح مسأله اعتراضات ایران در شورای امنیت نشان می دهد که آمریکا به دنبال عملیاتی کردن یک استراتژی هدفمند در قبال کشورمان است و دونالد ترامپ می کوشد دولت خود را از افتضاح ناشی از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نجات دهد و با خارج کردن مسأله فلسطین از مرکزیت مسائل خاورمیانه، ایران را به مرکز توجه و فشار جامعه بین المللی تبدیل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: با همه این اوصاف، رد درخواست آمریکا در شورای امنیت و تخفیف وجهه و اعتبار این کشور بعد از اعلام تصمیم کشورهای عضو شورای امنیت، از نکات برجسته و تاریخی نشست اخیر شورای امنیت بود.

وی افزود: از سوی دیگر حمایت تمام قد کشورهای اروپایی، روسیه، چین و دیگر اعضا از ایران و توافق هسته ای و تقبیح تلاشهای آمریکا و بهانه تراشی این کشور برای نقض برجام، از دیگر نکات تاریخی و مهم نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل بود.

مظاهری تصریح کرد: هر چند در اعتراضات و ناآرامیهای اخیر در کشور، برخی گروهها و افراد تلاش کردند تا نوک پیکان اعتراضات را متوجه دولت و ناکارامدی آن کنند؛ اما به نظر می رسد تلاشهای دولت تدبیر و امید در عرصه بین المللی در حال ثمر دادن است؛ به واسطه این سیاستها، جو خصومت آمیز بین المللی علیه ایران، به سمت تعامل و همکاری و حتی حمایت قدرتهای آسیایی و اروپایی از کشورمان در حال تغییر است.

رییس سازمان فرهنگی اکو افزود: از سوی دیگر با سیاستهای تعاملگرای دولتهای یازدهم و دوازدهم، دشمن دیرینه کشورمان در انزوا قرار گرفته و سایر قدرتهای جهانی، دیگر حاضر به همراهی با آن برای ضربه زدن به ایران نیستند و فضای بازیگری جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی به سمت مطلوب و مورد نظر یعنی گسترش مناسبات بین المللی و استقبال سایر کشورها برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورمان پیش رفته است.

مظاهری با اشاره به اینکه اعتراضات اخیر در ایران حاصل تبلیغات منفی برخی گروهها علیه دولت و نیز بعضی مطالبات بحق مردم بوده است، گفت: حال که سیاست تنش زدایی دولت تدبیر و امید به بار نشسته و چنین گشایشی را در عرصه بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده، نیروهای داخلی نیز باید صبور باشند، اشتباهات و کاستی های دولت قبلی را به پای دولت کنونی ننویسند و با مد نظر قرار دادن منافع بلند مدت کشور، دستاوردهایی که با سختی حاصل شده را با بخشی نگری و حرکتهای جناحی نابود نکنند.

کد خبر 333941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.