جلوه‌گری ماه، مریخ و مشتری در آسمان

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: در این هفته، ماه، مریخ و مشتری جلوه زیبایی به آسمان می دهند.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روز یکشنبه - ۱۷ دی- ساعت ۳:۴۵ مصادف با همزمانی مقارنه مریخ و مشتری در شرق آسمان است. هم نشینی بسیار نزدیک سیاره سرخ بهرام (مریخ) با سیاره برجیس (مشتری) در بامداد این روز و قبل از روشنایی هوا در افق شرقی آسمان قابل مشاهده است.

وی در توضیح این رویداد گفت: وقتی دو جرم آسمانی در کنار هم قرار می گیرند، به این پدیده در نجوم "مقارنه" میان آن دو جرم می گویند. باید دقت کنیم که مقارنه یک پدیده واقعی نیست و کاملا ظاهری است؛ یعنی از دید ما ساکنان زمین این‌طور به نظر می رسد که آن دو جرم در کنار یکدیگر قرار دارند در حالیکه ممکن است از هم دور باشند، ولی به گونه ای در راستای دید ما قرار می گیرند که فکر می‌کنیم به هم نزدیک هستند.

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: بامداد پنجشنبه -۲۱ دی- ساعت ۲:۵۷ ماه، مریخ و مشتری در کنار هم زینت بخش آسمان می شوند. مریخ و مشتری هر دو به صورت اجرام نورانی قابل مشاهده هستند، با این تفاوت که مریخ قرمز رنگ به نظر می رسد. 

مرادی با بیان اینکه سیارات نیز مانند ستارگان در آسمان دیده می شوند، تاکید کرد: در هنگام مقارنه اجسام، سیارات با نور بیشتر در آسمان دیده می شوند و مانند ستارگان چشمک نمی زنند و این تفاوت سیاره ها با ستارگان است. 

کد خبر 333935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.