دفاع جهان از ایران در برابر اغتشاشگری آمریکا

جلسه جمعه شب شورای امنیت که به درخواست آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد در عمل به صحنه انزوای آمریکا به خاطر سوء استفاده از شورای امنیت تبدیل شد.

به گزارش ایمنا، در جلسه جمعه شب که بنا به درخواست نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به بهانه حوادث اخیر در ایران برگزار شد، آمریکا بار دیگر در صحنه جهانی در انزوا قرار گرفت و اکثر اعضای شورای امنیت تاکید کردند که مساله داخلی ایران هیچ ارتباطی با حوزه کاری شورای امنیت سازمان ملل ندارد. 

این جلسه در عین حال سبب شد تا کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه دو عضو دائم شورای امنیت، از این فرصت برای دفاع از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دفاع کنند.

«متیو رایکرافت» نماینده انگلیس در سازمان ملل در سخنان خود در عین تکرار برخی ادعاها در خصوص نقش ایران در مسائل منطقه ای، بر تعهد کامل لندن به برجام تاکید و از پایبندی ایران به این توافق استقبال کرد. وی افزود: ما تمام کشورهای عضو را تشویق می کنیم که به تعهدات خود پایبند باشند، وجود یک ایران سعادتمند و باثبات به نفع همه ما است. 
«فرانسوا دلاتر» نماینده فرانسه نیز توافق هسته ای را یکی از پایه های ثبات در خاورمیانه توصیف کرد و گفت که پایان دادن به برجام یک شکست بزرگ برای کل جامعه بین المللی خواهد بود. 

روسیه و چین دو عضو دیگر گروه ۱+۵ نیز در نشست جمعه شب شورای امنیت تاکید کردند که حوادث اخیر ایران یک مساله داخلی بوده که تهدید کننده امنیت بین المللی نیست و نمی بایست در شورای امنیت مطرح می شد.

نماینده روسیه در همین ارتباط حتی با صراحت بیشتری سخن گفت و تاکید کرد: هدف اصلی از برگزاری این جلسه تمایل آمریکا برای محافظت از حقوق بشر و منافع مردم ایران نیست، بلکه آمریکاییها تلاش می کنند از این فرصت برای مخدوش کردن برجام استفاده کنند. 

نماینده سوئد نیز هر چند از طرفهای توافق هسته ای نیست، اما به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در راستای سیاست این اتحادیه ، بر لزوم تفکیک مسائلی غیر از موضوع هسته ای از برجام تاکید کرد و گفت: توافق هسته ای برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

منبع: ایرنا

کد خبر 333918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.