بالاخره اجباری است یا اختیاری؟

با وجود دوگانگی ظاهری در گفته‌های مهدی تاج و کارلوس کی‌روش درباره الزامی یا اختیاری بودن طرح پیشنهادی سرمربی تیم ملی، به نظر می‌رسد که باشگاه‌های لیگ برتری در عمل چاره‌ای جز پیروی از دستور جنجالی فدراسیون فوتبال نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رییس فدراسیون فوتبال در حاشیه جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری با موسسه بین‌المللی فرهنگی اکو به اختلاف‌نظر اخیر سرمربی تیم ملی با سرمربی سپاهان واکنش نشان داد. مهدی تاج ضمن حمایت از برنامه پیشنهادی کارلوس کی‌روش مبنی بر انجام ریکاوری ملی‌پوشان لیگ داخلی در اردوی تیم ملی، به زلاتکو کرانچار یادآوری کرد که باشگاه‌های لیگ برتری و از جمله سپاهان باید از سیاست‌های فدراسیون فوتبال پیروی کنند. تاج همچنین تأکید کرد که طرح اخیر کی‌روش مصوبه ای لازم‌الاجراست که کرانچار هم مثل سایر همتایان خود در لیگ برتر باید به آن احترام بگذارد.

رییس فدارسیون فوتبال در حالی طرح پیشنهادی سرمربی تیم ملی را لازم الاجرا توصیف کرده است که در بیانیه چند روز پیش کی‌روش علیه کرانچار تأکید شده بود که این همکاری الزامی نیست.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که بین اظهارات رییس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی درباره اجباری یا اختیاری بودن این طرح جنجالی دوگانگی وجود دارد. البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که وقتی کی‌روش از الزامی نبودن طرحش صحبت می‌کند، احتمالاً منظورش این نیست که همکاری نکردن باشگاه‌ها هیچ تبعاتی برای ملی‌پوشان آنها ندارد.

فوتبال‌دوستان ایرانی حتماً به خاطر دارند که کی‌روش هنگام اصطکاک با همکاران خود در تیم‌های باشگاهی ممکن است به کلی قید ملی‌پوشان آن تیم‌ها را بزند. خط خوردن سه ملی‌پوش وقت سپاهان از تیم ملی در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و بازگرداندن دسته‌جمعی ملی‌پوشان پرسپولیس از اردوی زمستان گذشته در دوبی دو اقدام جنجالی بود که مرد پرتغالی پس از بالا گرفتن دعوایش با مربیان کروات این دو تیم بر سر زمان در اختیار قرار دادن ملی‌پوشان اتخاذ کرد.

با در نظر داشتن این سوابق شاید برخلاف آنچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد بین گفته‌های رییس فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم ملی هیچ تناقضی وجود نداشته باشد. به بیان دقیق‌تر، احتمال دارد اگر باشگاه‌ها طبق برنامه ملی‌پوشان خود را پس از هر دیدار لیگ برتری برای انجام ریکاوری به اردوی تیم ملی نفرستند با جریمه‌ مشخصی از سوی فدراسیون فوتبال مواجه نشوند، اما ممکن است آن دسته از ملی‌پوشان لیگ داخلی که به دلیل مخالفت باشگاه متبوعشان در این طرح شرکت نمی‌کنند از برنامه کی‌روش در راه آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی کنار گذاشته شوند. دود این اتفاق احتمالی هم طبیعتاً به چشم باشگاه‌هایی خواهد رفت که باید در ادامه فصل با چالش بی‌انگیزگی و افسردگی بازیکنانشان پس از بر باد رفتن زودهنگام رویای جام جهانی سر کنند.

کد خبر 333768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.