اعتراض به دولت از منظر حقوق شهروندی محترم است/برخورد با اغتشاش گران درچهارچوب قانون باشد

سخنگوی دولت گفت: اعتراض به دولت و پیام رسانی مردم از منظر حقوق شهروندی محترم است و می تواند در چهارچوب قانونی انجام شود، دولت نیز پایبندی خود به این حق را نشان داده است.

به گزارش ایمنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران افزود: قانون اساسی مرز بین اغتشاش و اعتراض را عدم اخلال در امنیت عمومی می داند.

وی ادامه داد: حتی کسانی که می خواهند با اغتشاش گران برخورد کنند باید درچهارچوب قانون باشد.

سخنگوی دولت با بیان این که باید بین دو موضوع اعتراض و اغتشاش تفکیک قائل شویم، گفت: با توجه به تفاوت اعتراض و اغتشاش دستورالعمل هایی که ما داریم بر اساس مبانی نظری دولت با آن مواجه می شویم، نخست منشور حقوق شهروندی و دیگر اصول امنیت ملی که در قانون اساسی تعریف شده است. 

نوبخت درمورد اعتراض یادآور شد که از منظر دولت با توجه به منشور حقوق شهروندی حق شناخته شده ای است و شهروندان می توانند با توجه به حقی که برای رساندن صدا و پیام خود به مسئولان دارند در چهارچوب ضوابط قانونی اجرا کنند. 

وی ادامه داد: دولت به عنوان پایبندی خود به حقوق شهروندی همه آحاد کشور چه کسانی که به این دولت رای دادند و چه کسانی که رای نداده اند، این حق را به رسمیت می شناسد و چنانچه تجمع های مختلف در زمان های گذشته رایج و مشخص بوده است. 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تجمع های سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری و بازنشستگان از جمله این تجمعات بود که در آن صدای خود را به مسئولان می رساندند و دولت می بایست این حق را به رسمیت بشناسد و بعد از شنیدن صدای معترضین آن را بررسی کند که اگر مشکلات در فراروی اجرا برای دولت وجود دارد، به اطلاع مردم برساند و اگر نارسایی انجام داده، مطلع و رفع کند. 

نوبخت همچنین گفت: در پاره ای موارد با آغوش باز از این تجمع ها استقبال و دعوت شد تا با مسئولین نظام صحبت کنند و تلاش شد آنچه دولت می تواند، انجام دهد و در ابتدا هم دولت عذرخواهی کرد که چرا باید چنین اتفاقی بیافتد تا این گونه دلایل مطرح شود. 

وی تصریح کرد: اعتراض به دولت و پیام رسانی مردم از منظر حقوق شهروندی محترم و در چهارچوب قانونی می تواند انجام شود و دولت نیز پایبندی خود به این حق شهروندی نشان داده است. 

سخنگوی دولت ادامه داد: موضوع دیگر اغتشاش است که متاسفانه نمونه هایی از آن را در رخدادهای اخیر مشاهده شد، اغتشاش با اعتراض مرزی دارد و قانون اساسی آن را مشخص کرده تا جایی که مخل امنیت عمومی و ملی نباشد. 

نوبخت خاطرنشان کرد این مسئله در همه کشورها مشخص شده و وقتی با اغتشاش گر مواجه می شوند حساب آن را با افراد معترض جدا می کنند البته همه کسانی که با اغتشاش ها مقابله می کنند هم باید در چهارچوب قانون اقدامات را انجام دهند. 

وی ادامه داد: آنچه مخل امنیت ملی شود و به منافع شخصی و عمومی آسیب بزند از منظر قانون جرم است و کسانی که مرتکب شوند در پیشگاه ملت و قانون محکوم هستند بخصوص این که این آسیب به جان شهروندان برسد. 

سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت طبعا با توجه به این که برخاسته از ملت است و در یک انتخاب رقابتی دمکراتیک به عرصه آمد و ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور ساعت ها صف کشیدند و برخی از کشوری به کشور دیگر سفر کردند تا در این انتخابات شرکت کنند تا رییس جمهوری فعلی را انتخاب کنند. 

نوبخت افزود: بر اساس ساز و کار مدنی از دولتی صحبت می کنیم که کمتر از یک سال  پیشاز مردم رای گرفت و با توجه به این که رقبای دیگری هم حضور داشتند، همگی بر سلامت انتخابات اذعان دارند و این دولت بعد از انتخابات اعلام کرد که خود را خدمتگزار همه ملت می داند، چه کسانی که رای دادند و چه کسانی که به رقیب رای دادند. بنابراین این نوع نگاه دولت با توجه به این رخدادها متفاوت است. 

وی ادامه داد: هر کس در این حادثه، چه نیروی نظامی و انتظامی که برای دفاع از مردم در ماموریت شهید می شود و چه کسانی که آشوب ها را به پا می کنند، آسیب وارد شود، وجه مشترک آن است که ایرانی هستند، پس دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به این آسیب ها که به شهروندان، اموال و جان آنان وارد می شود، متاثر و دردمند است. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: از آن سوء باید بپذیریم که کشور دشمنانی دارد و امروز اگر رییس جمهوری که دارای پشتوانه رای مردم است از رخدادهای اخیر غمگین است، رییس جمهوری و نخست وزیر دیگری خوشحال است و آن را کتمان نمی کند، البته آنها باید خوشحال باشند که به ایرانی آسیب وارد شده چون خود را دشمن ایران می دانند. 

نوبخت ادامه داد: بحث ترامپ درمورد برجام این بود که امتیازاتی به ایران داده شده و گشایش هایی قرار است داده شود که باید جلوی آن را بگیریم پس چنین رییس جمهوری که پایبندی به میثاق جمعی ندارد و با تهدید بانک های خصوصی اروپایی تلاش می کند جلوی گشایش های اقتصادی را بگیرد باید خوشحال باشد ولی در مقابل رییس جمهوری دیگر غمگین است. 

وی افزود: آیا کسی در جغرافیای ما تردید دارد که نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس جزو دوستان ملت ایران نیست و شادمان است که اعلام حمایت می کند و خوشحال خواهد بود که به فرزندان ایران آسیب برساند؟ 

سخنگوی دولت اضافه کرد: تردید دارید که گروه هایی که ذات آن ها تروریست است مانند داعش که گروهکی پاشیده شده است از این مسائل خرسند باشد و از این که تلاش کرد در سوریه چه اتفاقاتی بیافتد، اول تصور آنان این بود که این اعتراض هاه و اغتشاش ها مدنی است و بعد مشخص شد که چه بر سر شهرهای سوریه و عراق آمده است. 

نوبخت همچنین گفت: آیا کسی تردید دارد گروهک منافقین که دستش به خون نخست وزیر، دادستان و آحاد مردم این کشور آغشته است، بدخواه این ملت است؟ اینها فراموش نشده است کسانی که در پشت مرزهای ما به آنها امنیت داده بودند، تلاش دارند تا از این فضاها به نحو مطلوب استفاده کنند اگرچه آنها در فرانسه هستند و اظهار می کنند که کار تروریستی نمی کنند.

وی ادامه داد: تردید نکنید دشمنانی در کشورها و همه گروهک ها داریم و هر اتفاقی بین فرزندان ملت در داخل کشور بیافتد، آنها شادمان هستند و آمادگی دارند افراد بی گناه را ترور کنند و فتنه و آشوب به راه اندازند. 

وی تصریح کرد: این رخداد چه بخش اعتراضی که به رسمیت شناخته شده برای منشور حقوق شهروندی است و چه اغتشاش که در درون مرزها رخ داد، همه می دانند از این اختلافات متاثر هستند و تردید نداریم ملت فهیم، آگاه وبصیر ایران به دقت به همه نشان خواهد داد و آن چه برای حل مشکلات میسر خواهد شد در سایه وحدت و آرامش به دست می آید. 

رییس سازمان برنامه و بودجه با یادآوری این که برنامه دولت در راستای پیشرفت و رفاه اجتماعی و اشتغال زایی است، افزود: اگرچه در جهت گشایش فضای اقتصادی باید از همه فرصت ها استفاده کنیم و سیاست اقتصاد مقاومتی هم همین توصیه را دارد که با ایجاد محیط مناسب، از روابط متقابل با دیگر کشورها استفاده کنیم، اما این که انتظار داشته باشیم کسانی که از این رخدادها شادمان هستند به ما کمک کنند، توقعی ساده لوحانه است.

منبع: ایرنا

کد خبر 333692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.