سایه مدیریت نادرست بر حوضه زاینده‌رود

عضو انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه شاهد مدیریت نادرست حوضه زاینده‌رود هستیم، گفت: وقتی مدیریت یکپارچه‌ای بر حوضه زاینده‌رود اعمال نشود روز به روز شاهد برداشت های بی رویه آب در بالادست رودخانه در اصفهان و چهارمحال هستیم.

علی رضایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص آخرین وضعیت کشاورزی اصفهان با توجه به خشکسالی چند سال گذشته و خشکی زاینده‌رود، اظهار کرد: کشاورزی اصفهان وابسته به زاینده‌رود است و زمانی که آب نباشد کشت انجام نمی شود و اگر کشت نداشته باشیم، کشاورز دیگر درآمدی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کشاورزان اصفهان مناسب نیست، تصریح کرد: با وجود کمی بارش‌ها و خشکسالی در حوضه زاینده‌رود، متاسفانه شاهد مدیریت نادرست بر این حوضه هستیم و بارگذاری‌ها بر رودخانه در بخش‌های شرب، صنعت و انتقال آب به دیگر شهرها و استان‌ها بیشتر شده است.

عضو انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان افزود: با وجودی که میزان آب در حوضه زاینده‌رود رو به کاهش است اما مدیریت درستی برای تقسیم منابع آبی این حوضه صورت نگرفته است.

وی با اعتقاد بر اینکه با همین میزان اندک آب و در صورت مدیریت صحیح، وزارت نیرو حتی می‌توانست آب مورد نیاز کشاورزان، صنعت و شرب را به نسبت عادلانه تامین و تقسیم کند، گفت: وقتی مدیریت یکپارچه‌ای بر حوضه زاینده‌رود اعمال نشود روز به روز شاهد برداشت های بی رویه آب در بالادست رودخانه در اصفهان و چهارمحال هستیم که متاسفانه بیشترین فشار کم آبب به پایین دست و شرق اصفهان وارد شده است.

رضایی با بیان اینکه وضعیت کشاورزی در بخش های مختلف شرق اصفهان تفاوت دارد، افزود: آب زاینده رود از سرشاخه‌ها در استان چهارمحال و بختیاری سرازیر می شود که در آن منطقه علاوه بر حقآبه خود، اضافه برداشت صورت می گیرد و همچنین در غرب اصفهان نیز همین گونه است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش رودشت آبی برای کشاورزی وجود ندارد اما بخش مرکزی شرق اصفهان شرایط بهتری دارد و پسابی از شرق اصفهان وارد آن منطقه می شود، ادامه داد: متاسفانه منطقه رودشت  به عنوان آخرین نقطه حوضه زاینده رود پس از بسته شدن رودخانه تمام منابع آب سطحی و زیرزمینی خود را از دست داده است.

وی افزود: در آخرین نقطه شرق اصفهان در شهر ورزنه و تالاب گاوخونی بیشترین ضرر را از خشکی زاینده رود متحمل شده اند.

عضو انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان در خصوص آخرین وضعیت کشاورزان شرق اصفهان و کشت پاییزه آنها، گفت: کشاورزان به امید بارش باران هستند و اگر باران ببارد و حقآبه خود را بگیرند گندم کشت می شود در غیر این صورت مسئولان کشور و استان برای جبران خسارت کشاورزان باید چاره‌ای بیندیشند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از کشاورزان شرق اصفهان به خصوص در پایین دست حتی توانایی تامین یک لقمه نان را ندارند.

رضایی با بیان اینکه  در سال جاری به دلیل نبود آب، در شرق اصفهان تاکنون کشت انجام نشده است، افزود: سال گذشته به دلیل کشت دیرهنگام پاییزه در بهمن ماه تنها ۳۰ درصد اراضی کشاورزی شرق در منطقه رودشت گندم کاری انجام دادند اما در مجموع وضعیت برداشت محصول مناسب نبود.

کد خبر 333672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.