۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
مثلث کاهش وزن چیست؟!

دانشمندان معتقدند که سبک زندگی، محیط و ژنتیک نقش مهمی در وزن افراد دارد، برای کاهش وزن نقش ژنتیک افراد همچون رعایت یک رژیم غذایی صحیح و ورزش موثر است.

به گزارش خبرنگار علم وفناوری ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"، شرکت One Bay Area درصدد یافتن راهی برای نشان دادن تاثیر و اهمیت ژن ها بر زندگی افراد است. این شرکت با انجام مطالعات گسترده از اهمیت و تاثیر ژنتیک در رابطه با اینکه چرا رژیم و ورزش تاثیر متفاوتی روی کاهش وزن افراد دارد، خبر می دهد. کمپانی 23&meبا ساخت کیت دی ان ای و مطالعه بر روی صد هزار فرد که دچار اضافه وزن بودند، از سلامت کافی این افراد خبر داد. دانشمندان معتقدند که سبک زندگی، محیط و ژنتیک نقش مهمی در وزن افراد دارد، اما تاثیر این عوامل روی یکدیگر نا شناخته باقی مانده است.

"لیانا دل گوبو"، سرپرست محققانگفت: "مایل هستیم که نسبت به ژنتیک، اطلاعات مربوط به گروه خاص و ویژگی‌های رفتاری و روان شناختی افراد شناخت پیدا کنیم. این ویژگی‌ها بر روی سبک‌های مختلف زندگی تاثیر دارد که منجر به کاهش وزن می‌شود."

به گفته وی شناخت و آگاهی از این ویژگی‌ها شرایط را برای ارایه پیشنهادات بیشتر در رابطه با سبک زندگی شخصی افراد مهیا می‌کند.

در این بررسی ها محققان، صد هزار نمونه را بررسی کردند، مطالعه ای که به موجب آن تاثیر رژیم غذایی و ورزش بر روی کاهش وزن مشهود است. در این مطالعه مجموعه کامل نمونه های دی ان ای مورد مطالعه قرار گرفت و در نتیجه تاثیر تفاوت ژنتیکی در این میان مشخص شد. تحقیقات ژنتیک محور قبلی با تمرکز بر روی جنسیت، قد و وزن افراد سعی در اندازه گیری مقدار چربی بدن داشت، اما هیچ یک با محوریت و اولویت رژیم غذایی و ورزش انجام نشده بود.

بر اساس تحقیقات موسسه فناوری ماساچوست، افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند به صورت تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه با رژیم غذایی متفاوت قرار گرفتند. در رژیم غذایی گروه اول کربوهیدرات وجود نداشت. گروه دوم فیبر بیشتر مصرف کردند. این گروه مجاز به مصرف چربی های حیوانی نبودند و گروه سوم به صورت معمول تغذیه می کردند با این تفاوت که در برنامه آنها ورزش هم وجود داشت. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که تعدادی از افراد تحت بررسی در این تحقیق به دلایل ژنتیکی یا شخصی چیزی حدود ۴۰ پوند وزن کم کردند، این در حالیست که افراد دیگری که از الگوی خاصی پیروی نکرده بودند ۱۰ پوند وزن نیز اضافه کردند. با وجود اینکه تاکنون برنامه شرکت  ۲۳&Meمورد توجه زیادی قرار گرفته. انتقاداتی به این برنامه وارد است از جمله اینکه بر اساس مقاله به چاپ رسیده در مجله نیچر در سپتامبر ۲۰۱۷، موسسه تحقیقاتی در زمینه بیماری پارکینسون با همکاری موسسه ژنتیک سان فرانسیسکو در آمریکا بیان کردند که در ۱۷ نمونه تغییرات ژنتیکی منجر به بروز مشکلاتی می‌شود.

کد خبر 333656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.