شهر زیر چرخ مرکب زنان

استارت را میزند، هنوز موتور گرم شده یا نشده می زند دنده یک و بی تفاوت از کنار ایستگاه اتوبوس رد می‌شود؛ کم‌کم خود را در هزارتوی ترافیکی شهر گرفتار می‌بیند. دریای عظیم خودروهای تک سرنشین با سکانداری بانوان پیش رویش رخ نمایان می‌کند، درحالی که این ساحل ناپیداست.اما همچنان آن را ترجیح می دهد.

به گزارش ایمنا،  استفاده از خودروهای شخصی آن هم به صورت تک سرنشین چند صباحی است که میان بانوان رایج شده است. بانوانی که حالا به هزار بهانه مانند طول مسیر، رساندن فرزندشان به مدرسه، خرید منزل و رفتن به محل کار و ... با خودروهای شخصی وارد خیابان می‌شوند.

مینا قدوسی یکی از همین بانوان است که هر روز با خودرو شخصی اش به محل کار می‌رود. او می گوید: «اتوبوسرانی که خدمات خوبی نمی‌دهد، اگر با ماشین سرکار نروم، زمان زیادی در مسیر هستم تا به اداره برسم،  تاکسی‌ها هم هزینه زیادی دارند و صرف نمی‌کند که هر روز با تاکسی به محل کار بروم.»

راضیه کشاورز دیگر شهروند اصفهانی که هر روز با خودرو خود از منزل بیرون می‌آید در این باره می‌گوید: «هر روز باید مسافت زیادی را طی کنم، تا ابتدا پسرم را به مدرسه برسانم و بعد به محل کارم بروم؛ از منزل تا مدرسه فرزندم خط اتوبوس وجود ندارد و باید مسیر زیادی را پیاده بروم تا به ایستگاه برسم و در این شرایط پسرم دیر به مدرسه می‌رسد.»

او ادامه می‌دهد: «در گذشته خیلی از اتوبوس استفاده می‌کردم اما به دلیل شلوغی بیش از حد، دیرآمدن اتوبوس به ایستگاه، دزدی در داخل این وسیله عمومی و گاهی برخورد ناشایست رانندگان ترجیح دادم با خودرو شخصی بروم، زیرا هزینه اتوبوس برای من که باید چندین مسیر را در روز طی کنم بیشتر از هزینه استفاده از خودرو شخصی‌ام است. البته برخی از بانوان هستند که از روی چشم و هم چشمی از خودرو شخصی استفاده می‌کنند اما من اگر به خاطر مشغله کاری‌ام نبود با همه مشکلات حمل و نقل عمومی، برای کاهش آلودگی هوا هم که شده از اتوبوس استفاده می‌کردم»

ویدا خسروی که هر روز با خودرو شخصی‌اش به آموزشگاه زبان می‌رود، می گوید: «اگر بخواهم با اتوبوس سفر کنم، زمان زیادی باید صرف کنم تا به کارهای روزانه‌ام برسم اما با وسیله شخصی‌ام می‌توانم بدون دغدغه تمامی کارهای روزانه‌ام را انجام دهم و به کلاس درسم برسم.»

مینا جوادی دانشجوی معماری نیز در این باره می‌گوید: «به هیچ عنوان حاضر نیستم با اتوبوس سفر کنم، از یک طرف شلوغی اتوبوس و از طرف دیگر حرکت کند اتوبوس‌ها مرا عصبی می‌کند به خاطر همین ترجیح می‌دهم هر روز صبح با خودرو شخصی به دانشگاه بروم. البته باید اعتراف کنم همه دوستانم با خودرو شخصی‌شان به دانشگاه می‌آیند و اینکه من بخواهم از اتوبوس استفاده کنم به نوعی «بی‌کلاسی» محسوب می‌شود.»

اکرم رضایی که خانه‌دار است هم می‌گوید: «تمامی کارهای روزانه‌ و خریدم را با خودرو خود انجام‌ می‌دهم اگر بخواهم منتظر بمانم همسرم از سر کار برگردد به هیچ یک از کارهایم نمی‌رسم، بنابراین ترجیح می‌دهم کارهای خود را صبح‌ها سریعتر انجام دهم.»

روزانه هزاران نفر از بانوان شهر خود را وارد دالان ترافیک شهری می‌کنند. گرچه هنوز آمار رسمی در این باره در دسترس نیست اما مشاهدات نشان می‌دهد استفاده بانوان از خودروهای شخصی، سهم قابل توجهی در افزایش ترافیک شهری دارد.

لزوم ارائه مشوق برای سفرهای شهری بانوان

امین همدانی، استاد دانشگاه شیخ بهایی اصفهان با بیان اینکه ۵۰ درصد از جمعیت شهر را بانوان تشکیل می دهند، به خبرنگار ایمنا می گوید: با توجه به این میزان جمعیت باید مشوق های لازم برای استفاده بانوان از وسایل نقلیه عمومی در نظر گرفته شود.

وی ادامه می دهد: دسترسی سخت به حمل و نقل عمومی توسط بانوان، انجام وظایف خانه و خرید منزل و رساندن فرزندان به مدرسه با توجه به کرایه‌های سنگین سرویس‌های مدارس، عاملی بر استفاده بانوان از خودروهای شخصی است؛ همچنین اعتماد بیشتر به ایمنی خودرو و امنیت فردی نیز از دیگر دغدغه‌های بانوان است که این دو باعث می‌شود کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

دکترای حمل و نقل ترافیک تصریح می‌کند: البته نباید این نکته را فراموش کرد که استفاده از خودروهای شخصی توسط بانوان به یک فرهنگ تبدیل شده است که باید با تبلیغات صحیح این رویه را تغییر داد.

همدانی می‌گوید: متاسفانه طرح هایی مانند تاکسی و یا اتوبوس بانوان که از سوی شهرداری اجرا شده، موفقیت چندانی نداشته است، شهرداری باید به صورت سالیانه تخفیف‌هایی ارائه دهد تا بانوان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، همچنین بسیاری از امور را می توان به صورت مجازی و دورکاری انجام داد و باید این موضوع نیز ترویج شود تا شاهد رفع تدریجی آلودگی هوا باشیم.

وی اضافه می کند: در کنار استفاده از وسایل نقلیه عمومی باید تدابیری اندیشیده شود تا وسایلی مانند دوچرخه، اسکوتر و رانک و سایر وسایلی که منع قانونی نداشته باشد، میان بانوان رواج یابد.

سوخت ارزان و افزایش ترافیک

همچنین محسن ابوطالبی، استاد حمل و نقل دانشگاه اصفهان اظهار می‌کند: سوخت ارزان قیمت مهمترین دلیل استفاده بی رویه از خودروهای تک سرنشین و ترویج آن در بین بانوان است.

وی معتقد است: استقبال شهروندان به استفاده از خودروهای تک سرنشین ناشی از کیفیت پایین وسایل نقلیه عمومی، نبود سیستم‌های مناسب سرمایشی و گرمایشی و حتی تصور غلط برخی رانندگان در استفاده از سیستم سرمایشی به دلیل افزایش سوخت است که این موضوع منجر به بی استقبالی مردم به خصوص بانوان از این وسیله می‌شود.

ابوطالبی ادامه می‌دهد: تصور غلط مردم درباره کیفیت بسیار پایین حمل و نقل عمومی، ریشه غلط این باور که خودروی شخصی اثری در کاهش یا افزایش آلودگی ندارد، این تفکر که چون سایر افراد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند پس من هم باید از خودروی شخصی استفاده کنم از جمله دلایل استفاده به خصوص در میان بانوان است.

نیمی از سفرهای شهری با خودروهای شخصی انجام می شود

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حدود ۸۰ درصد از خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند، تک سرنشین هستند، این در حالی است که بسیاری از خطوط شهری حمل و نقل مناسبی دارد.

وی ادامه ‌می‌دهد: میل به مطلوبیت در میان افراد افزایش یافته و همین موضوع دلیل بر استفاده بیشتر شهروندان از خودروهای شخصی شده است، البته نبود زیرساخت‌های لازم هم مزید بر این علت است، بنابراین خیلی هم نمی‌توان شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق داد اما در این باره به طور حتم باید سیاست‌های لازم دیده شود تا تعداد خودروهای تک سرنشین کاهش یابد.

 وی همچنین پیشنهاد داده تا از این به بعد برای کاهش این مشکلات موضوع اخذ عوارض از خودروهای تک سرنشین پیگیری شود و می گوید: با تمام این تفاسیر مردم و از جمله بانوان استفاده از وسایل شخصی را با وجود تمامی مشکلات، هزینه‌ها و ترافیک به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترجیح می دهند.

به گزارش ایمنا، اکنون نزدیک به نیم ساعت پشت ترافیک خیابان مانده، خیابانی که در صورت نداشتن ترافیک، می‌توان ظرف مدت ۵ دقیقه آن را طی کرد؛ اما حالا دریای این ترافیک همچنان پابرجاست تا همه باز هم بگویند «تو دیگه چرا تک سرنشینی»!؟

کد خبر 333626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد GB ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 0
    بهتره نگاهی به همین چهار تا کشور همسایه و نه حتی غربی ها بندازیم تا متوجه بَدوی بودن این چهار تا خط اتوبوس و تاکسی و تک خط مترو هزار چهره باشیم و اسمش رو سرویس حمل و نقل عمومی مناسب نگذاریم که تازه بخواهیم با نگاه تبعیض جنسی منسوخ شده تفسیرش هم بکنیم