وهابی: آمار آلاینده‌ها مربوط به پژوهش های ۲۰سال پیش است

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه احتمال می‌رود یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش آلاینده‌ها استفاده از بنزین‌های وارداتی باشد، گفت: وزارت نفت، اداره استاندارد و محیط زیست باید پاسخگوی مردم در خصوص کیفیت بنزین‌های واداتی باشند.

 محمدرضا وهابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروز برای صحبت در خصوص آلاینده‌های موجود در هوای اصفهان باید در گام نخست منابع آلاینده‌ها معرفی و در خصوص سهم هر کدام از این منابع تقسیم‌بندی شفاف صورت گیرد، اظهار کرد: این تقسیم بندی در منطقه مرکزی اصفهان و به وی‍ژه در مناطق اصفهان، زرین‌شهر، فولادشهر، مبارکه، شهرضا، پیربکران، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و نجف آباد امری ضروری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع، خودروهای شخصی، خودروهای عمومی و مصارف خانگی را از جمله منابع آلاینده معرفی می‌کنند، افزود: باید توجه داشت که خودروهای سواری اغلب ساخت جدید و دوگانه سوز بوده و این در حالی است که بخش اعظمی از خودروهای عمومی هنوز از سوخت گازوئیل استفاده کرده و سهم بیشتری در آلایندگی هوای اصفهان دارد.

 وهابی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها و مسئولان اغلب توپ آلاینده‌ها را در زمین مردم پرتاب کرده و سهم خودروهای شخصی را بیشتر از دیگر بخش‌ها در تولید آلاینده‌ها می‌دانند، ابراز کرد: این در حالی است که به نظر می رسد خودروهای شخصی و مصارف خانگی  و تجاری سهم زیادی در تولید آلاینده‌های هوا با توجه به ارتقای سیستم و بهبود تکنولوژی ندارند.

صنایع و ترافیک؛ سهامداران اصلی تولید آلاینده‌های اصفهان

وی با تاکید بر اینکه امروز صنایع و ترافیک بیشترین سهم را در تولید آلاینده‌های شهر اصفهان دارند، افزود: باید توجه داشت که خودروها از تولیدات صنایعی است که هنوز نتوانسته‌ بازار خارجی داشته باشند و همه فروش خود را در بازار داخل انجام می‌دهند و بانک‌ها نیز با تعریف وام‌های بانکی زمینه خرید خودرو را تسهیل کرده و موجب افزایش کمی خودروها در خیابان‌ها می‌شوند.

وهابی با بیان اینکه مسئولان مردم را تشویق به خرید خودرو می‌کنند، افزود: این در حالی است که شهرهای استان دیگر گنجایش افزایش تعداد خودروها را ندارد.

وی در خصوص سهم کیفی خودروها در افزایش آلاینده‌های موجود در هوای اصفهان نیز گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر بخشی از بنزین مورد استفاده در کشور از خارج از کشور وارد می‌شود که بار آلایندگی بنزین‌های وارداتی بیش از بنزین‌های تولید داخل است و این امر طی چند سال اخیر موجب افزایش آلاینده‌های موجود در هوای اصفهان شده است.

 پاسخگوی کیفیت بنزین‌های وارداتی به کشور باشید

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه امروز باید وزارت نفت، اداره استاندارد و محیط زیست پاسخگوی مردم در خصوص کیفیت بنزین‌های واداتی باشند، افزود: در این راستا باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر ما به همین میزان بنزین استفاده می کردیم و این میزان آلودگی را نداشتیم و تاکنون نیز مشاهده نشده است در خصوص کیفیت بنزین‌های وارداتی گزارشی ارایه شود.

وی با بیان اینکه  رصد شاخص‌های ارائه شده در خصوص آلودگی هوا در منطقه مرکزی اصفهان بیانگر وضعیت خطرناک هوای اصفهان برای عموم مردم جامعه است، افزود: این هوا نه تنها برای گروه‌های حساس کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار خطرناک است، بلکه برای همه اقشار جامعه خطرساز بوده و بهتر بود که همه ارگان‌ها و سازمان‌ها و مقاطع تحصیلی در این ایام تعطیل می‌شد.

وهابی تاکید کرد: در گذشته وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه های ذیربط در هنگام بروز پدیده اینورژن و تشدید آلایندگی هوا در جهت اطلاع رسانی، پیشگیری و درمان و دیگر تمهیدات از طریق رسانه ملی و سایر رسانه های جمعی  جامعه را آگاه  می کردند و این در حالی است که متاسفانه امروزه شاهد هستیم در چنین شرایط حساسی به موضوع به طور عادی نگاه می شود  و به هشدارها و توصیه های لازم و ضرورت رفع مشکل و حل اساسی موضوع آلودگی هوا پرداخته نمی شود.

وی همچنین در خصوص شرایط جغرافیایی اصفهان و تاثیر آن بر ماندگاری آلاینده‌ها در شهر اصفهان ابراز کرد: اصفهان در بین ارتفاعات کلاه قاضی در جنوب و جنوب شرق و ارتفاعات کرکس در شمال و شمال غرب محصور شده است و خود این شهر نیز در حالت کفه و گودی قرار دارد و این در حالی است که در ۹ ماه از سال باد غالب اصفهان غربی - شرقی است و اغلب صنایع نیز در غرب واقع شده است و از این رو بار آلاینده‌ها از سمت غرب به سمت اصفهان حرکت می‌کند و در این گودال به خوبی تخلیه نمی‌شود.

ارتفاع سازی‌ در اصفهان آلاینده ها را ماندگار می کند

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: برای تخلیه آلاینده‌ها نیاز به وزش باد شدید است و از آنجایی که وزش باد را هم به خوبی نداریم، اینورژن فضای مفید را از شهروندان می‌گیرد و به سقفی برای شهر تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سه ماه سال نیز جهت وزش باد در اصفهان از شرق به غرب اتفاق می‌افتد، ابراز کرد: از اواخر تابستان تا اواسط پاییز نیز وزش باد از شرق به غرب است که در این بازه زمانی نیز به دلیل عدم وجود پوشش گیاهی مناسب و و جود زمین‌های گچی و فعالیت کوره‌های آجرپزی، گچ پزی و معادن شن و ماسه با پدیده ریزگردها مواجه هستیم.

وهابی همچنین در خصوص مناسب نبودن ارتفاعات ساخت و ساز در شهر اصفهان با توجه به شرایط زیست محیطی این شهر گفت: در چنین شرایطی ارتفاع سازی در شهر اصفهان کار درستی نیست چرا که منجر به عدم تخلیه هوا در شهر اصفهان می شود و سرعت باد را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: بلندمرتبه سازی باید در منطقه مرکزی اصفهان ممنوع شود و این ارتفاعات در نواحی دور از شهر اتفاق بیفتد.

عضو علمی هیئت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری دیگر نباید با توجه به شرایط زیست محیطی موجود در شهر اصفهان از محل فروش تراکم و ارتفاع سازی کسب درآمد کند، اضافه کرد: در چنین شرایطی دولت و دیگر نهادها باید به کمک شهرداری بیایند تا سلامتی مردم به دلیل ایجاد منبع درآمد برای شهرداری در معرض خطر قرار نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان به محیط زیست به صورت تک بعدی نگاه کرد، افزود: همه فعالیت‌هایی که بر محیط زیست تاثیرگذار است باید به نوعی کنار هم قرار گرفته و فعالیت‌های خود را به صورت هماهنگ و با توجه به اهداف زیست محیطی هماهنگ کنند.

نگذارید طرح آمایش سرزمین استان خاک بخورد

وهابی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های حاکمیتی باید هماهنگ کننده فعالیت‌های دیگر نهادها باشند، افزود: در این راستا خوشبختانه در استان اصفهان از سه سال گذشته طرح آمایش سرزمین اصفهان آماده شده است و مسئولان باید توجه داشته باشند که برای رفع معضلات زیست محیطی اصفهان این طرح را اجرایی کنند و اجازه ندهند این طرح در کشوی میز مسئولان خاک بخورد.

وی با بیان اینکه اصلاح و شفاف سازی آمارهای منابع آلاینده نیز باید هر چه زودتر شفاف شود، گفت: باید توجه داشت آماری که در خصوص میزان آلاینده‌ها اعلام می‌شود مربوط به پژ‍وهش‌های ۲۰ سال گذشته است و بهتر است که استخراج این آمار که نیاز به بررسی دقیق علمی دارد توسط دانشگاه و موسسات علمی و پژوهشی که بی طرفانه عمل می‌کنند انجام شود تا بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی ‌های مناسبی را پیاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ایجاد آلاینده‌ها در منطقه مرکزی اصفهان نمی‌توان نقش صنایع را کوچک جلوه داد، افزود: باید توجه داشت که نه تنها فعالیت خود صنایع بلکه خودروهای کارمندان و کارگران، خودروهای حمل مواد اولیه برای این صنایع و ... نیز می‌تواند جزء سهم آلایندگی صنایع به حساب بیاید.

وی مشکلات فنی موجود در دستگاه‌های کاتالیزور تولید داخل را نیز از دیگر چالش‌های ایجاد شده در خودروها توسط صنایع عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که صنعت خودرو سازی به گونه‌ای عمل کند که قطعات مناسب را بر روی خودروهای تولیدی نصب کند تا مصرف کنندگان هر سه سال یکبار مجبور به تعویض قطعات نباشند.

وهابی در پایان تهیه و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور، جلوگیری از مهاجرت و بارگذاری جدید شهرها، توسعه شهری و صنعتی با توجه به اصول آمایش سرزمین، اصلاح و بازسازی صنایع موجود، انتقال صنایع قدیمی و فرسوده به محل های جدید،  ایجاد و استقرار صنایع پاک با تکنولوژی بالا، رعایت ظرفیت محیط، استفاده از انرژی های نو و پاک، توسعه شبکه مترو و قطار شهری و اصلاح ناوگان عمومی با خودروهای هیبریدی را به عنوان مهم ترین راهکارهای اجرایی برای رفع مشکلات زیست محیطی عنوان کرد.

کد خبر 333601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.