بارش شهابی رُبعی را از دست ندهید

مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: بارش شهابی امسال از امشب ۱۱ دی آغاز می‌شود، چهارشنبه ۱۳ دی به اوج خود می‌رسد و روز ۱۷ دی ماه پایان می‌یابد.

عمران مرادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا به جزییات بارش شهابی که از امشب آغاز می‌شود، اشاره کرد و گفت: بارش شهابی رُبعی یا کوادرانت یکی از بارش‌های مشهور سالیانه است که هر سال اواسط دی ماه به اوج خود می رسد. این بارش شهابی امسال از امشب ۱۱ دی آغاز می شود، چهارشنبه ۱۳ دی به اوج خود می رسد و روز ۱۷ دی ماه پایان می یابد.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی در مقایسه با دیگر بارش های شهابی سرعت کمتری دارد، افزود: بیشترین تعداد شهاب در این بارش شهاب ۹۰ شهاب در ساعت با سرعت میانگین ۴۱ کیلومتر در ساعت است.

مدرس و پژوهشگر نجوم این بارش شهابی را بازمانده ذرات دنباله‌دارها عنوان کرد و یادآور شد: منشا این بارش شهابی، سنگ های آسمانی است که از ادامه دنباله دارها در بخشی از مدار زمین به جای مانده است و به دلیل جاذبه زمین این توده ها در زمان مشخصی به زمین جذب می شوند و پدیده بارش شهابی رخ می دهد.

مرادی خاطر نشان کرد: از شبانگاه امشب، ۱۱ دی ماه بارش شهابی در آسمان خواهد بود؛ ولی به دلیل آلودگی هوا و آلودگی های نوری در شهرها این پدیده قابل مشاهده نیست؛ ولی بعد از نیمه شب و پس از غروب ماه در وضعیتی که آسمان تاریک است، در مناطق کوهستانی و دور از شهر این پدیده قابل رصد خواهد بود.

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: نام بارش شهابی از نام صورت فلکی که شهاب ها از آن سمت به زمین می رسد، گرفته شده است. نام بارش رُبعی از نام صورت رُبعی یا کوادرانت از صورت فلکی کوچک رُبع (به معنای یک چهارم )گرفته شده که یک تقسیم بندی قدیمی است.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی هر سال رخ می دهد، ادامه داد: از نظر تاریخی بارش شهابی ربعی از سال ها پیش شناخته شده است.

کد خبر 333591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.