سامانه «سراج» در اصفهان اجرا می‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان از اجرای طرح کشوری سامانه سراج (رصد آسیب‌های اجتماعی) در سه شهرستان اصفهان، کاشان و مبارکه و ۹ روستای این شهرستان‌ها خبر داد.

مجتبی ناجی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: پرسشنامه‌های پژوهشی استاندارد شده توسط تیم کارشناسی  برای اجرای سامانه سراج طراحی شده است که پرسشگران با مراجعه به گروه‌های مردمی، از  سه گروه‌ سنی ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۱ تا ۴۰ سال و ۴۰ تا ۶۰ سال مصاحبه‌هایی در قالب پرسش و پاسخ انجام می‌دهند و در نهایت این پرسشنامه‌ها جمع آوری می‌شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در ادامه یادآور شد: در این طرح شهرستان‌های مورد توجه انتخاب شده و قرار است با مراجعه به منازل این پرسشنامه‌ها در اختیار افراد قرار بگیرد.

ناجی در ادامه افزود: پس از جمع آوری اطلاعات کارشناسان به پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌پردازند و مولفه‌ها و شاخص‌های اجتماعی قوی یا ضعیف را مشخص می‌کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان در اشاره به مولفه‌های مطرح شده در این پرسشنامه‌ها گفت: در این پرسشنامه مولفه‌هایی همچون خشونت، دغدغه اجتماعی، اعتماد، همکاری و مشارکت اجتماعی، مسئولیت پذیری محیط زیستی، اهمیت به معلولین و سالمندان و دیگر موارد سلامت روانی و اجتماعی مطرح شده است.

ناجی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح سنجش سلامت اجتماعی در محله‌ها و مناطق این سه شهرستان استف عنوان کرد: این طرح بیشتر حالت پیمایشی و بررسی مولفه‌های موثر در آسیب‌های اجتماعی است و در اینجا صرفا به آمارگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخته نمی‌شود بلکه به تعیین‌کننده‌ها و عوامل موثر در ایجاد آسیب‌ها پرداخته می‌شود که نتایج ارائه شده وضعیت را تا پایان امسال اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ناجی با اشاره به اینکه این طرح در سه شهرستان و ۹ روستای استان  اجرا می‌شود گفت: به غیر از مرکز هر شهرستان، این طرح در سه روستای هر سه شهرستان مذکور اجرا می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی اصفهان در خاتمه با بیان اینکه هدف ما از اجرای طرح رسیدن به مستندات و شواهد برای تصمیم‌گیری‌های کلان است گفت: در این نمونه‌گیری در هر استان ۴۱۰۰ پرسشنامه تکمیل می‌شود که این نتایج بعنوان یک مرجع آماری می‌تواند به تمام دستگاه‌های استان و کشورارجاع شود.

کد خبر 333582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.