سکوت مقامات استان ادامه دارد!

سکوت مقامات استانی سبب شده است تا رسانه های رسمی، هیچ خبر موثق و تأیید شده ای از وضعیت اعتراضات در سطح استان نداشته باشند و در چنین شرایطی، رسانه های مجازی یکه تاز عرصه اطلاع رسانی شده اند.

به گزارش ایمنا، ماجرا از روز پنجشنبه -۷ دی ماه- در میدان شهدای مشهد آغاز شد؛ همزمان با سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به این شهر، جمعی از مردم مشهد دست به تجمع اعتراضی زدند. در این تجمع که فاقد مجوز بود و در رابطه با دلایل شکل گیری آن اما و اگرهای بسیاری وجود دارد، در کنار طرح بعضی مطالبات اقتصادی، شعارهای ساختار شکنانه نیز مطرح شد. این گردهمایی اعتراضی با مداخله نیروی انتظامی و همراهی عموم مردم در مدت کوتاهی به پایان رسید و تعدادی از تجمع کنندگان که حاضر به پایان اعتراض خود نبودند، دستگیر شدند، اما پایان تجمع اعتراضی مشهد به معنای پایان کلی این اعتراضات نبود، روز جمعه در دیگر شهرهای ایران از جمله تهران، کرمانشاه، شیراز، تبریز، رشت، اصفهان، ساری، قوچان، سبزوار، خرم آباد و ... نیز تجمعات اعتراضی برگزار شد و تا کنون نیز به صورت پراکنده ادامه یافته است.

در استان اصفهان نیز این اعتراضات پراکنده در شهرستانهای اصفهان، کاشان، شاهین شهر، شهرضا و نجف آباد رخ داده و  نیروهای امنیتی مردم را متفرق و در راستای آرام کردن اوضاع کوشیده اند، اما متاسفانه بازار شایعات از شیوه متفرق کردن شهروندان  در فضای مجازی و رسانه های معاند داغ است و هیچ مرجع رسمی استانی تاکنون در این خصوص توضیحی نداده است و اساساً حاضر به گفت و گو با رسانه ها و اطلاع رسانی در این زمینه نشده اند.

خبرگزاری ایمنا به عنوان یک رسانه کشوری و استانی کوشید برای انجام رسالت اطلاع رسانی، ایجاد فضای شفاف و برطرف کردن ابهامات و شایعه‌ها، با مسئولان استان ارتباط بگیرد و وضعیت اعتراضات و نحوه برخورد با آنها را از زبان مقامات استانی برای شهروندان توضیح دهد. با این حال نیروی انتظامی اعلام کرد مسئولیتی در این زمینه ندارد و استانداری مسئول پاسخگویی است. دفتر فرماندار اصفهان نیز اعلام کرد که سؤالات مربوط به اغتشاشات اخیر را از استانداری باید بپرسید و استانداری هم آب پاکی را روی دست رسانه ها ریخت و اعلام کرد وزیر کشور در این مورد صحبت کرده و ما حرف بیشتری برای گفتن نداریم!

بدین ترتیب هیچ یک از مقامات استانی حاضر به گفت و گو  در رابطه با حرکتهای اعتراضی در استان اصفهان که یکی از استان های مهم در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و این روزها پذیرای گردشگران بسیاری است، نشدند و با پاس دادنهای مکرر قضیه به نهادهای دیگر، شانه از زیر بار اطلاع رسانی شفاف به مردم خالی کردند. این در حالی است که شب گذشته رییس جمهور همه اعضای هیئت دولت را مکلف به اطلاع رسانی شفاف در تمام حوزه ها به مردم و آرام کردن فضای کنونی کرد. همچنین سایر مسئولان نظام و شخص وزیر کشور نیز در بحرانهای مختلف از جمله زمان وقوع زلزله در شهرهای کشور، بارها از مردم خواسته اند که به شایعات رایج در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی گوش نسپارند و اخبار دقیق را تنها از رسانه های رسمی دریافت کنند.

حال در شرایطی که فضای مجازی پر است از عکسها، فیلمها و اخبار اعتراضات در شهرهای مختلف که لحظه به لحظه مردم را در جریان تحولات قرار می دهند، راست و دروغ را به هم می بافند و با صحنه سازی و انتشار تصاویر غیر مرتبط، موجی از نگرانی و اضطراب در جامعه ایجاد می کنند، رسانه های رسمی، هیچ خبر رسمی و تأیید شده‌ای از وضعیت اعتراضات و تدابیر اندیشیده شده در سطح استان ندارند که بر اخبار فضای مجازی صحه بگذارند یا آنها را غیر موثق بدانند.

متاسفانه وقتی عبارت «اعتراضات مردمی در ایران» را در گوگل جستجو می کنیم به ترتیب اخبار رسانه هایی مثل بی بی سی، صدای آمریکا، یورونیوز و رادیو فردا می آید که با گرفتن تصاویر و فیلمهای مردم از فضای مجازی به اطلاع رسانی پیرامون اعتراضات اخیر ایران، البته با میل و سلیقه خود پرداخته اند و رسانه های رسمی ملی در اثر بی مهری مسئولان و عدم پاسخگویی آنها به حاشیه رانده شده اند و مطالب آنها نمی تواند مخاطبان نگران را راضی و قانع کند.

در مواجهه با چنین وضعیتی نه فقط به عنوان یک خبرنگار؛ بلکه در جایگاه شهروندی مقید به قانون، این سؤال ایجاد می شود که اگر شهروندان بخواهند به توصیه مسئولان عمل کنند و اخبار کشور، استان و شهر خود را از منابع موثق و رسمی بگیرند، باید به کجا مراجعه کنند؟

اگر مقامات استانی ما در چنین مواقع حساسی حاضر به تعامل با رسانه ها و اطلاع رسانی شفاف نیستند، چه زمانی می توانند با شهروندان ارتباط برقرار کنند و  تعهد خود به شفافیت و مردمی بودن نهادهایشان را نشان دهند؟

امید است که سؤالات فوق بی پاسخ نماند و مقامات استان از نیروی انتظامی گرفته تا فرمانداری و استانداری، روزه سکوت را بشکنند و رسانه ها و مردم را غریبه ندانند.

یادداشت از: اعظم ملایی، دبیر سیاسی ایمنا

کد خبر 333581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
    0 0
    بسیار درست و دقیق بود