سایه سنگین ترافیک بر نصف جهان

با وجودی که کارشناسان برای باز شدن گره کور ترافیک، پیشنهاداتی همچون اعمال طرح زوج و فرد خودرو و یا احداث خیابان و روگذر ارایه کرده‌اند، اما گویا این راهکارها کارساز نبوده و همچنان ترافیک سنگین خودروها در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و پل‌ها شهر سایه افکنده است.

به گزارش ایمنا، ترافیک مهمترین معضل کلانشهرها محسوب می‌شود، معضلی که به دلیل نبود زیرساخت‌های شهری، افزایش جمعیت شهرنشینی، ورود بیشمار خودروها و ... روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و هزینه‌های بیشماری از جمله آلودگی هوا، تلف شدن زمان و هزینه های سنگین مالی و اجتماعی را در بردارد.

در این راستا برای بررسی وضعیت ترافیک شهر اصفهان و اقدامات شهرداری در این رابطه با علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به گفتگو نشستم.

اصفهان برنامه‌ای برای رفع معضل ترافیک دارد؟

بله، طرح جامع حمل و نقل اصفهان پس از بررسی ۲۰ شهر دنیا که وضعیتی مشابه اصفهان از لحاظ مساحتی، اقلیم، جمعیت و سفرهای ترافیکی داشتند، تهیه شده است؛ طبق این طرح باید تا سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳ خط مترو، ۳ خط تراموا و ۱۲ خط سامانه مترو و بی. آر. تی و خطوط یکپارچه دوچرخه و اتوبوس به عنوان تغذیه‌کننده خطوط اصلی، احداث شود. در صورت تحقق این مهم شهروندان می‌توانند با طی تنها ۴۰۰ متر به اولین ایستگاه حمل و نقل یکپارچه و منظم که فاصله استانداردی در دنیاست، دسترسی داشته باشند.

یکی از مهمترین پارامترها در استفاده از حمل و نقل عمومی یکپارچه بودن سیستم حمل و نقل و تردد منظم این وسایل است و تمامی این موارد در یک ساختار یکپارچه حمل و نقلی رخ می‌دهد، امیدواریم در این برنامه بتوان به آرمان مدنظر برسیم.

چرا معضل ترافیک در اصفهان حل نمی‌شود؟

در هیچ شهری مشکل ترافیک به طور اصلی حل نشده است. کشورهای مختلفی در دنیا با ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند اما در برخی کشورها با برنامه‌ریزی‌های جدی این موضوع به حداقل رسیده است. از این رو سعی داریم تا شبکه پاک حمل و نقل عمومی گسترش یابد. کشورهای اروپایی و توسعه یافته نزدیک به دو دهه قبلی وضعیتی مشابه اصفهان داشتند. در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم این کشورها از موضوعی به اسم ترافیک و آلودگی هوا رنج می‌بردند حتی در فیلم هایشان این موضوع مشهود است اما درشهر کپنهاگن دانمارک امروزه با یک برنامه‌ریزی جدی و اصولی، این شهر به پایتخت دوچرخه سواری دنیا تبدیل شده است. البته در این باره زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و مردم به استفاده از دوچرخه نیز راغب شدند از طرفی دیگر محدودیت‌هایی نیز برای خودروهای شخصی اعمال شده است.

آیا توسعه حمل و نقل عمومی بهترین گزینه برای رفع ترافیک است؟

برای رفع مشکل ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی شرط لازم، اما کافی نیست. توسعه حمل و نقل عمومی بهترین گزینه پس از توسعه حمل و نقل پاک است و هر کدام از این گزینه‌ها مکمل هم هستند. در کنار این موضوع نیز باید به پیاده روی توجه داشت. با در نظرگرفتن تشویق‌هایی برای شهروندان باید استفاده از این وسایل را توسعه دهیم و سپس در کنار آن محدودیت‌هایی را هم برای خودروهای شخصی اعمال کنیم.

در کشورهای مختلف دنیا موضوعی به نام مدیریت تقاضای سفر مطرح است. به این معنا که در یکسری کشورها زیرساخت هایی فراهم می شود و درکنار آن قیمت‌های وسایل نقلیه عمومی کنترل می‌شود تا هم استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک رواج یابد و هم بتوان محدودیت‌هایی را ایجاد کرد. در چنین سیستمی خیلی وقت‌ها بهترین گزینه،  استفاده از خودروی شخصی هم می‌شود اما در این صورت شهروندان عوارض خودرو، هزینه پارک در خیابان و حاشیه آن را پذیرفته‌اند و سپس با خودروهای خود وارد شهر می‌شوند. خیلی اوقات هم ممکن است فرد این هزینه‌ها را قبول نکند و تنها در شرایط اضطرار از خودرو خود استفاده کند.

در شرایط کنونی با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهر، چه باید کرد؟

یکی از منابع آلودگی هوا تردد خودروهاست و بر اساس مطالعه‌ای که در این باره در تهران انجام شده ۷۰ درصد از عوامل ایجاد آلودگی خودروها و منابع آلودگی متحرک هستند که خودروهای سنگین، سبک و موتورسیکلت‌ها جزء این آمار محسوب می‌شود.

اگر همه شهروندان بخواهند از خودروهای خود استفاده کنند، همچنان شاهد این رویه خواهیم بود. پس ناچاریم که خودروها را کنار بگذاریم و دوچرخه سواری و پیاده‌راهها را احیا کنیم. با استفاده از اتوبوس‌ها ممکن است در حرکت، تاخیری ایجاد شود اما به طور یقین بهتر از افزایش آلودگی‌هاست که سلامت خود و فرزندانمان را به خطر می‌اندازد.

کد خبر 333546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    0 1
    با سلام .به نظرم یکی از عوامل ترافیک وآلودگی هوا تردد اتومبیل های تک سر نشین می باشد ، که در این خصوص وجود تاکسی های اینتر نتی مانند تپسی واسنپ کاملاً مشهود هست شما ببینید روزانه علاوه بر تاکسی هاه گردشی و خطی و بی سیم که بطور ثابت همیشه در شهر جهت یافتن مسافر در شهر در حال تردد هستند به این مقدار اتو مو بیلهای شخصی را که حالا اینتر نتی شده اند اضافه کنید .
  • حسن IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    0 0
    مترو بسازید تا همه چی حل بشه