تقویت زیرساخت‌های ارتباطی، زمینه‌ساز تحقق شهر هوشمند است

یک کارشناس طراحی شهری گفت: برای رفع چالش های موجود در ایجاد شهر هوشمند باید زیرساخت های ارتباطی را تقویت کرده و بودجه کافی به این امر اختصاص داد تا ضمن آموزش و فرهنگ سازی و بومی‌سازی استانداردها در این باره، قوانین و فرآیندهای مناسبی تدوین شود.

نعیمه السادات ابطحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با توجه به توسعه شهرنشینی در کشور، امروزه اداره شهرها کار آسانی نیست، زیرا  شهرها قادر به پاسخگویی نیازهای همه شهروندان نیستند.

وی با بیان اینکه ایجاد شهری هوشمند که بتواند تمامی نیازهای شهروندان را برآورده کند، احساس می‌شود، افزود: شهر هوشمند به فرآیندهای شهرسازی، توسعه اقتصادی و درخواست برای زندگی پایدار پاسخ می‌دهد اما برای رسیدن به آن نیاز به راه‌حل‌های مبتنی بر نوآوری داریم.

این کارشناس طراحی شهری با بیان اینکه شهرداری‌ها به دنبال ایجاد شهر الکترونیک هستند، عنوان کرد: شهر الکترونیک با شهر هوشمند تفاوت‌های زیادی دارد که یکی از آنها، توانایی شهر هوشمند در پاسخگویی و حل مسایل شهروندان است، بر همین اساس مدل جامعه اطلاعاتی همزمان با رشد فناوری، با تاکید بر استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه خدمات به خوبی توانست موجب شکوفایی اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی در جهان شود.

وی با بیان اینکه شهر هوشمند همانند شهر الکترونیکی قادر به ارائه خدمات بدون وقفه به کاربران و شهروندان است، گفت: برخلاف شهر الکترونیکی که شهروند تنها نقش سرویس گیرنده را ایفا می‌کند در شهر هوشمند، کاربران و شهروندان خود به عنوان یک منبع و سرمایه در شهر به ایفای نقش می‌پردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی ادامه داد: شهر هوشمند، شهری است که بر اساس آخرین نظریه های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته و دارای ویژگی‌های متعددی همچون حکمرانی، حمل و نقل، انرژی و اقتصاد هوشمند است.

وی در ادامه از چالش های فراروی ایجاد شهر هوشمند در ایران سخن گفت و اظهارکرد: سطح پایین اعتقاد به استفاده از استانداردهای بین المللی، تغییر کُند فرآیندهای سنتی کسب و کار به فرآیندهای بهینه شده، تغییر و تحولات جهانی و تحریم‌ها، مشکلات قانونی و حقوقی در فضای سایبری و مجازی، فقدان قانون نظام مالکیت معنوی و مشخص نبودن متولیان استقرار شهر الکترونیکی مسائلی هستند که ایجاد شهرهای هوشمند را با مشکل روبرو کرده‌اند.

ابطحی خاطرنشان کرد: برای رفع چالش های موجود در ایجاد شهر هوشمند باید زیرساخت های ارتباطی را تقویت کرده و بودجه کافی به این امر اختصاص داد تا ضمن آموزش و فرهنگ سازی و بومی‌سازی استانداردها در این باره، قوانین و فرآیندهای مناسبی نیز تدوین شود.

کد خبر 333539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.