دولت‌ها و نمایندگان گذشته متهم اصلی خشکی زاینده‌رود هستند

عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: متهم اصلی خشکی زاینده‌رود، دولت‌های گذشته و نمایندگان آرام و بی‌تفاوت مجلس نسبت به برداشت‌ها و طرح‌های آبرسانی غیرقانونی هستند.

مجید خشوعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص خشکی زاینده‌رود و تاثیر آن بر کشاورزی، اظهار کرد: نگاهی به آمار ۶۰ ساله بارش‌های کوهرنگ نشان می‌دهد تغییرات محسوسی در بارش‌ها نداشتیم و تنها هر ۱۰ سال یک بار به صورت مشخص شاهد بی آبی بودیم اما هیچ زمانی همانند اکنون رودخانه حدود ۹ ماه از سال یا بیشتر بی‌آب و خشک نبوده است.

وی تاکید کرد: دلیل عمده بی‌آبی رودخانه زاینده‌رود مصرف بالا و بارگذاری بیش از اندازه بر این حوضه است و نمی توان ادعای خشکسالی کرد چرا که در کوهرنگ به غیر از امسال بارش‌ها به نسبت مناسب بوده است.

عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد که در ۲۰۰ سال گذشته گاهی به دلیل کم‌آبی کشاورزان، اصفهان را ترک می کردند اما هیچ زمانی زاینده‌رود حدود هشت ماه خشک نشد و رودخانه خشکی کامل را به خود ندید.

کشاورزی "رودشت" به صفر سیده است

وی با بیان اینکه در بخش "رودشت" که چاه برای کشت وجود ندارد اکنون کشاورزی به صفر رسیده است، گفت: در گذشته به دلیل جاری بودن زاینده‌رود حدود ۴۰ هزار هکتار در رودشت شمالی و جنوبی کشت انجام می‌شد.

خشوعی با بیان اینکه کشاورزی منطقه رودشت با آب رودخانه و آب‌های سطحی انجام می‌شد، افزود: در منطقه "براآن" حدود ۵۰ درصد چاه‌ها خشک و بقیه چاه‌ها میزان کمی آب دارند.

وی تصریح کرد: از زمانی سد زاینده‌رود به بهره‌برداری رسید شاهد افت سطح آب و افزایش برداشت‌های بی رویه آب در بالادست، صنعت، شهرداری و ... از رودخانه هستیم.

عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان تاکید کرد: متهم اصلی خشکی زاینده‌رود، دولت‌های گذشته و نمایندگان آرام و بی‌تفاوت مجلس نسبت به برداشت‌ها و طرح‌های آبرسانی غیرقانونی هستند.

وی در خصوص راهکار حل مشکل بی‌آبی کشاورزان اصفهان، گفت: کشاورزی به معنای وجود آب در یک منطقه‌ است. احتمال دارد با کاهش ۵۰ درصدی آب تدبیری اندیشیده شود اما زمانی که رودخانه خشک شود راه حلی وجود ندارد.

کشاورزان و مسئولان در انتظار باران هستند

خشوعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان آب‌های سطحی در اصفهان به صفر رسیده است، اظهار کرد: میزان ذخیره کنونی سد زاینده‌رود تنها برای تامین آب شرب و صنعت است و برای کشاورزی نیاز به بارش‌های آینده داریم.

وی با بیان اینکه برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان باید از اردیبهشت ماه آب پشت سد زاینده رود ذخیره و صرفه می‌شد، گفت: متاسفانه امروز کشاورزان و مسئولان به انتظار بارش باران نشسته‌اند در حالیکه برای یک کشت خوب، آب باید در مهر ماه تحویل کشاورز داده شود.

عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: آبی که همانند سال گذشته به عنوان کشت پاییزه در بهمن ماه، تحویل کشاورزان داده شد منجر به کاهش کیفیت محصول شد.

وی در پاسخ به این سوال که "اگر بارش ها به میزان کافی نباشد تکلیف کشاورزی در شرق اصفهان چه خواهد شد؟ " اظهار کرد: طی سال‌های گذشته کشاورزان به دلیل بی‌آبی دچار مشکلات بسیاری شدند تا جایی که برای تامین معاش خود ناچار به کلیه‌فروشی شده‌اند. با این وجود مطابق مصوبه ۹ ماده‌ای احیا حوضه زاینده‌رود دولت در سال‌های بی‌آبی و نَکشت موظف به پرداخت خسارت است.

خشوعی با بیان اینکه دولت به طور معمول توان کمک به کشاورزان را ندارد، گفت: دولت در سال‌های گذشته تنها برای هر واحد کشاورزی ۵۰۰ هزار تومان به عنوان خسارت پرداخت کرده این در حالی است که برخی از مزارع در شرایط نرمال آبی حداکثر ۵۰۰ تن تولید گندم دارند که متاسفانه این رقم حتی برای ۱۵ روز نگهبانی یک زمین کفایت نمی‌کند.

کد خبر 333510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.