پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی بهای طلا تا پایان امسال

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی، گفت: اگر طلا همچنان به رکوردزنی خود ادامه دهد شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت این فلز گرانبها تا پایان سال ۹۶ خواهیم بود.

هوشنگ شیشه‌بران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بررسی بازار طلا به دنبال رکوردزنی این فلز ارزشمند  در روز جمعه، اظهار کرد: نوسانات قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا و اونس جهانی در بازار ایران همانند بازارهای جهانی بر قیمت طلا تاثیرگذار است.

وی با اشاره به افزایش قیمت طلا و پایین آمدن بهای دلار در بازارهای جهانی، تصریح کرد: همین موضوع موجب رکورد زنی قیمت طلا در روزهای پایانی سال میلادی ۲۰۱۷ در بازار جهانی شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با نگاهی به قیمت طلا و پالادیوم، گفت:  در سال جاری بهترین عملکرد مربوط به فلز پالادیوم بود که بیش از ۵۷ درصد رشد قیمت داشت و این رشد مربوط به تقاضای بالای سازندگان کاتالیزور خودرو در بحبوحه کمبود تولید بود.

شک و تردید سرمایه گذاران و حرکت به سمت بازار طلا

وی در خصوص افزایش بهای طلا در بازارها جهانی، اظهار کرد: زمانی که سرمایه‌گذار در بازارهای جهانی دچار شَک و تردید شود به طور معمول به سمت سرمایه‌گذاری طلا سوق پیدا می‌کند.

شیشه‌بران با بیان دلایل ضعیف شدن دلار در بازارهای جهانی، گفت: انتقاد نمایندگان دموکرات کنگره به تاثیر اندک کاهش مالیات بر اقتصاد آمریکا، کاهش اندک نرخ رشد اقتصادی فصل سوم آمریکا، افزایش موقعیت‌ کسری دلار در دو هفته گذشته و تضعیف دلار از مهمترین عوامل تاثیرگذار کاهش نرخ دلار در بازار آمریکا و انتقال آن به بازارهای جهانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه طلا در معاملات روز پنجشنبه و جمعه به ثبت بالاترین رقم خود رسید و رکوردزنی کرد، افزود: کاهش ارزش دلار، تنش‌های سیاسی کره‌شمالی و آمریکا، فروکش کردن نگرانی در مورد افزایش نرخ بهره آمریکا موجب این رکوردزنی شده است.

رشد ۱۳ درصدی نرخ طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تاکید کرد: نرخ طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۳ درصد رشد داشته که این به تردید سرمایه‌گذاران نسبت به موقعیت ترامپ در اجرای برنامه‌های انتخاباتی بر می‌گردد و در نهایت موجب کاهش نرخ جهانی دلار شده است.

وی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی به خصوص در بازارهای بزرگ همچون چین و آمریکا می‌تواند بر قیمت طلا تاثیرگذار باشد، گفت: با نگاهی به بازارهای داخلی، سکه طی چند ماه گذشته دچار حباب قیمتی بزرگ شد که بانک مرکزی برای کنترل آن اقدام به حراج سکه کرد که تقریبا ۵۰ درصد این حباب تخلیه شد.

شیشه‌بران با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی نرخ سکه و طلا در ایران نسبت به شهریور ماه، اظهار کرد: قیمت طلا به همراه نوسانات اونس جهانی و دلار در بازار آزاد ایران موجب حباب سکه شد که بانک مرکزی برای کنترل این لجام گسیختگی اقدام به برگزاری ۱۴ مرحله حراج کرد تا طلا و سکه بیش از این گران نشود.

پافشاری دلالان در حراجی سکه بر گرانی

وی با تاکید بر اینکه هنوز قیمت سکه متعادل نشده است، گفت: متاسفانه در برخی مواقع نرخ سکه در بازار آزاد بیشتر از قیمت حراج آن بود اما این سیاست تا حدودی جلو افزایش بی‌رویه نرخ سکه را گرفت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه در ابتدا مردم از حراج سکه استقبال کردند اما در مراحل سیزدهم و چهاردهم از میزان استقبال آنها کاسته اما بازار سکه کنترل شد، افزود: متاسفانه پافشاری دلالان در بالا نگه داشتن نرخ سکه در گرانی این فلز ارزشمند بسیار تاثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه برخی دلالان در حراج سکه با عنوان مهریه و خرید وارد شدند تا حراجی را در دست بگیرند، یادآور شد: از ابتدای حراج، بالای ۹۳ هزار قطعه سکه در کشور به فروش رفت.

کاهش صد درصدی مصرف‌کنندگان واقعی طلا در بازار

شیشه‌بران در پاسخ به این سوال که "افزایش نرخ طلا چقدر بر کاهش خرید مردم تاثیرگذار بوده است"، گفت: در سال‌جاری ۱۰۰ درصد مصرف‌کنندگان واقعی طلا در بازار کاهش یافته است و جنب و جوش بازار برای خرید و فروش طلا و نه برای استفاده آن بوده و خرید و فروش بیشتر به صورت طلا اسقاطی، طلای نساخته، شمش، سکه و ... است.

وی با پیش بینی نرخ سکه و طلا تا پایان سالجاری در کشور، گفت: بانک مرکزی تمایل به تک نرخی شدن دلار دارد تا قیمت مبادله وبازار آزاد یکی شود و در صورت این اتفاق، با نرخ متعادل ارز مواجه خواهیم شد. البته در بازار جهانی نیز ما شاهد نوسانات دلار و اونس هستیم.

معادله متفاوت نرخ دلار بر قیمت طلا در ایران

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری بهای طلای جهانی ۱۳ درصد رشد داشت که این روند از آبان ماه به بعد بود، تصریح کرد: با توجه به روزهای پایانی سال میلادی تقاضای ارز اندکی بالا می‌رود که صد درصد بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه در بازار ایران به دلیل دو نرخی بودن بهای دلار تعیین قیمت طلا اندکی متفاوت از بازارهای دیگر است، اظهار کرد: به دلیل دو نرخی بودن ارز در ایران با بالارفتن بهای آن شاهد افزایش قیمت طلا و سکه خواهیم بود اما اگر ارز تک نرخی شود قیمت طلا همانند معادله بازارهای جهانی تعیین می‌شود.

شیشه‌بران با پیش بینی بازار طلا در ایران تا پایان سالجاری، گفت: اگر طلا همچنان به رکوردزنی خود ادامه دهد شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت این فلز گرانبها تا پایان سال ۹۶ خواهیم بود.

کد خبر 333490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.