۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
تعطیل نکنید؛ دورکاری کنید

یک کارشناس ارشد حمل و نقل گفت: با نهادینه کردن دورکاری در سازمان‌های دولتی، سفرهای شهری به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد و این روش می تواند جایگزین مناسبی برای رویکرد تعطیلی مدارس در زمان بحران شود.

امین همدانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان را به سمت یکپارچگی سوق می‌دهد و کمتر حوزه‌ای از علوم را می‌توان یافت که از نفوذ و سیطره آن در امان باشد.

وی با بیان اینکه اشتغال و روابط اجتماعی نیز تحت تاثیر این فناوری دچار تغییرات اساسی شده است، افزود: نتیجه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، تسریع در انجام کار، صرفه جویی در وقت و هزینه و کاهش سفرهای زائد است، در همین راستا در هزاره اطلاعات و فناوری ارتباطات، شغل‌های جدید و انعطاف پذیر در جهت بهبود زندگی و ایجاد توسعه پایدار شکل گرفته و یا از شکلی به شکل دیگر تغییر یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی ادامه داد: با گسترش اقتصادهای دانش محور که مبتنی بر اطلاعات هستند، مشاغل مبتنی بر اطلاعات روز، ابعاد گسترده‌تری را به خود می‌گیرد، در این میان پیشرفت در فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات به عنوان ابزار، تعاملات بین سازمان و افراد را تسهیل کرده و مفهوم کار به معنای سنتی آن را از نظر مکانی و زمانی تغییر داده است.

همدانی با بیان اینکه دورکاری نیز یکی از اقدامات موثر در کاهش حجم سفر و تقاضای حمل و نقل است، گفت: اگرچه اقدامات کاهنده سفر از جمله دورآموزی یا آموزش از راه دور، کارهای بانکی از راه دور، تعاملات تجاری و دولت الکترونیک نیز وجود دارد و در حال استفاده است، اما دورکاری در کشور به سبب ماهیت کاری آن باید به عنوان مکملی در کنار اقداماتی از جمله دولت الکترونیک استفاده شود تا تاثیرات خود را بر جامعه و روند روبه رشد توسعه پایدار نشان دهد.

وی با بیان اینکه دورکاری به بیان ساده شغل نیست، بلکه یک روش سازماندهی کار است که حول پردازش اطلاعات ساخته می‌شود، اضافه کرد: در این روش افرادی به دور از کارفرما، مشتری و یا طرف قرارداد کارشان را انجام می‌دهند، کاری که مستلزم استفاده از انواع گوناگون تجهیزات الکترونیکی است و محصول یا نتیجه کار از راه دور از این طریق منتقل می‌شود، همچنین خدمات پستی و پیک نیز ممکن است یکی از گزینه های آن برای انتقال نتیجه کار باشد.

این کارشناس حمل و نقل شهری ادامه داد: در واقع دورکاری روشی برای سازماندهی کار بر مبنای ایجاد انعطاف زمانی و مکانی در انجام کار با استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات است.

همدانی با اشاره به آثار دورکاری در حمل و نقل گفت: بهبود وضعیت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و سفرهای زائد، بهبود روند حل مشکلات زیست محیطی، کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر، کاهش انواع آلودگی‌های صوتی، هوا و زیست محیطی از جمله مزایای آثار دورکاری در شهر است.

وی تاکیدکرد: اگر دورکاری را به عنوان یک رویکرد در تغییرات عادت کاری در نظر بگیریم، این تاثیر از دو منظر کاهش ترافیک شهری در ساعت پیک کاری و کاهش تقاضای سفر قابل بررسی است.

این کارشناس حمل و نقل شهری اظهارکرد: دورکاری در دنیای امروزه به صورت قابل توجه در حال پیشرفت است به طوری که در کشور فنلاند تا  سال ۲۰۰۹، ۱۷ درصد و در آمریکا ۱۱ درصد نیروی کار فعال‌شان را دورکاران تشکیل داده اند و قرار است تا سال ۲۰۲۰ ، حدود ۶۴ درصد نیروی کارشان را دورکاران تشکیل دهند.

همدانی خاطرنشان‌کرد: سازمان مدیریت تقاضای حمل و نقل در مطالعات جامع خود، سهم چند گزینه حمل و نقلی برای کاهش خودروهای تک سرنشین را ماشین اشتراکی، ون اشترک سازمان، دوچرخه سواری، پیاده روی و دورکاری پیش بینی کرده است.

وی تصریح کرد: این سازمان سهم دورکاری را در پایه، ۵ تا ۱۰ درصد و در حالت رو به رشد برای پنج سال آینده ۷ تا ۲۰ درصد و برای طرح جامع ۲۰ ساله ۱۵ تا ۲۵ سال پیش بینی کرده است که رقم بسیار بالایی است و دلیل این اطمینان سرمایه گذاری و مطالعات ۲۰ ساله بر روی آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی با اشاره به ساز و کارهای دورکاری و راهکارهای اجرایی آن در ایران گفت: ایجاد و گسترش دورکاری بیش از هر چیز دیگر به زیرساخت‌های ارتباطی بستگی دارد، اما فرهنگسازی عوامل اقتصادی و حمایت‌های دولتی و نیز جنبه‌های فناوری اطلاعات در آن نقش بسزایی دارد که این عوامل را می توان در دو دسته موارد ارتباطی و سخت افزارها و نرم افزارهای پشتیبانی تعریف کرد.

همدانی ادامه داد: در موارد ارتباطی ارتباطات تلفنی، پست الکترونیکی و یا کانال های ارتباط از راه دور به عنوان بزرگراه انتقال داده‌ها در ترویج دورکاری موثر است.

وی اضافه کرد: در بخش سخت افزاری نیز باید به ایجاد شبکه‌های رایانه ای، شبکه اطلاعات ملی و داخلی و همچنین نرم افزارهای پشتیبانی که بتواند ارتباط بین کارفرما و مشتری را ایجاد کند، پرداخته شود.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: آموزش و بازآموزی نیروهای انسانی، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مخابرات و ارتباطات راه دور، مهندسی مجدد سازمان‌های اجرایی و بستر لازم قانونی مورد نیاز از جمله زیرساخت‌های لازم برای اجرای سیستم‌های دورکاری است.

همدانی اضافه کرد: با نهادینه کردن و گسترش دورکاری در سازمان‌های دولتی و همچنین در سازمان آموزش و پرورش و بنگاه‌های اقتصادی، سفرهای غیرضروری به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد که اثر بلند مدت آن کاهش آلودگی هواست، این روش می‌تواند جایگزین رویکرد تعطیلی مدارس در زمان بحران شود.

کد خبر 333466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.