بهره‌برداری از کارگو ترمینال ۵۰۰ میلیون اعتبار می‌خواهد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه بهره برداری از کارگو ترمینال ۵۰۰ میلیون اعتبار نیاز دارد، گفت: در کارگو ترمینال اصفهان زیرساخت های خوبی تدارک دیده شده که متاسفانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، حمیدرضا قلمکاری در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، تولید و صادرات محصولات کشاورزی را بسیار سخت توصیف کرد و افزود: صادرات محصولات کشاورزی در ایران دچار مشکل های تاریخی، نظیر مزیت نسبی است و با وجودی که ظرفیت‌های بالایی در این حوزه داریم از آنها غافل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه ارزش صادرات محصولات کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۵ معادل ۱.۵۷ تریلیون دلار  بوده است، گفت: نکته قابل تامل این است که ۱۰ کشور بزرگ صادراتی ۷۳ درصد از این درآمد را به خود اختصاص داده‌اند و سهم ایران تنها ۳.۹۸ میلیارد دلار بوده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه مقایسه ایران با کشورهای پیشرو در صنعت کشاورزی نشان می‌دهد که با وجود شرایط یکسان، بهره‌وری ما در کشاورزی بسیار پایین است، اظهار کرد: به عنوان نمونه کشور هلند که تنها به اندازه سه استان شمالی ما وسعت دارد توانسته ۸۴ میلیارد یورو صادرات کشاورزی داشته باشد که این میزان چندین برابر بیشتر از کل صادرات کشاورزی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال برگزاری پی درپی نشست‌های صادراتی با محوریت محصولات کشاورزی هستیم، گفت: سعی کرده‌ایم  براساس استراتژی آنالیز شکاف و استفاده از دانش و تجربه اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی، مشکلات و معضلات بخش‌های مختلف را بررسی کرده و با تدوین راهکارها در قالب طرح‌های مطالعه شده و ارایه آن به دستگاه‌های دولتی، این طرح‌ها را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنیم.

 قلمکاری ایجاد «کارگروه ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» و پیگیری جهت توقف و اصلاح طرح «توسعه باغات در اراضی شیب‌دار» را از جمله مهمترین طرح‌ها و فعالیت های کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان دانست و افزود: در زمینه توسعه صادرات نیز راهکارهای خوبی در کمیته های مربوطه این کمیسیون ارائه شده که در قالب طرح‌های علمی به مسئولان دولتی ارایه و پیگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی، پارلمان بخش خصوصی و تریبونی است تا همه فعالان اقتصادی بتوانند برای بیان مشکلات خود از آن استفاده کنند و با هم‌افزایی و همکاری با یکدیگر موانع موجود در حوزه‌های مختلف اقتصادی را مرتفع کنند.

کارگوترمینال اصفهان زیرساخت‌های خوبی دارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارتِ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی صادرکنندگان محصولات صادراتی خود را از طریق کارگوترمینال های سایر استان‌ها صادر می‌کنند، گفت: در کارگو ترمینال اصفهان زیرساخت های خوبی تدارک دیده شده اما متاسفانه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است زیرا در استان و در چهار سال گذشته کسی را به عنوان فصل الخطاب نداشتیم که به همه دستگاه‌ها امر کنند برای بهره برداری از این ظرفیت همکاری داشته باشند.

محمد مجیری، نبود همدلی و هم‌افزایی بین دستگاه های مختلف دولتی در چهار سال گذشته را یکی از مهمترین دلایل کاستی‌های موجود در اصفهان عنوان کرد و افزود: مواردی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان عنوان می‌کنند حقیقت است اما انداختن تقصیر به گردن دولت راهگشا نیست بلکه باید بپذیریم بخش خصوصی و بخش دولتی نیز در این زمینه کاستی‌هایی داشته اند.

وی تکیه بیش از حد بخش خصوصی به بخش دولتی و صدور قوانین صرف و بدون پشتوانه اجرایی توسط دولت را مهمترین ضعف در کشور و استان دانست و تاکید کرد: ایجاد خودباوری در بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی و خروج از یاس و سرخوردگی می‌تواند نوید بخش روزهای بهتری باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان معطوف شدن نگاه صادرکنندکان به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان و بی‌توجهی به بازار سایر کشورها را از دیگر ضعف‌های موجود در حوزه صادرات عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: با همکاری کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و صادرکنندگان و تولیدکنندگان بتوانیم در مسیر بهبود وضع موجود با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری حرکت کنیم.

بدون نگاه سیستمی، کشاورزی پیشرفته یک آرزو است

مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار کرد: قبل از پرداختن به چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی باید به این سوال پاسخ داد که چرا ما در چنین شرایطی گرفتار شده‌ایم و اگر تا صد سال دیگر هم به این چرایی بی‌توجه باشیم و برای آن چاره‌ای اتخاذ نکنیم مشکلات ما استوارتر از همیشه باقی خواهند ماند.

 امیر مظفر امینی، نبود تفکر سیستمی را عامل وجود مشکلات کنونی کشور دانست و ادامه داد: تا زمانی که سازمان‌ها و ادارت دولتی به صورت جزایری منفک از هم تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند نباید انتظار داشت که وضعیت صادرات و سایر بخش‌های کشور شاهد سامان یافتن باشد.

وی با اشاره به تناقض‌گویی مسئولان  مختلف کشور به دلیل نبود تفکر سیستمی، گفت: نتیجه نبود تفکر سیستمی در کشور این می شود که مسئولان از طرفی انتقال صنایع به اصفهان را غلط می‌دانند و از طرف دیگر به دنبال افزایش ظرفیت تولید این صنایع هستند و در حالیکه اصفهان را در صورت وقوع زلزله تهران، پایتخت دوم می‌نامند از خالی بودن سد زاینده رود نیز خبر می‌دهند.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: تا زمانی که از یک سیستم کارآمد در کشور خبری نباشد نمی‌تواند انتظار ایجاد کشاورزی پیشرفته داشت با این وجود تاکنون کسی برای ایجاد چنین سیستمی اقدام نکرده است.

محصولات کشاورزی یک روزه به روز نمی‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، برگزاری جلسات بین مسئولان مرتبط با صادرات و صادرکنندگان را بسیار اثربخش دانست و ادامه داد: باید در این زمینه یک آسیب شناسی انجام شود که چراتاکنون چنین جلسات به صورت پی در پی انجام نشده است.

اصغر محسن زاده کرمانی با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی کشور نیازهای داخلی کشور را تولید می‌کند اظهار کرد: متاسفانه ما زمانی به صادرات محصولات کشاورزی فکر می کنیم که در یک محصول افزایش تولید داشته باشیم.

وی گفت: باید قبول کرد که هم دولت و هم بخش خصوصی به بازارهای خارجی توجه لازم را نداشته اند؛ همچنین باید بپذیریم که برای توسعه صادرات لازم است محصولات تولیدی را به روز کنیم اما باید به خاطر داشت که محصولات کشاورزی را نیز نمی توان یک روزه به روز کرد.

کرمانی با تایید نظر صادرکنندگان مبنی بر لزوم بسترسازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای صادرات، افزود: در این مسیر بخش خصوصی و بخش دولتی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند نه اینکه صادرکنندگان انتظار داشته باشند تمام مشکلات آن ها را دولت به تنهایی حل و فصل کند.

کد خبر 333463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.