فرهنگسازی؛ دوای درد ترافیک کلانشهرها

یک کارشناس ارشد حمل و نقل شهری گفت: هر روز تعطیلی کلانشهرها به دلیل آلودگی هوا هزینه زیادی به کشور تزریق می‌کند، بنابراین اگر استفاده از حمل و نقل عمومی فرهنگسازی شود، می توان حجم تردد خودروهای شخصی در شهرها را کاهش داد.

امیر مهرزاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: وضعیت حمل و نقل عمومی شهرهای کشور مساعد نیست و زیرساخت‌های لازم در این حوزه مطابق با پایه‌های روز دنیا نیست.

وی افزود: هنوز در کشور اتوبوس شهری مناسب برای جابه جایی مردم در فصل گرما و سرما وجود ندارد، البته در برخی نقاط مانند شهر تهران این مهم ایجاد شده، اما در کل کشور ساری و جاری نیست.

وی با بیان اینکه حمل و نقل انبوه‌بر همچون تراموا و مترو در تمام شهرها راه اندازی نشده است، ادامه داد: نبود مترو و تراموا باعث بروز مشکل در کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان و تبریز می‌شود، زیرا شهرها نمی‌توانند جوابگوی تقاضای انبوه مسافران باشند.

مشاور حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت خاطرنشان‌کرد: سطح کیفی و کمی حمل و نقل عمومی شهرها بالا نیست و همین موضوع باعث می‌شود شهروندان تمایل چندانی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

مهرزاد با بیان اینکه متاسفانه فرهنگسازی استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور به درستی انجام نمی شود، گفت:  علی رغم اینکه حمل و نقل عمومی خیلی خوبی نداریم، اما برای استفاده از حمل و نقل موجود هم فرهنگسازی نمی شود.

این محقق اظهارکرد: حوزه ترافیک، حوزه بسیار حساسی است و همه مردم درگیر آن هستند، هر جابه جایی که مبدا، مقصد و هدف مشخصی داشته باشند را سفر می گوییم، بنابراین با توجه به این تعریف هر کسی حتی فردی که برای خرید نان به بیرون از منزل می رود با حوزه حمل و نقل درگیر می‌شود.

مهرزاد تاکیدکرد: جامعه را نمی توان با روش های قهری و اجباری به کاری وادار کرد، بنابراین باید فرهنگسازی کرد و در حوزه حمل و نقل نیز ضرورت فرهنگسازی دوچندان است.

وی عنوان کرد: اکنون سیستم حمل و نقل ضعف‌هایی دارد به طور مثال در زمان اوج ترافیک همه مردم منتظر تاکسی و اتوبوس هستند اما تاکسی نیست و در زمان‌های غیر پیک ترافیکی، تعداد زیادی تاکسی در شهر موجود است بنابراین باید برای این ضعف برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگسازی تاکید کرد: لازم است مردم را به استفاده از اتوبوس، تاکسی و مترو آگاه کنیم که می توان در این راستا فرهنگسازی را از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز کرد، به طور حتم فرهنگسازی به وضعیت اسفناک کلانشهرها کمک می‌کند.

این کارشناس ارشد حمل و نقل با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای شهرها به بحران تبدیل شده است، گفت: هر روز تعطیلی کلانشهرها هزینه زیادی به کشور تزریق می‌کند، بنابراین اگر فرهنگسازی لازم انجام شود، می توان حجم تردد خودروهای شخصی در شهرها را کاهش داد.

مهرزاد با بیان اینکه آلودگی هوا و هدررفت زمان هزینه‌هایی است که به دلیل ترافیک به کشور تحمیل می‌شود، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند به نوعی سفر با اتوبوس را برای خود که خودرو صد میلیونی دارند، کسر شان می‌دانند که فرهنگسازی در این زمینه ضرورت پیدا می‌کند. 

کد خبر 333424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.