اصلاح تعرفه واردات بهتر از اجرای طرح رجیستری

رییس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکنندگان تلفن ثابت و همراه استان اصفهان گفت: اگر دوباره نرخ تعرفه واردات تلفن همراه چهار درصد شود علاوه بر حذف قاچاق دیگر نیازی به طرح رجیستری نخواهد بود.

حسن میرشمشیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به افزایش قیمت تلفن‌های همراه پس از اجرای طرح رجیستری، اظهار کرد: زمانی که واردات قانونی تلفن همراه آغاز شد تعرفه چهار درصدی واردات به ۱۸ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات اشتباه است، افزود: اگر تعرفه واردات اصلاح شود نیازی به این طرح با صرف هزینه‌های هنگفت نیست و تمام این مشکلات از بین می رود.

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه تصریح کرد: متاسفانه دولت نمی‌خواهد از حق گمرکی خود بگذرد و می‌خواهد قدم‌های آهسته‌ای برای اصلاح این ساختار بردارد. در صورتی که به طور قطع اگر نرخ واردات اصلاح شود و به چهار درصد برسد تمام این مشکلات برطرف خواهد شد.

قاچاق صرفه بیشتری دارد

میرشمشیری اضافه کرد: تعرفه واردات در سال ۸۵، چهار درصد بود، اگر تعرفه فعلی اصلاح شود واردکنندگان هم مجبور به ارائه خدمات پس از فروش می‌شوند. در سال ۸۵ که میزان تعرفه واردات چهار درصد بود کالای قاچاق و بی‌کیفیت وجود نداشت بلکه خدمات پس از فروش مناسبی هم ارائه می‌شد.

وی اظهار کرد: با این اوضاع که هزینه واردات زیاد است، واردکنندگان به وارد کردن کالای قاچاق تمایل بیشتری دارند در صورتی که اگر تعرفه واردات چهار درصد شود صرفه قاچاق به صفر می‌رسد.

آیفون یک میلیون گران تر فروخته می شود

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اضافه کرد: هزینه تهیه یک گوشی آیفون برای فروشنده نزدیک به ۱۰۰۰ دلار می‌شود و با توجه به هزینه حمل و نقل و تعرفه گمرک به طور تقریبی ۲۰ درصد معادل۲۰۰ دلار هزینه این محصول برای فروش افزایش می یابد، این درحالی است که این برند، بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه بیشتر در بازار عرضه می‌شود.

میرشمشیری در پاسخ به اینکه "قبل از طرح رجیستری ۹۰ درصد گوشی‌های آیفون به طور قاچاق وارد می‌شدند"، اظهار کرد: گفته می‌شود امروزه تمام گوشی‌های تلفن همراه به طور قانونی وارد می‌شود اما این آمار باید مشخص شود از چه تعدادی است. به عنوان مثال باید عنوان شود ۲۰ درصد از گوشی‌های سامسونگ به طور قانونی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از این طرح تمام گوشی‌های آیفون به صورت قانونی وارد کشور می‌شود با این تفاوت که در گذشته «آیفون x» چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می شد که پس از رجیستری قیمت این محصول به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر افزایش یافته است.

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اضافه کرد: به طور کلی یک گوشی تلفن همراه با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به هزینه اصلی آن به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

اخذ ارزش افزوده از واردات گوشی توجیهی ندارد

میرشمشیری با اشاره به کاهش خرید مردم پس از اجرا طرح رجیستری، گفت: پس از این طرح توان خرید مردم کاهش یافت زیرا یک گوشی پنج میلیونی به مرز 6 تا هفت میلیون رسیده است البته در این میان اپل همچنان خریداران خود را دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه واردات تلفن همراه هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد، تصریح کرد: تلفن همراه کالای واسطه‌ای است و ارزش افزوده‌ای ندارد که دولت بخواهد آن را بگیرد. ارزش افزوده مختص به کالاهایی مانند طلا است که روی آن هنری اعمال و بهای آن از قیمت طلای خام بیشتر می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به اینکه این طرح در ادامه شکست نخواهد خورد، افزود: طرح رجیستری به خودی خود خوب است اما نحوه اجرا اشتباه است.

میرشمشیری با اشاره به اینکه همگی با واردات قانونی گوشی‌های تلفن همراه موافق هستیم، اظهار کرد: متاسفانه گوشی‌هایی که تا به امروز رجیستری شده اند طرفداران زیادی در بازار نداشته است. به عنوان مثال گوشی‌های سامسونگ، هوآوی، ال جی و سایر برندهای مطرح هنوز رجیستری نشده اند.

۵۶ درصد فروش تلفن همراه در سلطه سامسونگ

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد فروش تلفن همراه توسط سامسونگ انجام می شود، تصریح کرد: در صورتی که این برند رجیستری شود این طرح به طور واقعی اجرایی خواهد شد.

رییس اتحادیه فروشندگان تلفن اضافه کرد: تا به امروز طرح رجیستری تنها روی اپل، بلک بری و گوگل اجرا شده است. پس از اجرای طرح رجیستری گوشی‌تلفن همراه علاوه بر واردات قانونی، دارای گارانتی خواهند بود اما اصلاح تعرفه، این روند را بهبود می‌بخشد.

وی خطاب به شهروندان، گفت: دارا بودن گارانتی ملاک مناسبی برای خرید تلفن همراه نیست بلکه مراکز خدمات هر شرکتی باید در همان شهر وجود داشته باشد تا در صورت نیاز، مشکل خریدار در همان شهر رفع شود.

میرشمشیری اضافه کرد: فروش گوشی‌هایی که دارای مرکز خدمات در مراکز استان‌ها نیستند به طور قطع غیرقانونی است و سازمان حمایت نیز این موضوع را اعلام کرده است.

کد خبر 333423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.