فرهنگ خلاقیت و نوآوری در مدارس تقویت شود

معاون آموزشی و پژوهشی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: فرهنگ خلاقیت و نوآوری باید در مدارس تقویت شود و معلمان در این راستا نقش بسزایی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقی آقا حسینی صبح امروز  در همایش «نگاهی بر تعامل مدیر خردمند و نومعلم خلاق» که در مرکز آموزش عالی شهید رجایی برگزار شد با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم و آموزش وپرورش دو مجموعه تفکیک ناپذیر هستند، اظهار داشت:  این دو مجموعه  وظیفه فراهم کردن فرصت برای یادگیری و رشد مدیر خردمند و نو معلم خلاق را دارند و باید دانست در حوزه تعلیم و تربیت بین مدیر و معلم تفاوتی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه معلمی که مدیر باشد آموزش او اثربخش تر بوده و در عین حال مدیری که نقش معلم و  مشاور  و مربی را داشته باشد قادر به انجام وظیفه اصلی خود خواهد بود، اضافه کرد:وظیفه مدیر در نظام اسلامی ایجاد فرصت برای رشد و تعالی در همه ابعاد است، معلم هم در همین راستا نقش خود را ایفا می کند و  ماهیت انجام وظیفه معلم و مدیر در حوزه تعلیم و تربیت با هم معنا می دهند.

معاون آموزشی و پژوهشی  امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: آموزش وپرورش و دانشگاه فرهنگیان یک رسالت را بر عهده دارند، در واقع دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسائل تربیتی با حمایت معلمان این مسیر را ادامه می دهد و انسانی فرهیخته تر و کارآمدتر را به خانه اصلی خود که همان مدرسه است، باز می گرداند تا با همکاری همدیگر در نظام آموزشی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه مطالعات و پروژه های بین المللی متفاوتی در همین زمینه و این شعار در دنیا در حال فعالیت است که بر  وجود مدیر کارآمد، خردمند، هوشمند و معلم نوآور و خلاق در حوزه  تعلیم و تربیت تاکید دارند، ابراز داشت: گفت و گو کردن با همدیگر، خردمندی، رشد، پیشرفت، آموزش به همراه تعامل سازنده و اثر بخش بین مدیر و معلم این امر را در زمینه آموزش امکان پذیر خواهد می کند.

آقا حسینی با تاکید به گسترش این تعامل، اظهار داشت: این تعامل و پیوند معنا دار بوده  است و چنانچه بتوانیم این تعامل را گسترش دهیم در این راه موفق تر عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: همه می دانیم که زوجیت با تعامل، تفاهم و گفت و گو کردن معنا دار  بوده و به نتیجه می دهد، البته تحقیقات دنیا هم در حوزه های تربیتی به این تعامل رسیده اند. و در هر نظام آموزشی باید  زمینه و شرایط برای این امر فراهم شود و بدون شرایط امکان انجام تعامل گسترده وجود ندارد.

معاون آموزشی و پژوهشی  امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: معلمان خلاق و نوآور هستند و اصلی ترین زمینه تقویت در مدارس همان فرهنگ حاکم بر مدارس است که با تقویت این فرهنگ می توانیم در مسیر رشد گام برداریم. در واقع فرهنگ، مدیر و معلم را به هم پیوند می دهد.

بهبود مکانیزم مدارس لازمه رسیدن به توسعه پایدار است

وی یادآور شد: برای دستیابی به توسعه پایدار، رشد توانایی ها ضروری است و مدارسی که به این سمت پیش می روند مدیران این مدارس دچار تحولات شده و شرایط را بهتر درک کرده و مکانیزم را بهبود می بخشند.

آقا حسینی با تاکید بر اینکه نظارت مدیران بر توان معلمان، اهیمت دارد، تصریح کرد: یکی از عوامل مغفول مانده در تعلیم و تربیت، نظارت در امر راهنمایی بوده که امری  لازم است و باید مدیران بر توان معلمان نظارت داشته باشند تا آنها رشد کرده و خردمند شوند.

وی اضافه کرد:  باید مدیر برخوردار از توانایی تدریس، ارزیابی، برنامه ریزی دقیق، توانایی تسلط بر الگوهای تدریس و موارد دیگر باشد و در این صورت ناظر آموزشی خواهد بود که می تواند به معلم در امر تعلیم و تربیت کمک کند تا  تجربه ها را به نسل جدید منتقل کند.

حسینی گفت و گو، شنیدن و تعامل در حوزه های آموزشی را بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: شنیدن و گوش کردن به صحبت های همدیگر در این زمینه نیاز بوده و امر مهم به نظر می رسد. علاوه بر این اداره مدرسه توسط مدیر امری ضروری است و باید تمرکز بر آموزش، توسعه آموزش و فرهنگ، نگرش و دانش لازم را برای تحول داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین باید مدیر برای رهبری مدرسه رسالت و هدف آرمانی را تعریف کند و با هدف گذاری در این زمینه تلاش لازم را انجام دهد.

معاون آموزشی و پژوهشی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه تحول محیطی و نیازهای جامعه لازم بوده آگاهی مدیر به این امر با شناسایی تغییر و تحولات و مداخله اثربخش  امکان پذیر می شود، اضافه کرد:  مدیران از میزان یادگیری و یاد دادن به نو معلمان غفلت نکنند و  سعی کنند که تجربه های خود را به نومعلمان آموخته و برای آنها الگو باشند، علاوه بر این  زیر دستان هم به رفتارهای مدیران توجه کنند و معنویت بخشی به کارها در حوزه فرهنگ و مدرسه و بخش تعامل و همکاری کمک بسیاری می کند.

کد خبر 333293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.