لزوم رسیدگی فوری به وضعیت بی‌شناسنامه‌ها

رییس قوه قضاییه با اشاره به مستندی که با موضوع وضعیت افراد بی‌شناسنامه در صدا و سیما پخش شده، نسبت به این وضعیت ابراز تأسف و تأکید کرد که باید به وضعیت بی‌شناسنامه‌ها رسیدگی شود.

به گزارش ایمنا، آیت الله صادق لاریجانی پس از استماع گزارش های مدیران دستگاه‌های مختلف استان در جلسه شورای اداری استان ایلام که با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و مدیران دستگاه های مختف این استان برگزار شد، گفت: کاستی‌ها احصا شده و ان‌شاءالله برطرف می‌شود. مطالب بسیار خوبی را استاندار و مدیران کل اطلاعات و جهاد کشاورزی گفتند که بسیار مفید بود. در موضوع منابع طبیعی  تدابیر خاصی را برای حافظت از منابع طبیعی از منظر قضایی دنبال کردیم. قوانین منابع طبیعی قدیمی است و یکی از مسائل مهم تداخل بین وظایف دستگاه هاست. یکی از مشکلات منابع طبیعی، عبارت از عدم رعایت پاره‌ای از اصلاحات انجام گرفته است.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: در مورد کسانی که زمین‌هایی را احیا کردند، نظر منابع طبیعی و جهاد این است که نقشه‌های سال ۴۴ باید رعایت شود و حتی در محاکم عده‌ای این را می‌گویند اما شورای نگهبان در این باره در سال ۶۷ نظریه ای فقهی داد؛ زمانی که مرحوم آیت‌الله گیلانی دبیر شورای نگهبان بود، بخش‌هایی از ماده ۵۶ قانون حفاظت جنگل ها و برخی آیین نامه‌ها را احیا کردند. به این مضمون که هر کس تا سال ۶۵ زمین‌هایی را احیا کرده باشد، مال خودش است. قوانین قدیمی ما با تعدد و تکثر یک مشکلات اساسی برای دستگاه قضا ایجاد کرده است. باید از طرف خود منابع طبیعی و دولت اقدام شود و ما هم کمک می کنیم این قوانین یکپارچه شود.

آملی لاریجانی افزود: در حال حاضر به تناسب به قوانین مختلف منابع طبیعی ارجاع می‌شود و با این ارجاع هم موضوع روشن نمی‌شود. مثلا در قانون سال ۸۹ گفته شده که اگر کسی  دعاوی علیه منابع طبیعی داشته و تا سال ۸۹ مطرح نشده، اگر منابع طبیعی محکوم شود یا باید عین مال را برگرداند یا ثمن روز را بدهد. اکنون قوانین و آیین‌نامه های متکثر بسیاری داریم.

وی تصریح کرد: بحث کاداستر(قانون جامع حدنگار) برای منابع طبیعی و سازمان ثبت یک بحث بسیار مهمی است. سازمان ثبت برای اینکه قانون کاداستر اجرا شود، تلاش بسیاری کرده و قانون مختص به خود را دارد که تصریح شده درآمدهای آن به خودش اختصاص یابد و این را هم انجام نمی‌دهند. اخیراً هلال احمر هم به این چسبیده و حدود نیمی از درآمدهای کاداستر به هلال احمر اختصاص می‌یابد. با اینکه در برنامه پنجم و ششم تاکیدات زیادی به کاداستر شده، باز هم به کاداستر بی‌توجهی می شود و حتی در بودجه سال ۹۷ این مسأله را ندیده‌اند.

آملی لاریجانی گفت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بسیار مهم اقتصادی و گردشگری است و ما حاضریم در جلسه سران قوا این را طرح کنیم اما به استاندار هم گفتم طرح های روشنی را بیاورند تا در جلسه سران قوا مطرح شود تا از طریق دولت یا مجلس تصویب شود.

وی تاکید کرد: بنا شده ما در دستگاه قضایی یک طرحی را برای بحث امنیت اقتصادی آماده کنیم تا حقوقی برای سرمایه گذاران پیش بینی شود. ما دنبال برخورد با مفاسد اقتصادی هستیم؛ نه اینکه بخواهیم جلوی سرمایه‌گذاری صحیح را بگیریم.

رییس دستگاه قضا گفت: ما در این مورد منشا اشکال نیستیم و خود بانک ها علیه کسانی که تسهیلات گرفتند، اقدام می‌کنند و متاسفانه همه را به یک چوب می‌رانند. این یک چوب راندن از ناحیه بانک‌ها، کار درستی نیست. مکررا به مسئولان بانک ها گوشزد کردیم که ملاحظه وضع تسهیلات گیرنده را بکنند. به عنوان مثال اگر فردی به خاطر وضع اقتصادی کشور نمی تواند بازپرداخت کند، کمک شود و چرخه تولید کشور متوقف نشود. امروز مسئله اصلی کشور اقتصاد و اشتغال است و همه مسئولان باید دست به دست هم دهند. معضل اول امروز کشور، معضل معیشتی است و دشمن می خواهد از همین ناحیه ضربه بزند. همه باید تلاش کنیم تا کشور که امروز در منطقه حرف اول را می زند، وضع پایداری داشته باشد.

وی تاکید کرد: مسئولان جمهوری اسلامی باید بدانند خدمت به مردم بزرگ ترین عبادت است، ما به عنوان مسئولان دولتی و حکومتی باید تلاش کنیم مشکلات مردم حل شود؛ واقعا همه مسئول هستیم و تقاضا دارم، زنگ خطرهای روایی را از حضرت پیامبر و ائمه اطهار جدی بگیریم.

رییس دستگاه قضا بیان کرد: مدتی قبل فیلم مستندی درباره وضعیت برخی افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان دیدم که واقعاً تکان دهنده بود. به برخی مسئولان از جمله رییس جمهور هم این موضوع را گفتم که چنین مسئله ای برای ما مسئولان بسیار قبیح است. افرادی را می بینیم که در مقابل دوربین استغاثه می کنند و می گویند ما به خاطر نداشتن شناسنامه حتی نمی توانیم به یک شهر دیگر برای کار برویم زیرا نگرانیم که به دلیل نداشتن سند هویتی، بازداشت شویم. فرزندان آنها نیز به خاطر نداشتن شناسنامه نمی توانند درس بخوانند در حالی که بسیاری از آنها پدرشان ایرانی است و فقط شناسنامه ندارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 333270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.