باغومیان: شهرداری و شورای خلیفه گری تعامل خوبی دارند

تنها ۳ روز دیگر تا آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی باقی مانده و محور جلفا از محله‌های معروف مسیحی و ارامنه‌نشین اصفهان، حال و هوای سال نو و کریسمس به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها ارامنه شهر اصفهان که بیشتر در محور جلفا به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی و مذهبی شهر سکونت دارند، به استقبال سال نو میلادی می‌روند؛ کوچه‌های آب و جارو شده، عروسک‌های بابانوئل و گرفتن سلفی‌های مختلف با آنها، کاج‌های تزیین شده با روبان و ستاره‌های رنگارنگ بخشی از جنب و جوش ارامنه اصفهان در آستانه سال نو میلادی است.

البته برخی ۲۵ دسامبر سالروز تولد حضرت مسیح را با آغاز سال نو میلادی اشتباه می‌گیرند، در حالی که کریسمس ارمنی‌ها شش ژانویه است.

روبرت صافاریان در وب سایت شخصی خود نوشته است:« اگر دوست ارمنی دارید، یادتان باشد، روز ۲۵ دسامبر، یعنی روزی که همه رادیوها و تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها از کریسمس می‌گویند و می‌نویسند و عید میلاد حضرت مسیح را به هموطنان مسیحی تبریک می‌گویند، به او زنگ نزنید و کریسمس را به او تبریک نگویید؛ چون روز ۲۵ دسامبر در خانه ارمنی‌ها هیچ خبری از عید نیست. کریسمسِ ارمنی‌ها که احتمالاً هیچ‌کس به خانه‌شان زنگ نمی‌زند و آن را تبریک نمی‌گوید! دلیل این تفاوت، داستان‌های دور و درازی دارد که من چندان احاطه‌ای بر جزئیات آن ندارم، اما خلاصه‌اش این است که این تفاوت هم چیزی است مثل اختلاف شیعه و سنی بر سر تاریخ تولد پیغمبر اسلام. بیش‌تر مسیحیان دنیا، از جمله کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و بخش بزرگی از ارتدکس‌ها معتقدند که تاریخ تولد حضرت میسح ۲۵ دسامبر است. کلیسای ارمنی، که کلیسای مستقلی است و به هیچ یک از فرقه‌های بالا تعلق ندارد، مانند تعدادی دیگر از فرقه‌های مسیحی، معتقد است تاریخ تولد ایشان شش ژانویه است. بنابراین ما به جای این که کریسمس را ۵ روز پیش از سال نو جشن بگیریم، ۵ روز بعد از آن جشن می‌گیریم.»

شهرداری اصفهان نیز هرساله یک هفته قبل از شش ژانویه به استقبال سال نو میلادی و تولد حضرت مسیح می‌رود و اقدام به زیباسازی محله جلفا می‌کند.

دبیرشورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت مسیح مظهر صلح و دوستی و فرارسیدن سال نو میلادی، از شهرداری منطقه پنج به دلیل آذین‌بندی‌های بسیار زیبایی که سال‌های گذشته انجام داده و امسال نیز در دست اجرا دارد، تشکر کرد و گفت: هر سال آذین‌بندی‌های محور جلفا و کلیساهای این منطقه از سوی شهرداری به موقع انجام می‌شود، از روز گذشته نیز آذین بندی و زیباسازی محور جلفا آغاز شده به طوری که شب گذشته جلوه زیبایی از آذین بندی‌ها در منطقه نمایان بود.

صونیک باغومیان با بیان اینکه سال گذشته در این ایام شهرداری محیط زیبایی در منطقه ارامنه نشین اصفهان به وجود آورد که مورد توجه ارامنه و مسیحیان قرار گرفت، تاکید کرد: امسال نیز شهرداری از طرح‌های جدیدی برای آذین بندی محور جلفا استفاده کرده که مورد رضایت شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان قرار گرفت.

دبیر شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان یادآور شد: شهرداری منطقه پنج اصفهان هر سال بنرهای تبریک میلاد حضرت مسیح و آغاز سال نو میلادی را به دو زبان فارسی و ارمنی به موقع نصب کرده و از این بابت لازم می دانم تشکری از مسئولان شهری داشته باشم.

باغومیان تصریح کرد: تا ۱۰ سال پیش چنین تعامل و فضایی در جلفا وجود نداشت اما از حدود سه سال پیش با تعامل بسیار خوب شهرداری و شورای خلیفه‌گری، همزمان با سال نو میلادی شوق و ذوقی در میان شهروندان ارامنه و مسیحی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه میلاد حضرت مسیح همچون میلاد سایر پیامبران الهی با ارزش است اما متأسفانه برخی افراد سودجو در اقدامی ناشایست از اعیاد و مناسبت‌ها استفاده ابزاری می‌کنند تا به منافع مورد نظرشان دست یابند، گفت: شورای خلیفه‌گری برای مدیریت موضوع، این امکان را ایجاد کرد که هموطنان غیرارمنی که تعامل خوبی با ارامنه دارند یا تمایل دارند در این ارتباط قرار بگیرند، با درهای بسته کلیسا مواجه نشوند، به همین دلیل علیرغم اینکه در گذشته پس از ساعات اداری درهای کلیسا بسته می‌شد، بعداز ظهرها ساعات بازدید را اضافه کردیم.

 دبیر شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان تصریح کرد: در آستانه عید مسیحیان از یک هفته پیش امکانی فراهم شده تا شهروندان بتوانند در محوطه کلیسا حضور داشته باشند و از نزدیک آیین‌های سنتی و بابانوئل را ببینند، به همین دلیل از ماموران کلیسا درخواست شده ساعات بیشتری را در کلیسا بمانند تا بتوانیم در خدمت مردم باشیم و بر این باور هستیم که این اقدام باعث کاهش ازدحام جمعیت در محله جلفا می‌شود.

وی با اشاره به روزهایی که امکان بازدید مردم از کلیسای وانک وجود ندارد، یادآور شد: شب ۳۱ دسامبر مصادف با شب دهم دی ماه، از ساعت ۱۲ ظهر اجازه ورود به کلیسا به افراد غیر ارامنه داده نمی‌شود، روز اول ژانویه مصادف با ۱۱ دی نیز به دلیل برگزاری مراسم دعا و ازدحام جمعیت درهای کلیسای وانک بسته است و مراسم فقط برای ارامنه است، همچنین روزهای پنجم و ششم ژانویه یعنی ۱۵ و ۱۶ دی ماه نیز ورود به کلیسا برای افراد غیر ارامنه و مسیحی ممنوع است اما در روزهای دیگر محدودیتی وجود ندارد.

باغومیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر روز تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه امکان بازدید عموم مردم از کلیسای وانک فراهم شده تا مردم بتوانند وارد کلیسا شوند و از نزدیک با آیین‌های مسیحیان و ارامنه آشنا شوند.

استفاده از همه امکانات برای آذین بندی محور جلفا

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، فرارسیدن سال نو میلادی را به تمام مسیحیان و ارامنه تبریک گفت و اظهارکرد: همزمان با سال نو میلادی مانند هر سال با استفاده از تمامی امکانات، آذین بندی و زیباسازی محور جلفا و کلیسای وانک انجام می‌شود.

حمیدرضا فرهنگ افزود: شهرداری منطقه پنج در طول سال و اعیاد مختلف با شورای خلیفه‌گری ارامنه ارتباط و تعاملی دو سویه داشته و با همکاری معاونت فرهنگی منطقه هر کجا و هر زمان برای آذین بندی‌ها و زیباسازی‌ها احساس نیاز شده، حضوری فعال دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته همزمان با میلاد حضرت مسیح و آغاز سال نو میلادی آذین بندی‌های گسترده‌ای در سطح محله های ارامنه نشین اصفهان به خصوص در مسیرهای پیاده جلفا و اطراف کلیسای وانک انجام شد، اظهارکرد: امسال نیز بخشی از اقدامات آغاز شده و محور کلیسای وانک را تا قبل از اول ژانویه زیباتر و گسترده‌تر از سال گذشته آذین‌بندی می‌کنیم.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان تصریح کرد: بخش مرکزی این منطقه به نوعی بافت میراثی دارد و شهروندان ارامنه نیز در بافت مرکزی منطقه از جمله اطراف کلیسای وانک، مسیر خاقانی، کوی تبریزی‌ها و سنگتراش‌ها سکونت دارند.

وی به اجرای پروژه‌های عمرانی انجام شده در بخش ارامنه نشین اصفهان اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته و امسال مسیر حرکت بین خیابان نظر میانی و مسیر مجاور کلیسای وانک و جلفا  که فضای ترافیکی نامناسبی داشت، با استفاده از سنگ‌های مخصوص کف‌سازی شد و با همکاری شورای خلیفه‌گری ارامنه مسیر پیاده خوبی تا میدان جلفا به وجود آمد.

فرهنگ ادامه داد: کف سازی ادامه مسیر مجاور کلیسای وانک و جلفا، در نزدیکی کلیسای مریم در دستور کار است و به موازات آن بدنه سازی کلیسای بیت اللحم نیز در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: در محورهای دیگر مثل خیابان خاقانی، کوی‌تبریزی ها و کوی سنگتراش‌ها نیز کف سازی هایی انجام می‌شود، به عنوان مثال ۳۰۰ متر از معبر سنگتراش‌ها با عرض ۱۱ متر در فاز اول کف‌سازی شده و امسال در اصلاح بودجه اعتباری را برای آن پیش بینی کرده‌ایم، همچنین ابتدای مسیر کوی تبریزی‌ها را از طریق پیمانکار آماده سازی خواهیم کرد.

کد خبر 333262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.