شناسایی ۳ کانون آلوده به بیماری آنفولانزای پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با اشاره به شناسایی سه کانون آلوده به بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان در استان، گفت: پرنده‌فروشی‌های سطح شهر نیز موجب گسترش انواع بیماری می‌شوند که سامان‌دهی آنها الزامی است.

شهرام موحدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص آخرین وضعیت بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان در اصفهان، اظهار کرد: تاکنون در استان اصفهان سه کانون آلوده به این بیماری در دو شهرستان خمینی‌شهر و گلپایگان شناسایی شده که بعد از نمونه‌گیری، موارد مربوط به مرکز تشخصیص دامپزشکی کشور ارسال شد.

وی با بیان اینکه این سه کانون در تولید تخم‌مرغ استان اصفهان تاثیری ندارد، افزود: در این سه کانون ۱۰۰ هزار قطعه مرغ معدوم شدند که در مقایسه با کل طیور پرورشی استان که نزدیک به ۲۶ تا ۲۷ میلیون قطعه است، عدد قابل توجهی نیست و تنها بین دو تا سه دهم طیور استان را شامل می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص تاثیر گسترش بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان بر افزایش قیمت تخم‌مرغ، گفت: براساس شنیده‌ها افزایش نرخ نهاده‌ها یکی از عوامل گرانی تخم‌مرغ است اما اگر در خارج از استان اتفاق خاصی رخ داده، در جریان آن نیستم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه استان اصفهان تمام اقداماتی که برای مقابله و کنترل بیماری فوق تنفسی پرندگان نیاز بود را انجام دادیم، تصریح کرد: دامپزشکی استان از سه ماه پیش با دادن هشدارهای بهداشتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، چاپ تراکت و تمپلت، فرستادن پیامک هشدارهای لازم را درخصوص این بیماری انجام داد اما تمام موارد فوق به این برمی‌گردد که آیا آموزش‌ها را مرغداران و پرورش‌دهندگان طیور اجرا می‌کنند یا خیر؟

موحدی با بیان اینکه هر گونه غفلت در حوزه مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای موجب درگیری طیور در حال پرورش به بیماری‌های ویروسی خواهد شد، تاکید کرد: تمام پرورش دهندگان طیور باید مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند همچنین روستائیان باید در حوزه پرورش طیور، از خرید هر گونه طیور و پرنده از دوره‌گردها، بازارچه‌های روزانه و مغازه‌های پرنده فروشی خودداری کنند.

وی از فعالان صنعت پرورش طیور و همچنین روستائیان خواست تا لاشه‌های پرندگان تلف شده را هرگز در محیط زیست رها نکنند چرا که احتمال دارد خوراک دیگر حیوانات و پرنده‌ها قرار گیرد و خود عامل انتشار بیماری فوق تنفسی پرندگان شوند.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با اشاره به وجود سه میلیون و نیم قطعه طیور روستایی در استان، گفت: نزدیک به ۲۵۰۰ واحد صنعتی پرورش طیور در استان فعال هستند همچنین تعدادی واحد نیزبه طور غیرمجاز فعالیت دارند که آماری از آنها نداریم که ضربه بزرگی به حوزه بهداشت و پرورش طیور می زنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا "در خصوص مغازه‌های پرنده فروشی در سطح شهر و نحوه نظارت دامپزشکی بر این واحدها"، اظهار کرد: برخورد مغازه‌ها و پرنده فروشی‌های سطح شهر یکی از مطالبات حوزه دامپزشکی است که سامان دهی این واحدها بر عهده اصناف و شهرداری‌ها است.

موحدی تاکید کرد: پرنده‌فروشی‌های سطح شهر نیز موجب گسترش انواع بیماری می‌شوند که سامان‌دهی آنها الزامی است.

کد خبر 333259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.