مدیریت کارآمد، حلقه مفقوده زلزله تهران/شاید برای زلزله تهران هم باید دعا کنیم!

نماینده مردم تهران گفت:با وجود همه کاستیها، امکانات خوبی برای مقابله با زلزله احتمالی داریم؛ در محلات مختلف شهر تهران، ورزشگاهها و مدارسی است که می شود آنها را شناسایی و به مکانی مناسب برای مدیریت بحران تبدیل کرد. این امر مستلزم مدیریت قوی است؛ اما فعلاً مدیریت کارامد حلقه مفقوده زلزله تهران است.

محمود صادقی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واضح است که تهران به دلیل پایتخت بودن و تراکم زیاد جمعیت، دارای موقعیت ویژه ای در کشور است و بنابراین وقوع یک زلزله شدید احتمالی می تواند ابعاد انسانی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی زیادی داشته باشد. چنانکه کارشناسان نیز اعلام کرده اند که در صورت وقوع زلزله ای بالای ۶ و ۷ ریشتر در تهران، تا ساعتها امکان کمک رسانی به مردم از طرف نهادهای ذی ربط وجود ندارد. 

وی ضمن اشاره به سخنان مسئولی که گفته بود برای حل مشکل وارونگی و آلودگی هوا باید دعا کنیم باد بیاید، با کنایه گفت: شاید برای زلزله تهران هم باید دعا کنیم!

صادقی افزود: وضعیت فعلی شهر تهران حاصل سالها مدیریت غیر اصولی است که با تغییر کاربری ها و تمرکز گرایی، سبب سرازیر شدن جمعیت به این شهر شده است، بدون اینکه زیرساختها و امکانات لازم برای این جمعیت تدارک دیده شود. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: البته با وجود همه کاستیها، امکانات بالقوه و بالفعل خوبی برای مقابله با زلزله احتمالی داریم و من در روزهای اخیر بارها لزوم استفاده از این امکانات را در جلسات و نشستهای مختلف مطرح کرده ام. در محلات مختلف شهر تهران، ورزشگاهها، مدارس و بعضی ادارات و مکانهای عمومی وجود دارد که می شود آنها را شناسایی و به مکانی مناسب برای مدیریت بحران تبدیل کرد. برای انجام چنین کارهایی نیاز به مدیریت قوی داریم؛ در حالی که فعلاً مدیریت کارامد حلقه مفقوده زلزله تهران است.

جنگ تحمیلی الگویی مناسب برای مدیریت زلزله

محمود صادقی افزود: شب زلزله بنده شاهد بودم که هیچ کس نمی دانست باید چه بکند و اقدام اصولی چیست. این مسأله نشان می دهد در شرایط فعلی آموزش حرف اول را می زند. طی دوران جنگ آنچه به ایران کمک کرد در مقابل صدام تا بن دندان مسلح بیاستد و پیروز شود بسیج عمومی و حضور مردم در صحنه بود. در آن زمان هلال احمر در محلات آموزشهای درمانی می داد، بسیج و سپاه هم آموزش نظامی می دادند و به این ترتیب نهادهای مختلف، مردم را برای هر شرایطی آماده می کردند.

نماینده مردم تهران گفت: در شرایط فعلی نیز زلزله بحرانی قابل پیش بینی است و لازم است بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، هلال احمر و سایر نهادها وارد میدان شوند و هر یک در حوزه خود آموزش های لازم را به مردم بدهند. 

انتقال پایتخت سالهاست که مسکوت مانده

صادقی با اشاره به بحث انتقال پایتخت گفت: یکی از مسائل مهم برای مقابله با زلزله تهران، تمرکز زدایی است که راه حلهای متعددی برای آن وجود دارد و کارشناسان باید در مورد آن نظر بدهند.

وی افزود: در روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی به طور عام به بحث زلزله وارد نشده، اما مجمع نمایندگان استان تهران دغدغه زلزله را داشت و بحثهایی هم در این زمینه مطرح شد. در رابطه با انتقال پایتخت نیز آقای کواکبیان پیگیر این امر هستند. در سالهای گذشته، یک شورای عالی برای بررسی ابعاد انتقال پایتخت از تهران تشکیل شد، اما در حال حاضر فعال نیست و جلسات آن تشکیل نمی شود. 

صادقی گفت: در شرایط فعلی لازم است تا نوعی مدیریت به هم پیوسته در شهر تهران ایجاد شود تا بتوانیم تدابیر پیشگیرانه اتخاذ و از امکانات موجود برای مقابله با زلزله احتمالی در تهران استفاده کنیم. 

کد خبر 333195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.