« نه» به خودروهای تک سرنشین!

رسیدن به آسمان آبی و هوای پاک نیازمند فرهنگ سازی مناسب برای استفاده هر چه بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی و تک سرنشین است.

به گزارش ایمنا، این روزها، قیل و قال گنجشک‌ها جای خود را به صدای انواع بوق‌ها و ترمز خودروهایی داده است که برای رسیدن به مقصد پشت سر هم قطار شده و سر از پا نمی‌شناسند. آسمان رنگ خاکستری به خود گرفته و نفس‌های مردم شهر هم به شماره افتاده است. ماسک‌ها هم یک لحظه از آدم‌ها جدا نمی‌شود. این روزها در هوای سرد زمستانی، تماشای آسمان آبی به رویا تبدیل شده است، البته اگر انسانها کمی با محیط زیست خود مهربان‌تر باشند، به طور حتم این رویا دست یافتنی می‌شود.

خبرگزاری ایمنا با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد سال به سراغ گروه های مختلف مردمی از جمله مسافران اتوبوس‌های شهری، مترو  و برخی استفاده کنندگان از خودروهای شخصی و تک سرنشین رفته است تا این موضوع را از دیدگاه شهروندان بررسی کند.

علی آصالح ۳۸ ساله و کاشی کار: من تمامی مسیر خود را از خانه تا محل کار با اتوبوس رفت و آمد می‌کنم و معتقدم کسانی که از خودروهای تک سرنشین استفاده می‌کنند، بیشتر به دنبال راحتی و چشم و هم‌چشمی هستند، به طوری که می‌خواهند از در خانه تا محل کارشان را در خودروی خود باشند. اگر این افراد کمی به فکر شهرشان بودند، به جای استفاده از خودروی شخصی از دوچرخه، اتوبوس و یا تاکسی استفاده می‌کردند، زیرا به نظر من بنزین هم استاندارد نیست و همین موضوع باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود.

فوائد جزایری، دانشجوی عکاسی خبری: هر روز برای تحصیل بین فولادشهر و اصفهان در رفت و آمد هستم، اما متأسفانه به جز مینیبوس‌های قدیمی، هیچ وسیله نقلیه پاکی در این مسیر وجود ندارد، در حالی که اگر در خطوط بین شهرها نیز مترو و اتوبوس‌های استاندارد راه اندازی شود، مردم کمتر در سفرهای خود از خودرو شخصی استفاده می‌کردند؛ من مدتی در مالزی ساکن بودم و در آنجا برای سفرهای کوتاه هم وسیله حمل و نقل پاک به آسانی فراهم بود.

حسین طاهری، کارمند ۴۲ ساله: رسانه های ارتباط جمعی نقش موثری در فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس دارند؛ من هر روز صبح از مترو برای رفتن به محل کار استفاده می‌کنم و عصرها با اتوبوس بر می‌گردم؛ اگر مردم هم بدانند که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چه فوایدی برای شهر دارد، خودروی شخصی خود را بیرون نخواهند آورد.

در آلمان بیش ترین خودروی شخصی وجود دارد، اما مردم در طول هفته خودروهای خود را از خانه بیرون نمی‌آورند من هم چند روزی است به دلیل افزایش آلودگی هوا خودروی خود را در خانه گذاشته و از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنم.

اعظم معمار دانشجوی رشته شهرسازی:  واقعاً برای من هم سوال شده که وقتی بافت خیابان های شهر آنچنان توان این همه ترافیک و خودرو را ندارد، چرا مردم تا این حد از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند؟ البته استفاده از اتوبوس واحد هم معطلی زیادی دارد و هر مسیری که بخواهیم نمی‌ایستد، گاهی هم آنقدر اتوبوس‌ها شلوغ است و راننده به کندی حرکت می‌کند که صدای همه در می‌آید اما با این وضعیت آلودگی هوای شهرمان ناچاریم این وضع را تحمل کنیم، کاش مسئولان هم کمی به فکر مردم بودند و تعداد اتوبوسها را افزایش می‌دادند البته نیاز است به رانندگان هم آموزش‌های لازم داده شود.

رضا ناظم، بازنشسته: فکر می‌کنید علت اینکه شهر پر از دود می‌شود چیست؟ همین خودروهایی که بدون درنظر گرفتن حقوق دیگران و برای دور دور کردن به خیابان های شهر می آیند، عامل آلودگی هوای شهر هستند. اگر فرهنگ استفاده مردم از خودروها اصلاح شود، بیشتر افراد خودروهای خود را در پارکینگ می‌گذارند و با اتوبوس و مترو، سفرهای شخصی خود را انجام می‌دهند، از ۱۰ خودرو هفت الی هشت مورد آن تک سرنشین است اما اگر این مسئله هم مثل سیگار نکشیدن در مکان‌های عمومی و یا بستن کمربند به یک فرهنگ تبدیل شود، همه افراد آن را رعایت خواهند کرد.

مینا یاوری، ۲۹ ساله و حسابدار: صاحب خودرو بودن در کشور ما به نوعی کلاس و مزیت برای افراد تبدیل شده به طوری که هر کسی خود را به آب و آتش می‌زند تا برای خود وسیله نقلیه‌ای فراهم‌ کند، بیشتر افرادی هم که با آنها در اتوبوس برخورد داشته‌ام به این دلیل از این وسیله استفاده می‌کردند که خودروی شخصی نداشته‌اند.

رسانه های جمعی هم عملکرد ضعیفی در مورد فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی داشته اند، به طوری که من تا به حال ندیده یا نشنیده ام که در رادیو یا تلویزیون در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تبلیغات و اطلاع رسانی شود، در حالی که باید در برنامه هایی که بسیار پربیننده هستند به این موضوع اشاره شود.

اصغر صالحی، کارگر ساختمانی: استفاده از اتوبوس راحت‌تر و ارزان‌تر از هر وسیله نقلیه دیگری است و به راحتی می توان به وسیله آن مسافت های طولانی را با پرداخت مبلغ اندکی طی کرد بنابراین ترجیح می دهم با این اتوبوس به محل کار خود بروم.

زهره رفیعی، خانه دار: اتوبوس آرامش و امنیت خاطر بیشتری در سفرهای شهری به انسان می‌دهد، اما متاسفانه فاصله بین خطوط اتوبوس‌ها زیاد بوده و گاهی اتوبوس‌ها آنقدر با تأخیر می‌رسند که ترجیح میدهم مسیرم را پیاده ادامه دهم.

حسین امینی، دانش آموز دوره دوم متوسطه: منزل ما در ملک شهر و دبیرستانم در خیابان آزادی است، قبل از راه افتادن مترو باید یکی دو ساعت زودتر از خانه بیرون می زدم تا به مدرسه برسم اما حالا خیالم راحت است که به موقع می رسم. مترو وسیله نقلیه ارزان و سریع است و این امنیت خاطری است که هر روز سر موقع به محل درس خود می‌رسم.

زهرا غفوری، دانشجوی دانشگاه اصفهان: خط یک مترو اصفهان مسیر خیلی خوبی دارد و هزینه حمل و نقل آن هم به صرفه است و دیگر نیازی نیست برای رسیدن به دانشگاه پشت ترافیک شهر منتظر بمانم. به نظرم دیگر وقت آن رسیده که مسئولان فکری به حال خودروهای تک سرنشین کرده و آنها را جریمه کنند تا شاید کمتر شاهد تردد این وسایل در شهر باشیم.

احمد مهاجر، پزشک: سفرهای زیادی به نقاط مختلف دنیا داشته‌ام و به طور طبیعی از وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو شهرهای بزرگ جهان استفاده کرده‌ام و به شدت اعتقاد دارم هرکدام از شهروندان باید حفاظت از هوای شهر را رسالت خود بدانند به همین دلیل با آغاز به کار مترو اصفهان از آنجایی که مطبم در مسیر این وسیله نقلیه قرار گرفته، سعی می‌کنم بیشتر با مترو رفت و آمد کنم.

محمد کشانی، دبیر آموزش و پرورش: سوار شدن در مترو جذابیت خاصی برای شهروندان اصفهانی دارد و همانطور که دیدیم وقتی اعلام شد قطارهای شهری زودتر به ایستگاه ها می‌رسند، تعداد مسافران این وسیله نقلیه عمومی نیز افزایش یافت اما کاش خط های دوم و سوم آن هم زودتر احداث می‌شد و مردم هم کمتر خودروی خود را از منزل بیرون می آوردند.

و اما رانندگان خودروهای تک سرنشین نظرات متفاوت‌تری نسبت به مسافران اتوبوس دارند که با توجه به تعداد بالای تردد آنها در شهر این نظرات باید در ارزیابی‌های شهری مورد توجه واقع شود.

حسین رمضانی، کسبه خیابان کاوه: من هر روز مجبورم از شمال اصفهان به جنوب آن بروم، در بین راه هم باید به چندین اداره و مغازه سر بزنم با این شرایط برایم به صرفه نیست که از اتوبوس واحد استفاده کنم، زیرا هم فاصله بین ایستگاه های اتوبوس زیاد است و هم اینکه اتوبوس‌ها با تاخیر به ایستگاهها می‌رسند، بنابراین در صورت استفاده از اتوبوس، از کار و زندگی می‌افتم.

مهدی شهباز، ۲۵ ساله: وسایل نقلیه عمومی کولر و بخاری ندارد و یا اگر داشته باشد از آن استفاده نمی کنند اما در خودروی شخصی ام هر زمان که بخواهم می‌توانم از این وسایل استفاده کنم.

اگر به اگزوز برخی از اتوبوس‌ها، تاکسی‌های و مینی‌بوس‌ها نگاهی بیندازید، می‌بینید استفاده از خودروی شخصی هم آنقدرها بد نیست چون بسیاری از خودروهای شخصی معاینه فنی می‌شوند اما وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده شده‌ و دود زیادی به هوای شهر وارد می‌کند.

علی قربانی، فروشنده: آنقدر تبلیغات رادیو و تلویزیون برای خرید خودرو زیاد است که وقتی اولین پول دست آدم می‌رسد، ناخودآگاه دلت میخواهد یک ماشین بخری و به راحتی در خیابان‌های شهر رفت و آمد کنید.

محمد حسین کرمی، فروشنده لوازم الکترونیکی:  قبل از آغاز به کار تاکسی های اسنپ و تپسی مشتری پر و پا قرص تاکسی سرویس ها و تاکسی‌های دربست بودم اما از وقتی تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ شروع به فعالیت کرده‌اند از آنها استفاده می‌کنم چون زودتر به مقصد می رسم از طرفی قیمت‌شان در برخی مواقع از قیمت یک پیک موتوری ارزان‌تر تمام می‌شود.

ایمان ترابی، دانشجوی مهندسی نرم افزار: تاکسی‌های اینترنتی به دلیل اینکه براساس نرم افزارهای بروز مکان یابی نوشته شده‌اند، مسیریابی برای مسافر و راننده را راحت تر کرده‌اند و دیگر نیازی نیست که برای رسیدن به مقصد ساعت‌ها پشت ترافیک یا چراغ قرمز منتظر بمانیم از طرفی این تاکسی‌ها از نظر قیمت بسیار مناسب حال مسافران است.

به گزارش ایمنا، طبق نظرات شهروندان لزوم تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان در بخش‌های مختلف اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی یک ضرورت برای کلانشهرهایی است که آلودگی هوا گریبان‌شان را گرفته است، در این صورت با تحقق این مهم می‌توانیم به تک سرنشینی در شهر نه بگوییم...

کد خبر 333168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.