۱۰۲ هزار اصفهانی بیسوادند

معاون سواد آموزی اداره کل  آموزش وپرورش استان  اصفهان گفت: حدود ۲ میلیون  و ۶۰۰ هزار نفر در کشور بیسواد وجود دارند که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند و استان اصفهان یکی از پنج استان باسواد کشور است که ۱۰۲  هزار نفر بیسواد در آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن امید قائمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هفتم دی ماه و سال روز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد:  اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با باور اینکه که جایگاه سواد و فراگیری علم و دانش در مسیر تعالی جامعه اسلامی نقش تعیین کننده ای دارد، با سرمشق گرفتن از فرمان تاریخی امام خمینی (ره) و با حمایت شورای پشتیبانی سواد آموزی گام های بسیار خوب و ارزشمندی را در زمینه افزایش باسوادی و دانایی سواد در استان برداشته است.

 وی تصریح کرد: هر کشوری برای دستیابی به توسعه اقتصادی و فرهنگی به به افزایش سطح سواد و رفع بیسوادی وابسته است، در واقع ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در کشور ها و جهان به افزایش باسوادی و کاهش بیسوادی افراد چامعه بستگی دارد.

وی توضیح داد: در اول انقلاب سازمان سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و از شعار های امام این بود که ایران را مدرسه کنیم و با همین هدف سواد آموزی در کشور شروع شد.

 اختلاف سواد مردان و زنان به شدت کاهش یافته است

امید قائمی اذعان کرد: قبل از انقلاب حدود ۵۵ درصد مردم ایران  باسواد بودند و  به همت مسوولین نظام، امروز یکی از افتخارات کشور این است که بیش از ۹۵ درصد مردم با سواد هستند و اختلاف سواد مردان و زنان به شدت کاهش یافته است و این اتفاقات مرهون تلاش های دولت ها بوده است.

معاون سواد آموزی اداره کل  آموزش وپرورش استان  اصفهان ضمن اشاره به این نکته سواد از شاخص های ارزیابی کشورها است، اذعان کرد: در دنیای امروز چنانچه  بخواهند کشورها  را ارزیابی کنند،  یکی از شاخص های ارزیابی باسواد بودن مردم هر کشوری است و با توجه به این امر سواد آموزی و رفع بیسوادی در کل کشور پیگیری می شود.  

به گفته امید قائمی؛ هر ساله حدود ۴۵۰ نفر از بیسودان و کم سوادان تحت پوشش سواد آموزی قرار می گیرند، سواد آموزی در گذشته از سن ۶ سال تا ۹۰ سال را پوشش میداد و امروز جامعه هدف در سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال هستند که باسوادی آنها در اجتماع تاثیر گذار است.

ابلاغ  امسال پوشش ۸ هزار نفر  برای استان اصفهان

 وی ادامه داد: در کل کشور و مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کشور ۷۹ میلیون برآورد شد که از این آمار جمعیت ۴۹ میلیون نفر باسواد هستند که گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را در بر می گیرد.

وی اضافه کرد: حدود ۲ میلیون  و ۶۰۰ هزار نفر در کشور بیسواد وجود دارند که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند و استان اصفهان یکی از پنج استان باسواد کشور است که ۱۰۲  هزار نفر بیسواد در استان وجود دارد.

معاون سواد آموزی اداره کل  آموزش وپرورش استان  اصفهان یادآور شد: از وزارتخانه برای پوشش بیسوادان هر سال برای استان ها سهمیه ای ابلاغ می شود و امسال برای استان اصفهان پوشش ۸ هزار نفر  ابلاغ شد و این ۸ هزار نفر بین مناطق و نواحی تقسیم می شود.

وی با تاکید به اینکه پوشش دادن افراد بیسواد در استان وابسته به عواملی است، خاطرنشان کرد:  این عوامل  وابسته به میزان اعتبارات،  عدم استقبال بیسودان و کیفیت آموزشها است، بدان معنا که امروز بحث سواد از خواندن و نوشتن فراتر رفته و بسیاری از افراد  می توانند دوره تحصیلی بالاتر را طی  کرده و وارد دوره متوسطه و دانشگاه شوند.

معاون سواد آموزی اداره کل  آموزش وپرورش استان  اصفهان ضمن تشریح گروه های جذب شده  در دوره سواد آموزی گفت: در دوره سواد آموزی ۳ هزار  و ۸۰۰ نفر جذب بوده است و ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دادیم  و سواد آموزان ایرانی ها و سواد آموزی اتباع را در بر می گیرد.

 وی اضافه کرد: در دوره انتقال پوشش انتقال ۲ هزار و ۴۰۰  نفر سهمیه استان بوده که همه تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفتند و  نشان دهنده استقبال سواد آموزان است. در دوره تحکیم پوشش ۸۰۰ نفر سهمیه استان بوده که  ۷۸۹  نفر جذب شدند و آمار ۹۹ درصدی را در بر می گیرد.

استان اصفهان یکی از پنج استان باسواد کشور

امید قائمی خاطر نشان کرد: استان اصفهان جزو پنج استان برتر کشور است و نواحی یک و دو و مناطق فلاورجان، اردستان، زواره، کوهپایه، میمه، جرقویه علیا و خور و بیابانک سرآمد  بقیه مناطق و نواحی استان در حوزه باسواد ی هستند.

معاون سواد آموزی اداره کل  آموزش وپرورش استان  اصفهان در مورد سواد آموزی عشایر استان و پوشش این گروه در پاسخ به سوال ایمنا اظهار داشت: در زمینه سواد آموزی و رفع بیسوادی عشایر استان هم تحت پوشش قرار گرفته اند، در مناطق فریدون شهر، سمیرم و چادگان عشایر استان تجت پوشش سواد آموزی قرا گرفتند و در باسوادی آنها تلاش می کنیم.

وی تاکید کرد:  در شهرستان جرقویه در شهر نصر آباد عشایر ساکن هستند و البته برخی از عشایر هم ساکن نیستند و قریب به ۲۰ درصد جذب سازمان نهضت سواد آموزی استان پوشش گروه عشایر استان است.

کد خبر 333120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.