باج‌دهی دولتمردان به چهارمحالی‌ها و موافقت با طرح بن-بروجن

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه در هفته آخر دی ماه شورای هماهنگی زاینده رود برای بازگشایی زاینده رود جهت کشت پاییزه کشاورزان اصفهان تصمیم گیری خواهد کرد، گفت: برخی دولتمردان برای گرفتن مجوز طرح انتقال آب ونک –سولگان با باج دهی به چهارمحالی‌ها، با طرح بن-بروجن موافقت کرده اند

حسین محمدرضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرای طرح بن- بروجن در استان بالادست، اظهار کرد: طبق مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده رود و شورای امنیت ملی هر گونه بارگذاری جدید در صنعت، شرب و کشاورزی... بر زاینده رود تا زمان تعیین تکلیف حقابه داران این حوضه ممنوع است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نتیجه برخی بده بستان‌ها در استان بالادست است، گفت: برخی دولتمردان برای گرفتن مجوز طرح انتقال آب (ونک –سولگان) از سمیرم به کرمان با باج دهی به چهارمحالی‌ها، با اجرای طرح بن- بروجن موافقت و برای آن بودجه مشخص کرده اند همچنین برای طرح‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت دارند مجوز تکمیل دادند و برخی طرح‌ها با کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت به طور مخفیانه در حال اجرا هستند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر سمیرم گرفتار خشکسالی است و بسیاری از باغات به دلیل بی‌آبی خشک شده اند، تاکید کرد: زمانی که اصفهان خشک و کشاورز و محیط زیست حقابه‌اش را نمی‌گیرد زاینده رود توانایی برای برداشت آب در قالب طرح‌های جدید ندارد.

وی افزود: بر اساس مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود، در حالیکه قرار بر اجرای طرح بن- بروجن بود که پس از بهره برداری از تونل بهشت‌آباد و تونل سوم کوهرنگ و با منابع آبی حاصل از این دو طرح آبی، انتقال آب به بن بروجن صورت گیرد.

محمدرضایی با بیان اینکه اگر آبی بود زاینده رود امروز باید زنده بود، افزود: اکنون که زاینده‌رود خشک است، دلیلی برای انتقال آب به شهرهای دیگر نیست و اجرای طرح‌های انتقال آب به این معناست که از سهم حقابه‌داران در حال برداشت هستند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان اظهار کرد: مطابق تابلو منابع و مصارف، مصوب سیزدهمین جلسه شورای عالی آب، آوردآب رودخانه طبیعی زاینده رود و تونل اول کوهرنگ که حدود ۷۵ درصد حجم زاینده رود است، متعلق به حقابه داران و محیط زیست است و وزارت نیرو حق واگذاری از این دو منبع را ندارد و کشاورزان خواهان دریافت این میزان آب به نسبت حقآبه خود هستند و وزارت نیرو باید تقسیم آب را به نسبت ۷۵ درصد کشاورزان برای کشاورزی و ۲۵ درصد وزارت نیرو برای شرب، صنعت، انتقال به یزد، کاشان و نطنز، توسعه کشاورزی و هر طرح دیگر تصمیم گیری و بین آنها توزیع کند.

وی با بیان اینکه در سال ۷۸ طرح انتقال آب به یزد آغاز شد و از سال ۷۹ نخستین خشکی زاینده رود شکل گرفت، تاکید کرد: قرار بود بعد از بهره‌برداری از طرح تونل سوم کوهرنگ آب به یزد منتقل شود اما با وجودی که ۱۷ سال از انتقال آب به یزد که می گذرد هنوز تونل سوم کوهرنگ افتتاح نشده و اکنون این طرح با مخالفت چهارمحالی‌ها مواجه است.

محمدرضایی گفت: هم اکنون دادستان شهرکرد با تعطیل کردن کارگاه‌های احداث سد تونل سوم کوهرنگ، مجوز تخریب آنها را با عنوان ویلاسازی‌های خلاف صادر کرده است.

وی افزود: این تصمیمات فشارهایی است تا بتوانند طرح بن- بروجن را بدون مشکلی اجرا کنند. متاسفانه این جریانات تنها موجب ظلم به کشاورزان می شود و صنعت و شرب و برداشت آب در بالادست زاینده رود همچنان ادامه دارد.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در خصوص اینکه با کم آبی امسال تکلیف کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان چه خواهد شد، گفت: متاسفانه میزان بارش ها در حوضه کوهرنگ امسال نسبت به سال گذشته بسیار کم و حدود ۷۵ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته در چنین زمانی ۴۶۰ میلیمتر بود است.

وی با بیان اینکه در هفته آخر دی ماه شورای هماهنگی زاینده رود برای باز شدن یا بازنشدن زاینده رود جهت کشت پاییزه کشاورزان اصفهان تصمیم گیری خواهد کرد، اظهار کرد: در صورت باز نشدن آب برای حقآبه داران، کشاورزان با مشکل معیشتی روبرو خواهند شد و بروز هر گونه اتفاق ناگواری به عهده دولتمردان و در نتیجه عدم مدیریت بر کنترل و توزیع عادلانه آب است.

کد خبر 333107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    0 2
    با سلام . خرما خورده منع رطب كي كند!!!! اب خوزستان رو برديد 1 ميليون درخت خرما خشك شد و بي ابي و 50 درصد از زمينهاي كشاورزي غيرقابل كشت شد و بيكاري جوانان و خشك شدن تالابها و گردوخاك رو به خوزستان هديه كرديد . الان نگران زاينده رود و اصفهان و كشاورزي اون شدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دست بالا دست زياده وباركج به زودي رو سرتون اوار ميشه كه با دل خون كردن خوزستان نميتوان براي اصفهان وكرمان و مركزي و قم ويزد خوشي و اسايش خريد !!!!!!!!!!!!!!