طرح یک فوریتی به داد بازنشستگان صندوق فولاد می‌رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجودی که وزیر کار وعده‌هایی برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد داد، اما هنوز به این وعده‌ها عمل نکرده و امیدواریم تصویب طرح یک فوریتی به داد بازنشستگان صندوق فولاد برسد.

زهرا سعیدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز حقوق آذر ماه بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است، اظهار کرد: با وجود وعده‌های وزیر کار مبنی بر پرداخت و به روز کردن حقوق بازنشستگان هنوز این قشر با مشکل مواجه هستند.

وی گفت: در جلسه‌ هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس با وزیر کار، متاسفانه اخباری منتشر شد که حقوق بازنشستگان صندوق فولاد به روز شد در صورتی‌که آنها دو ماه حقوق عقب افتاده داشتند که تنها یک ماه آن پرداخت شد.

وی با اشاره به تصویب طرح یک فوریتی روز گذشته مجلس مبنی تسریع پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد و رد طرح دوفوریتی آن، تصریح کرد: متاسفانه بیشتر نمایندگان تصور می کنند که مطالبات بازنشستگان به روز شده در صورتی که این گونه نیست بنابراین دو فوریت طرح رد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجودی که ربیعی وزیر کار وعده هایی برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد داد، اما هنوز به این وعده ها عمل نکرده و امیدواریم تصویب این طرح یک فوریتی به داد بازنشستگان صندوق فولاد برسد.

وی با بیان تفاوت یک فوریت و یا دوفوریت این طرح، گفت: فوریت ها تفاوتی چندانی با یکدیگر ندارد تنها پروسه بررسی طرح طولانی تر می شود. در طرح دو فوریتی ۷۲ ساعت بعد از تصویب، در مجلس ملزم به اجرا است اما در یک فوریت باید بعد از بررسی در کمیسیون مربوطه دوباره به صحن علنی مجلس برگردد که تفاوتی یک ماهه دارد.

سعیدی افزود: هیچ منبعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد برای چند ماه پایانی سال و همچنین عیدی و مزایا آنها در بودجه در نظر گرفته نشده همچنین عددی که برای این صندوق در بودجه سال ۹۷ دیده شده، بسیار اندک است.

وی اظهار کرد: بازنشستگان باید بدانند که مجلس نمی تواند متمم بودجه تنظیم کند و این وظیفه دولت است. با این وجود مجلس اصلاحیه و الحاقیه‌هایی برروی بندهای بودجه ۹۶ زده تا از لحاظ قانونی برای ماه‌های پایانی سال با مشکل مواجه نشویم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه طی دو ماه گذشته چندین بار محتوا و عنوان‌ها را برای پرداخت حقوق بازشستگان صندوق فولاد در بودجه ۹۶ تغییر دادیم تا مغایرت محتوایی با اصل بودجه نداشته باشد، اظهارامیدواری کرد که شورای نگهبان با توجه به وضعیت خاص بازنشستگان صندوق فولاد با این تغییرات موافقت کند.

وی با بیان اینکه اگر منبعی در بودجه برای بازنشستگان صندوق فولاد تعریف نشود هر چقدر که آنها طلب داشته و اعتراض کنند در عمل نمی توان اقدامی انجام داد، تصریح کرد: در بودجه برای هزینه‌کردهای مختلف، یک منبع مشخص تعریف شده است و به راحتی نمی توان از هزینه‌های کشور پولی برداشت کنیم.

سعیدی تاکید کرد: همین که در برنامه ششم توسعه تلاش شد که بازنشستگان بتوانند حقوق خود را بگیرند زحمات زیادی در مجلس کشیده شده اما باید تلاش کنیم در پنج سال بودجه‌ریزی این برنامه نیز عدد و رقم دیگری برای حقوق بازشستگان صندوق فولاد تا پایان سال دیده شود.

وی با بیان اینکه مجلس در مقام اجرا نیست و در خصوص منابع موجود و منافعی که برای بازنشستگان صندوق فولاد است باید موانع را برطرف می کردیم، افزود: مجلس روز گذشته با این طرح یک فوریتی موانع قانونی را تا حدود زیادی برطرف کرد و موارد اجرایی بعد از تصویب نهایی عملیاتی خواهد شد.

پیشنهاد دهنده این طرح یک فوریتی با اشاره به اینکه  از عواملی طولانی شدن رای گیری این طرح برای فوریتی در مجلس این بود که به دنبال نظری مشتریک بین دولت، مجلس و بازنشستگان صندوق فولاد بودیم، گفت: بارها محتوایی توسط مجلس آماده شد اما به تصویب سازمان برنامه و بودجه نرسید بنابراین این بار به دنبال نظری مشترک بودیم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه اجازه فروش املاک و اموال مازاد صندوق داده شده بود که متاسفانه روند فروش و تبدیل پول آن زمانبر است اما با توجه به مشکلات بسیاری که امسال برای پرداخت حقوق بازنشستگان رخ داد در نظر داریم برای بودجه ۹۷ عدد و رقم کافی برای حقوق آنها در نظر بگیریم البته تمام این موارد نیازمند نظر مجلس و در نهایت برای اجرا نیازمند تایید دولت است.

سعیدی تاکید کرد: مجلس دغدغه بازنشستگان صندوق فولاد را دارد اما مباحث و مشکلات بودجه و اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست با این حال در تلاشیم سال آینده بازنشستگان صندوق فولاد در دریافت حقوق خود با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش ایمنا، هفته گذشته در خبرها اعلام شد که ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در جلسه خود با برخی از نمایندگان مجلس این وعده را داده که به زودی حقوق آبان و آذر ماه بازنشستگان صندوق فولاد تا دو روز آینده به حساب آنها واریز می شود.

در همان تاریخ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه گفته بود  "بر اساس مباحث صورت گرفته، مقرر شد تا در روز سه‌شنبه ۲۸ آذر حقوق یک ماه معوق بازنشستگان به حسابشان واریز شود و در نهایت تا سه چهار روز آینده نیز حقوق ماه دوم پرداخت شود."

سیدناصر موسوی لارگانی گفته بود  "با وعده خوش وزیر کار تا دو روز آینده حقوق دوماه (آبان و آذر ماه) بازنشستگان فولاد به حساب آنها واریز می شود."

وی تصریح کرده بود " ربیعی پیشنهادی برای چهار ماه باقی مانده داشت و بر این اساس بقیه حقوق بازنشستگان از محل خصوصی سازی، پرداخت شود به نحوی که این موضوع را در طرح دو فوریتی به انجام برسانیم چرا که این موضوع در بودجه ۹۷ نیامده است و باید متممی برای آن اضافه شود تا در سه ماه آینده برای حقوق و عیدی بازنشستگان فولاد با مشکل روبرو نشویم."

در این راستا روز گذشته –یکشنبه- ۳ دی ماه- نمایندگان مجلس با مخالفت این طرح دوفوریتی، به یک فوریت طرح اصلاح بند هـ تبصره هفت قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور رای مثبت دادند تا در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد کشور تسریع شود.

کد خبر 333016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.