نقش آفرینی بخش خصوصی در بودجه ۹۷ کلان شهر اصفهان

این روزها شهرداری اصفهان مراحل نهایی تدوین بودجه را پشت سر می گذارد تا در زمان مقرر یعنی بهمن ماه آن را به شورای اسلامی شهر برای بررسی و تصویب ارایه کند.

به گزارش ایمنا، بودجه شهرداری در واقع برنامه جامع مالی یکساله است که در آن تمام فعالیت‌ها و اقداماتی که قرار است در طی یکسال انجام شود، به همراه برآورد مبلغ و میزان مخارج تعیین می شود که این مهم پس از تصویب در شورای اسلامی شهر برای شهآا به گونه ای باشد که مناطق محروم نیز مورد توجه قرار گیرند تا همه مردم شهر بتوانند از امکانات شهری بهره ببرند.

کارشناسان نیز تاکید دارند که در بودجه شهرداری پروژه‌ها باید بر اساس نیازهای شهر و شهروندان اولویت بندی شود و تاکید بر مشکلات کلیدی شهر همچون محیط زیست و اقتصاد شرط موفقیت اولویت بندی است.

جذب سرمایه گذار مهمترین سیاست شهرداری باشد

یک کارشناس برنامه ریزی شهری به ایمنا گفت: با توجه به اهمیت موضوع برنامه ریزی، اصفهان دارای برنامه‌های پنج ساله بوده که در حال حاضر پنجمین دوره برنامه خود را با عنوان «برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰» سپری می‌کند، این برنامه در لایه اجرایی در قالب برنامه های عملیاتی سالیانه منطبق بر اهداف و راهبردها، سیاست ها و اولویت‌ها تهیه می‌شود بر این اساس اگر بودجه بر اساس ارکان برنامه‌های تدوین شده، بسته شود، تا حدود زیادی از اجرای برنامه‌های راهبردی آن می توان مطمئن بود.

رسول باقری یکی از مهم‌ترین گام‌های کنترلی در فرآیند تدوین برنامه عملیاتی و تخصیص بودجه را کنترل و انطباق برنامه عملیاتی و سپس بودجه سالیانه با اهداف و اولویت‌های برنامه راهبردی دانست و گفت: آنچه به عنوان برنامه و بودجه سال مصوب می‌شود باید در راستای تحقق اهداف و اجرای راهبردها و سیاست های برنامه کلان شهر باشد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری اضافه کرد: اولویت بندی پروژه‌ها نیز باید بر اساس معیارهای مشخص برنامه ای انجام شود تا در زمان تخصیص اعتبارات بتوان بر اساس مدل‌های کمی و کیفی نسبت به اختصاص بهتر منابع به اولویت‌ها اقدام کرد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی زمانی اتفاق می افتد که بتوانیم با تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی و همچنین استفاده حداکثری از دارایی‌های مشهود و نامشهود نسبت به تحقق درآمدهای پیش بینی شده اقدام کنیم، گفت: بر این اساس سیاست های مربوطه در دستور کار شهرداری قرار گرفته شده، اما این مهم تمرکز و تقویت بیشتری را از طرف مدیریت شهری می طلبد.

وی معتقد است یکی از مهمترین سیاست های اجرایی سال ۹۷ باید افزایش ظرفیت مشارکت‌های مالی، جذب سرمایه گذاران و تنوع بخشی به روش‌های تامین منابع مالی پروژه ها باشد تا شاهد تحقق برنامه های عملیاتی مد نظر باشیم.

لزوم مدیریت درآمد و هزینه‌ها در شهرداری

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با ایمنا اظهار کرد: تحقق شعارهای تیم جدید مدیریت شهر از جمله محرومیت‌زدایی، توجه به مسایل فرهنگی، زیست محیطی و کارآفرینی در گرو تهیه و تدوین بودجه‌ای مناسب برای شهر است.

علیرضا نصر اصفهانی با بیان اینکه باید در بودجه سال آینده تحقق چشم اندازهای برنامه اصفهان ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود شهر اصفهان، تقویت فرهنگ شهروندی در ارتباط با مدیریت پسماندهای خانگی، استفاده صحیح از پارکها و فضاهای عمومی شهرو ... باید در تدوین بودجه مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم مدیریت درآمد و هزینه‌ها در شهرداری اصفهان، اظهار کرد: شهرداری باید به سمت تامین درآمدهای پایدار حرکت کند، البته در کنار درآمدهای پایدار، مدیریت هزینه‌ها را مد نظر قرار دهد.

وی استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بالابردن ضریب اعتماد آنها به مدیریت شهری برای سرمایه گذاری و افزایش مشارکت‌ها را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: با وضعیت موجود نمی توان خواسته‌های مردم را با اعتبارات دولتی محقق کرد بلکه باید زیرساخت‌های لازم برای مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی را افزایش داد.

توسعه زیرساخت‌های شهر با مشارکت شهروندان

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: لایحه بودجه یک برنامه مالی سالیانه است که در آن دخل و خرج و مصارف شهرداری بازتاب پیدا می‌کند تا مشخص شود از فروردین تا اسفندماه سال بعد، چه اقداماتی با چه هزینه هایی قرار است در شهر صورت پذیرد.

سعید فردانی با اشاره به اینکه بودجه در دو بخش اصلی تدوین و تصویب خلاصه می شود، اضافه کرد: در بخش اول از مهر تا پایان دی ماه شهرداری فرصت دارد بودجه را تدوین و به شورای شهر ارسال کند، در بهمن ماه نیز لایحه بودجه در کمیسیون های مختلف شورای اسلامی شهر بررسی و تصویب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بودجه سال ۹۷ سه برنامه اصلی مد نظر قرارگرفته است، اظهار کرد: در گام اول موضوع بازنگری سیاست‌ها و شاخص های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ با حضور شهردار و معاونانشان و اعضای شورای شهر انجام شده و تکلیف سیاست ها و احکام برنامه‌های شهر و شهرداری اصفهان در بخش های مختلف از جمله فضای سبز، حمل و نقل عمومی، آلایندگی و مباحث مربوط به مدیریت شهری جمع بندی شده است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان ادامه داد: در مرحله دوم برنامه ریزی پروژه ها و اقدامات انجام شد و در گام سوم اعتبارات به اولویت‌هایی که از دو گام قبلی مشخص شد، تخصیص می‌یابد که تاکنون۷۰ درصد مسیر طی شده و هم اکنون جلسات تخصیص اعتبارات عمرانی در حال برگزاری است.

وی یکی از سیاست های شهرداری را توسعه زیرساخت های شهر با مشارکت شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یکی از اولویت های راهبردی برنامه اصفهان ۱۴۰۰، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری است؛ در این راستا تصمیم قطعی شهرداری در بودجه سال آینده نیز توسعه زیرساخت های بخش گردشگری و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

فردانی با اعلام اینکه بودجه سال ۹۶ شهرداری اصفهان دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است که با ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش، درآمد شهرداری برای سال آینده سه هزار میلیارد تومان برآورد می شود، اظهار کرد: البته پروژه های مشارکتی شهرداری، بیش از میزان عدد بودجه سه هزار میلیارد تومانی سال آینده است و این عزم شهرداری را در مشارکت با بخش خصوصی برای توسعه و آبادانی شهر اصفهان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بودجه های مشارکتی سقف عددی مشخصی ندارد، گفت: در بخش زیرساخت های شهری، استفاده از انرژی های تجدید پذیر، حمل و نقل، مدیریت پسماند مد نظر است و سقفی برای مشارکت وجود ندارد.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اضافه کرد: سیاستی که به تازگی به آن ورود کرده ایم، در دستور کار قرار گرفتن «هر آنچه بخش خصوصی می‌تواند به کمک شهر آید»، است؛ به عنوان مثال پهنه های بزرگی برای اجرای طرح های تفرجگاهی در شهر اصفهان وجود دارد که سالهاست در بودجه ردیف اعتباری قرار می‌گیرد اما زمان زیادی برده تا تملک آنها انجام شود، لذا برای کاهش فاصله بهره برداری و ارایه خدمات حاضر هستیم با سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای پروژه ها مشارکت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات شهر و شهرداری اصفهان این است که اعم خدمات ارایه شده از نظر سرانه وضعیت خوبی دارد اما از لحاظ دسترسی مردم متوازن نیست، به عنوان مثال شاید سرانه فضای سبز شهر اصفهان خوب باشد اما سئوال اینجاست که آیا دسترسی همه شهروندان یکسان است یا خیر؟

فردانی تاکید کرد: یکی از ویژگی های بودجه سال۹۷ افزایش سطح دسترسی مردم به امکانات و خدمات شهری است، اینکه خدمات در مراکز مشخصی متمرکز نباشد و همه شهروندان از حداقل خدمات در همه مناطق برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان، تمرکز بر پروژه های نیمه تمامی است که ارزش آفرینی خوبی برای شهر اصفهان دارد، اظهارکرد: تلاش می‌کنیم بتوانیم پروژه های شاخص نیمه تمام را مانند خط یک قطار شهری که قرار است بهره برداری از کل خط یک و توسعه آن را داشته باشیم، به اتمام برسانیم.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان یکی از اتفاقات ویژه بودجه ۹۷ را ارتباط منطقی بین شاخص های توسعه شهری و بودجه های سالیانه عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس تحلیل آمار و اطلاعات بسیاری از پروژه هایی که اثر منطقه ای دارند در سطح شهر انجام و شبکه معابر شکل گرفته است، از این رو در صدد هستیم پروژه‌های شاخص را که تعداد آنها زیاد است و اعتبار زیادی را هم لازم دارد، انتخاب و با تمرکز ویژه به اتمام برسانیم.

فردانی با اشاره به توجه به رفع مشکل ترافیک و آلاینده‌های زیست محیطی در تدوین بودجه سال آینده گفت: بر اساس آسیب شناسی و اولویت بندی مسایل و مشکلات شهر اصفهان، مهمترین مشکل اصفهان، آلاینده های شهر است که از سال ۹۴ بر روی آن متمرکز شدیم، از این رو توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی و فیلتراسیون اتوبوس‌های شهرداری در دستور کار قرار گرفته است؛ البته شهروندان باید برای تردد درون شهری بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا آلاینده‌های شهری کاهش پیدا کند.

کد خبر 333010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.