چاقی و فشارخون مولود نامبارک بی تحرکی در تیران و کرون

تیران-ترویج و گسترش چاقی و فشارخون در بین اهالی شهرستان تیران و کرون مولود نامبارک بی تحرکی و بی توجهی به ورزش است که طی سال‌های اخیر این معضل روبه افزایش بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، چاقی و فشار خون از جمله بیماری‌های غیرواگیردار است که در طی دهه اخیر به دلیل تغییر در سبک زندگی مردم از جمله تغییر در غذا و خوراک، تغییر در رفتارهای فردی و وابستگی به زندگی ماشینی و همچنین جایگزینی بازی‌های رایانه‌ای به جای بازی‌های ورزشی در بخش‌های مختلف کشور افزایش یافته است.

گسترش بی تحرکی و بی توجهی به مقوله ورزش و برنامه های ورزشی با گذشت زمان بیماری‌های چاقی و فشارخون را افزایش داده، که افزایش میزان سکته و کاهش سن این بیماری از مصادیق بارز این باور است.

شهرستان تیران و کرون با جمعیت 71 هزار نفری از جمله مناطقی است که مورد تهدید بیماری چاقی و فشارخون قرار گرفته که با بررسی‌های انجام شده در قالب طرح ایراپن بیش از 50 درصد اهالی بالای 30 سال این شهرستان به بیماری چاقی و فشارخون مبتلا بوده اند.

ابتلا 18 هزار نفر از مردم تیران و کرون به بیماری چاقی و فشارخون

جمشید اویسی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون در گفت‌و گو با ایمنا اظهار کرد: طرح غربالگری تست فشارخون، چربی خون و سایر بیماری‌های غیرواگیر دار در گروه سنی بالای ۳۰ سال از بهمن ماه سال گذشته در شهرستان تیران و کرون آغاز شده که ۳۶ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی افزود: پس از غربالگری این گروه از مردم تیران و کرون، بیش از ۱۸ هزار نفر دچار بیماری فشارخون و اضافه وزن بوده‌اند که احتمال وقوع سکته قلبی و بیماری‌های قلبی پیش بینی می شود و در صورت بی توجهی و عدم مراقبت به این بیماری دچار خواهند شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون کم تحرکی و تغذیه نامناسب را عامل گسترش این بیماری در این شهرستان اعلام کرد و یادآور شد: دانش آموزان نیز در معرض این بیماری قرار گرفته‌اند و همکاری خانواده‌ها و مسئولان مدارس در کاهش بیماری اضافه وزن دانش آموزان لازم است، تا اینکه از ابتلا نوجوانان به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری شود.

کمبود اعتبارات چالش پیش روی ورزش همگانی 

به گزارش ایمنا، با وجود چنین تهدیدی پدر و مادرها نقش اساسی در حفظ خود و فرزندانشان نسبت به سلامتی دارند و باید فرصتی را برای ورزش و فعالیت‌های تحرکی در زندگی داشته باشند و در حال حاضر که فضای جامعه به سمت فعالیت‌های الکترونیکی و مجازی رفته فرزندان خود را به سمت ورزش راهنمایی کنند.

علاوه بر ترویج برنامه‌های ورزشی در بین خانواده‌ها تغییر سبک زندگی غلط نیز لازم است، سلامت مواد غذایی و توجه به غذاهای سالم و متناسب با بدن انسان از جمله مواردی است که باید به منظور حفظ سلامتی مورد توجه و دقت قرار گیرد و مصرف غذاهای چرب و فست فودها در زندگی روزانه مدیریت شود. مصرف فست فودها و غذاهای چرب و یا پر از نمک از جمله مواردی است که باید توسط مردم مدیریت شود، زیرا کارشناسان بهداشت و سلامت اینگونه سبک غذایی را عامل بیماری‌های چاقی می دانند.

برای جبران این چنین وضعیت قرمزی در کشور علاوه بر همت همگانی مردم در جهت دلسوزی برای رفع مشکل خود، به برنامه ریزی مسئولان نیز نیازمند هستیم؛ مسئولان باید علاوه بر فرهنگ سازی، گسترش ورزش همگانی از برنامه‌های ورزشی حمایت کنند و همچنین این دسته از برنامه‌ها را افزایش دهند.

با گذشت 9 ماه از سال جاری، تنها دو همایش پیاده روی در شهر تیران و تعداد بسیار کمی برنامه‌ ورزش همگانی در روستاها و دیگر شهرهای این شهرستان برگزار شده، تا اینکه با چنین برنامه‌هایی فرهنگ سازی و جهت دهی به فعالیت‌های ورزشی افزایش یابد.

مهدی مرادی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون توسعه ورزش در بخش‌های مختلف این شهرستان را نیازمند همکاری سایر بخش‌ها به ویژه شهرداری‌ها و دهیاری با هیئت‌های ورزشی و اداره ورزش و جوانان دانست و گفت: با مشارکت شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر سازمان‌های اداری و خدماتی امکان افزایش برنامه‌های ورزش همگانی وجود دارد.

وی کمبود اعتبارات در حوزه ورزش همگانی را چالشی پیش روی این حوزه عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری برای ورزش همگانی و توسعه فرهنگ ورزش نیازمند مشارکت سایر نهادها است.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون به فقر فضاهای ورزشی این شهرستان اشاره کرد و افزود: سرانه فضاهای ورزشی در تیران و کرون 78 سانتی مترمربع کمتر از میانگین کشوری است و برای جبران فضاهای ورزشی به سرمایه گذاری بخش خصوصی، ادارات فرهنگی و اجتماعی از جمله اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، هلال احمر و مدیریت شهری است.

ورزش و فعالیت های بدنی سلامت اجتماعی، شادابی سلامت روح و جسم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و نتایجی از این قبیل را به ارمغان خواهد آورد که این موضوع نیازمند سرمایه گذاری هرچه بیشتر مسئولان، دقت توجه و دغدغه مندی خانواده ها و عزم همگانی است.

کد خبر 333006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.