اثر منفی کاهش آب زاینده‌رود بر اکوسیستم تالاب گاوخونی

رییس اتاق بازرگانی اصفهان از برگزاری همایش ملی بررسی ابعاد حقوقی وضعیت زاینده‌رود با همکاری کانون وکلای دادگستری، اتاق بازرگانی و شهرداری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کاهش آب زاینده رود اثرات منفی بر اکوسیستم تالاب گاوخونی خواهد گذاشت.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در بیست و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به کاهش آب زاینده‌رود و تاثیر آن بر اکوسیستم تالاب گاوخونی، اظهار کرد: اگر چه تغییر شرایط اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر این مسئله است اما نمی‌توان همه مسائل و مشکلات به وجود آمده برای تالاب گاوخونی را متوجه این موضوع کرد و عدم اقدام به موقع مسئولان در ادوار گذشته و اجرای طرح‌های کارشناسی نشده را نمی‌توان در پدید آمدن این وضعیت نادیده گرفت و باید هرچه زودتر با اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل‌قبول از تخریب هر چه بیشتر اکوسیستم منطقه جلوگیری کرد.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تمام تلاش خود را در خصوص به کار گرفته و در آینده نزدیک همایش ملی بررسی ابعاد حقوقی وضعیت زاینده رود با همکاری کانون وکلای دادگستری، اتاق بازرگانی و شهرداری برگزار خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان راه اندازی شورای عالی توسعه پایدار در اتاق بازرگانی اصفهان را گامی موثر برای توسعه هدفمند و پایدار صنایع استان برشمرد و تاکید کرد: توسعه واحدهای صنعتی بدون توجه به توسعه پایدار شهری  پیامدهای جبران ناپذیری برای شهر و شهروندان داشته و خواهد داشت.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: ارایه مدل سرمایه‌گذاری موفق می‌توانند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به مشارکت در  پروژه های تجاری و اقتصادی این استان تشویق کند.

محمود اسلامیان تصریح کرد: تشکیل گروه‌های سرمایه‌گذاری تخصصی در رشته‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی، معدنی و گردشگری نیز می تواند زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند.

اسلامیان خواستار استفاده از تجربه سایر کشورها در رصد فضای  کسب و کار شد و گفت: به جای آزمون و خطا می توان از دستاوردهای علمی کشورهای توسعه یافته در این بخش بهره گرفت.

راه اندازی سامانه بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی اصفهان

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه از راه اندازی سامانه بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی اصفهان خبر داد و گفت: در این سامانه اطلاعات اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی به صورت کامل درج خواهد شد و زیر ساخت های لازم برای بهره‌برداری آزمایشی فراهم شده است. همچنین نسخه‌های مختلفی از این بانک طراحی شده تا با سهولت در اختیار کاربران قرار گیرد.

مصطفی رناسی با اشاره به پیگیری مصوبات هیات دولت در مورد اصفهان از سوی اتاق بازرگانی گفت: احیای زاینده رود، قطارسریع السیر اصفهان – تهران و توسعه فرودگاه اصفهان سه پروژه مهم و اساسی این استان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به موانع پیش روی فعالان اقتصادی در نقل و انتقالات بانکی، گفت: تسهیل روابط بانکی بین بانک های داخلی و خارجی یکی از خواسته های فعالان اقتصادی است اما در دوران پساتحریم نیز هنوز فعالیت های بانکی  برای بازرگانان به حالت عادی بازنگشته است.

 مسعود گلشیرازی اضافه کرد: متاسفانه هنوز بانک‌های خارجی از نقل و انتقال ارزی با شرکت های خارجی خودداری می‌کنند.

انتقاد از روند برگزاری مناقصه های داخلی

رییس کمیسیون بهبود مستمر محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار توجه ویژه شرکت های صنعتی به همکاری با شرکت های دانش بنیان شد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به عنوان واحد تحقیق و توسعه شرکت های صنعتی شناخته شوند.

مرتضی بیشه فقدان واحد تحقیق و توسعه را یکی از عارضه های بخش صنعت استان اصفهان دانست و افزود: اغلب واحدهای صنعتی به صورت سنتی مدیریت شده و در اثر یک موج اقتصادی تعطیلی می‌شوند اما وجود واحد تحقیق و توسعه و ارایه محصولات و خدمات نوین می تواند آنها را برای حضور قوی تر در بازار کمک کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با انتقاد از روند برگزاری مناقصه های داخلی، گفت: در مناقصه های که ارز خارجی در آن مطرح است باید یک شرکت خارجی تضمین شرکت داخلی را انجام دهد این در حالیست که کشورهای عربی برای ارایه پروژه به یک شرکت خارجی خواستار مشارکت با شرکت داخلی و تایید از سوی آن شرکت هستند.

جعفر برکتین اضافه کرد: شرکت های داخلی توانمندی انجام مناقصه های یالی و ارزی را دارند و به ارائه تضمین از سوی شرکت های خارجی نیاز ندارند.

وی خواستار اختصاص بخشی از سرمایه هلدینگ سرمایه‌گذاری اصفهان به صندوق سرمایه‌گذاری های جسورانه شد و گفت: ایجاد صندوق‌های جسورانه می تواند به اجرایی شدن طرح های خلاق و نوآوری جوانان فعال اقتصادی کمک کند.

کد خبر 332960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.