فولاد مبارکه دست به دامن جهانگیری شد!

معاون اجرای پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه با گلایه از عدم ارسال اجاره‌نامه‌ ورزشگاه نقش‌جهان برای این شرکت، از مکاتبه بی‌نتیجه با معاون اول رییس‌جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایمنا، بیش از یک ماه از اعلام خبر عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه سپاهان می‌گذرد. مسئولان باشگاه سپاهان و در رأس آنها مدیر مجوز حرفه‌ای این باشگاه، مشکلات ورزشگاه نقش‌جهان را دلیل اصلی عدم صدور این مجوز دانستند.

محمدعلی بصیریان در مصاحبه خود با سایت باشگاه سپاهان، موضوع مالکیت ورزشگاه نقش‌جهان، اتاق کنترل استادیوم، گواهینامه‌های ایمنی و امنیتی که توسط هیچ یک از سازمان‌های ذی‌صلاح کشور مورد تایید قرار نمی‌گیرد، مشکلات ساختاری ورزشگاه، ورودی‌ها و خروجی‌ها، طرح خروج اضطراری، سازمان ایمنی و امنیتی و تاییدیه‌های نور و چمن ورزشگاه نقش‌جهان را از جمله مواردی دانست که نقش‌جهان در این زمینه کمبودهایی دارد و به همین دلیل، پنجره مربوطه در AFC برای باشگاه سپاهان قرمز شده و ورزشگاه نقش‌جهان عملاً برای برگزاری مسابقات آسیایی مورد تایید نیست.

برای اطلاع از آخرین وضعیت ورزشگاه نقش‌جهان، به سراغ احمد سعیدبخش، معاون اجرای پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه و نماینده مدیرعامل این شرکت در پروژه نقش‌جهان رفتیم که مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

از آخرین شرایط ورزشگاه نقش‌جهان بگویید.

هم در مورد قرارداد اصلی خود با وزارت ورزش و جوانان و هم در مورد کارهای باقیمانده ورزشگاه نقش‌جهان که قول انجام آنها را به شرکت فولاد مبارکه داده بودند، مکاتباتی با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و وزارت ورزش و جوانان انجام داده‌ایم، اما واقعاً نمی‌دانم چرا به این موارد رسیدگی نمی‌کنند و نمی‌دانم مشکل چیست.

این مکاتبات چه زمانی انجام شد؟

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه سیزدهم آبان ماه امسال نامه‌ای برای وزیر ورزش و جوانان نوشته و حتی در آذرماه نامه‌ای برای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور فرستاده است و در آن از اینکه با وجود هزینه ۴۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در نقش‌جهان، هنوز قراردادی برای این شرکت ارسال نشده، گلایه کرده است اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

یعنی حتی اجاره‌نامه‌ای که قرار بود ارسال شود، هنوز به دست شرکت فولاد مبارکه نرسیده است؟

خیر. ۴۰ میلیارد تومان پول کمی نیست و هزینه کردن این پول در نقش‌جهان در ازای یک توافق‌نامه بود که طبق آن قرار شد فولاد مبارکه در نقش‌جهان سرمایه‌گذاری کند و این ورزشگاه برای مدت مشخصی به صورت اجاره‌ای در اختیار شرکت فولاد مبارکه باشد. حتی خود من مکاتبات زیادی با مسئولان داشتم تا شرکت فولاد مبارکه را از این بلاتکلیفی دربیاورند، اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفت. با این شرایط، باشگاه سپاهان، هم از نظر بیمه و هم از نظر مالیاتی دچار مشکل می‌شود. در هر بازی ممکن است ۳۰ تا ۴۰ هزار تماشاگر به نقش‌جهان بروند و وقتی باشگاه قراردادی ندارد، شرکت بیمه باشگاه سپاهان را برای بیمه کردن تماشاگران به رسمیت نمی‌شناسد. برای تعیین تکلیف قرارداد و کارهای باقیمانده ورزشگاه آنقدر با مسئولان ذی‌ربط مکاتبه داشتیم که این نامه‌ها به اندازه یک پرونده شده است!

تنها محمد عباسی معاون فنی و مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در آبان ماه، در نامه‌ای که برای من فرستاده عنوان کرده "چادرهای سقف خریداری شده و ۵۰ درصد آن دوخته شده است". یک شرکت خارجی هم پیشنهاد کرده بود از سقف ورزشگاه برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کنیم که این پیشنهاد در این نامه رد شده است. امیدوارم مسئولان در پاسخگویی چابک‌تر باشند و حداقل جواب نامه‌های ما را بدهند. موضوع قرارداد مسأله‌ای جدی است و مسئولان باید در قبال هزینه‌ای که انجام داده‌ایم، قرارداد و اسنادی به شرکت فولاد مبارکه بدهند. طبق تعهدات انجام‌شده نیز، وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی باید برخی کارهای ورزشگاه را به پایان برسانند که این امر تا امروز محقق نشده است.

شرکت فولاد مبارکه قصد ندارد این موضوع را از طریق استاندار اصفهان و نمایندگان مجلس پیگیری کند؟

در زمان حضور استاندار سابق اصفهان، جلسات مختلفی تشکیل شد، اما حتی زورمان به جابجا کردن تپه خاک پشت ورزشگاه که حاصل خاک‌برداری کاسه آن بوده نرسیده است. در صورتی که یک پارکینگ آماده در قسمت شرقی وجود دارد و اگر این تپه خاک جابجا شود، علاوه بر پارکینگ، یک ورودی دیگر به ورودی موجود اضافه می‌شود، اما متأسفانه یا کسی پیگیر این مشکل نبوده و یا به صورت جدی پیگیری نشده است. البته این تپه خاک معارض دارد و پیمانکار مربوطه خاک مرغوب را برده و وقتی به نخاله رسیده، معترض شده و شکایت کرده است.

گویا اداره‌کل ورزش و جوانان استان باید مشکل این تپه خاک را رفع کند؟

بله. اداره‌کل ورزش و جوانان استان تا الان تلاش خود را انجام داده، ولی نمی‌دانم چرا این مشکل هنوز رفع نشده است. این تپه خاک باعث بروز مشکلات امنیتی می‌شود و به جز مشکل گرد و خاک، ممکن است پشه سالک هم در آن نقطه تخم‌ریزی کند. اصل موضوع هم این است که با وجود این تپه خاک، از بهره‌برداری بخشی از ورزشگاه جلوگیری شده است. امیدوارم با آمدن استاندار جدید، این موضوع جدی‌تر پیگیری شود و بتوانیم از آن قسمت هم بهره‌برداری کنیم.

گفته می‌شود پیش از نصب چادرها، زیر پایه‌های فلزی سقف باید تقویت و سازه‌هایی روی آنها نصب شود. اقدامی در این خصوص انجام شده؟

این کار هنوز آغاز نشده است. درست است که وزن چادرها ناچیز است، ولی قطعاً نصب آنها بار اضافه‌ای بر روی اسکلت فلزی سقف تحمیل می‌کند. قرار بود اسکلت فلزی تقویت شود، اما طبق آخرین اخباری که به من رسیده، ابتدا مناقصه تقویت اسکلت فلزی برگزار و پیمانکاری برای این کار انتخاب شده، اما به دلایلی که برای من هم روشن نشد این پیمانکار رد شده و تا این لحظه، هنوز پیمانکاری از طرف شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به شرکت فولاد مبارکه معرفی نشده و اقدامی هم در مورد تقویت اسکلت فلزی صورت نگرفته است.

یعنی در حال حاضر هیچ اقدام عمرانی خاصی در ورزشگاه انجام نمی شود؟

خیر. باشگاه سپاهان نگران مشکل قرارداد است، چون شرکت فولاد مبارکه باید این قرارداد را به باشگاه انتقال دهد تا باشگاه هزینه‌ها و درآمدها را در دست خود بگیرد و وقتی قراردادی در دست ما نیست، باشگاه سپاهان بلاتکلیف است و در زمینه بیمه تماشاگران و ... به مشکل برمی‌خورد. همچنین باشگاه سپاهان اکنون مجبور است هزینه‌هایی در ورزشگاه نقش‌جهان انجام دهد و مالیات این هزینه‌ها باید کم شود، اما چون قراردادی وجود ندارد، اداره دارایی این موضوع را قبول نمی‌کند و باشگاه هم به نوعی متضرر شده است.

در واقع، همین مشکلات باعث شد باشگاه سپاهان نتواند مجوز حرفه‌ای بگیرد.

همانطور که گفتم باشگاه قراردادی ندارد و نمی‌تواند بگوید ورزشگاه اختصاصی دارد. تا قرارداد برای شرکت فولاد مبارکه ارسال نشود تا آن را برای باشگاه سپاهان بفرستیم، این بلاتکلیفی هم وجود دارد.

با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت فولاد مبارکه، اگر از این شرکت خواسته شود تمام هزینه تکمیل ورزشگاه را متقبل شود، فولاد مبارکه حاضر است این کار را انجام دهد؟

مشکلات مالی شرکت تنها مربوط به سال ۹۴ بود و الان رفع شده است و خوشبختانه فولاد مبارکه اکنون وضعیت خوبی دارد. در مورد هزینه در نقش‌جهان نیز، مقامات استان تحت شرایطی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند و شرکت فولاد مبارکه هم طبق آن و با هزینه کردن ۴۰ میلیارد تومان به تعهدات خود عمل کرده است. اگر وزارت ورزش و جوانان بخواهد به این تفاهم‌نامه عمل نکند، اصولی نیست و باید به آن وفادار باشیم و طبق آن پیش برویم. به هر حال ما هم محدودیت‌هایی داریم و باید پاسخگوی سهامداران خود هم باشیم. شرکت فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود، در ساخت بیمارستان، پایگاه امداد، جاده، مسجد و ... شرکت کرده است و این اصولی نیست که بخواهیم مرتب هزینه‌های خود را افزایش دهیم.

در این قرارداد سقف پول پرداختی از طرف شرکت فولاد مبارکه چقدر ذکر شده بود؟

پرداخت ۳۰ میلیارد تومان در ازای ۲۰ سال استفاده از ورزشگاه در قرارداد اولیه نوشته شد، اما طبق توافق شفاهی که بعداً بین سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی انجام شد، قرار بود ۱۰ میلیارد تومان به این پول اضافه کنیم و ۱۰ سال به مدت اجاره ورزشگاه اضافه شود، اما این توافق جدید به صورت قرارداد کتبی درنیامد. البته شرکت فولاد مبارکه این ۱۰ میلیارد تومان اضافه را پرداخت کرد.

و صحبت پایانی؟

در مورد ورزشگاه نقش‌جهان کار اصلی و بزرگ انجام شده است و از مقامات استان و وزارت ورزش و جوانان می‌خواهم باقیمانده کار را هم دنبال کنند تا هم مشکل قرارداد رفع شود و هم کارهای جزیی باقیمانده انجام و ورزشگاه تکمیل شود. ورزشگاه زیبای نقش‌جهان افتخار استان و مردم اصفهان است و به جای اینکه جوانان در راه ورزشگاه فولادشهر دچار حادثه شوند، می‌توانند در زمان کمتری خود را به ورزشگاه نقش‌جهان برسانند و حتی ذوب‌آهن نیز در حال حاضر در این ورزشگاه به میدان می‌رود. امیدوارم با کمک همه مسئولان، سفره کارهای باقیمانده در ورزشگاه نیز به زودی جمع شود.

گفتگو از: مریم سادات سجادی، خبرگزاری ایمنا

کد خبر 332955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.