دادستانی به پرونده کاهش آلودگی هوا ورود کند

عضو شورای شهر اصفهان درخواست کرد: با توجه به نص قوانین برای مبارزه با آلودگی هوا، مدعی العموم(دادستان) برای مقابله با این معضل ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: مسئله آلودگی هوا تهدیدی پیچیده و چندوجهی و تنها محدود به مدیریت شهری اصفهان نیست و سازمان های مربوطه باید برای مقابله با آلودگی هوا و بهبود آن، با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

این عضو شورا با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان، جان بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است، اضافه کرد: اثرات زیان‌بار آلودگی بر مردم و روان آنها بسیار زیاد است و آمارهای متعددی در خصوص میزان خسارات وارده از جانب کارشناسان بیان می شود.

آلوده کردن هوا جرم عمومی است

زندآور تصریح کرد: با توجه به این موضوع دادستان به ‌عنوان مدعی‌العموم و مدافع حقوق و زیست سالم مردم، طبق اصل۵۰ قانون اساسی و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۱۳۷۴ و مواد ۵۷۰ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مرتبط در این زمینه مکلف به ورود به موضوع آلودگی هوا و برخورد با خاطیان و مسببان آن است.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان و حقوقدانان، موضوع آلودگی هوا به ‌طور خاص از جمله جرایمی است که با اخذ نظرات کارشناسان مربوطه غیرقابل‌گذشت عنوان شده و از حیث قوانین و مقررات عمومی نیز جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن به وضعیت خطرناکی رسیده است، ادامه داد: استفاده از تسکین کننده های پرخرجی چون تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها و موارد دیگر هرگز نخواهد توانست معضل آلودگی هوا را حل کند.

نبود برنامه اجرایی برای مقابله با آلودگی

زندآور با بیان اینکه آقایان اعلام کنند یک سال اخیر برای مقابله با این معضل چه کرده‌اند، تاکید کرد: آلودگی هوا موضوعی نیست که به شکل مقطعی به آن پرداخته شود و در ایام پاک سال همه چیز به حال خود رها شود، باید برای حل این معضل کاری اساسی و جهادی انجام شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها و مصوبات بسیاری در مورد کاهش آلودگی هوا داریم که هیچ کدام از آنها به درستی اجرا نمی شود، افزود: مسئولیت تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها در این برنامه‌ها مشخص و اعلام شده است، اما باید پرسید در صورت اجرای اقدامات تا چه اندازه از آلودگی هوا کاسته می شود؟ اگر نگاهی به نحوه اجرای این مصوبات توسط نهادهای دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌ها داشته باشید، به شدت ناامید می شوید.

نهادهای بازرسی وارد کار شوند!

این عضو شورا گفت: متاسفانه، در هر بخش به شدت مشکلات اجرایی وجود دارد و اقدامات لازم یا اجرا نشده یا در حد یک نامه و گزارش انجام شده، آن بخش هم که اجرا می شود به شدت کند پیش می رود، بنابراین زمان آن رسیده است که نهادهای بازرسی و نظارتی به نحوه اجرای مصوبات ورود کنند.

 وی اظهارکرد: اگر بر این باوریم که سهم عمده‌ای از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت هاست، باید بکوشیم تا با گسترش شتابان‌تر ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی و پراکنش منظم‌تر آن در تمامی سطوح شهر اصفهان، شهروندان را در انتخاب گزینه‌هایی ارزان‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر برای تردد در شهر تشویق کنیم و در حقیقت به جای ساخت بلوارها و آزادراه‌ها درون شهری بیشتر که مردم را تشویق به استفاده از خودروهای شخصی می‌کند، باید اولویت نخست به گسترش خطوط مترو و اتوبوس‌های BRT باشد.

میزان مصرف بتن افتخار شهردار نباشد

 زندآور اضافه کرد: در مبلمان شهری باید اقدام اصلی، انسان محوری باشد، نه خودرو محوری و شهردار خوب، شهرداری نیست که در ویترین افتخاراتش میزان مصرف بتن و یا آسفالت ذکر شده باشد، بلکه شهردار خوب، شهرداری است که شهر را به سوی انسان محوری سوق دهد و کمترین آلودگی را در شهر داشته باشد تا مردم بتوانند نغمه‌های شورانگیز پرندگان را دوباره در شهر بشنوند.

وی تصریح کرد: با دقت در ساخت و سازهای ساختمان‌های بلندمرتبه در اصفهان و با توجه به جهت باد غالب غرب به شرق، باید بکوشیم تا دالان‌های طبیعی عبور باد مسدود نشود این در صورتی است که روند بلندمرتبه‌سازی در سمت غرب شهر از این منظر می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.   

نایب رئیس کمیسیون عمران شورا ادامه داد: به موازات چنین اقداماتی باید سیاست توسعه سرانه فضای سبز به حد استانداردهای پذیرفته شده، با قوت ادامه یابد و اجازه قطع درختان به بهانه‌های مختلف داده نشود، اما متاسفانه اصفهان پوشش گیاهی و رویشگاه‌های درختی و باغی‌اش در محدوده ناژوان و آتشگاه و موارد دیگر را تا حدودی از دست داده است.

وی اظهارکرد: شاید سئوال پیش بیاید و بگویید به دلیل شرایط اقلیمی و نبود رطوبت و بارندگی، آلودگی هوا داریم، آیا تا به حال فکر کرده اید که چکار می‌کنیم که وضعیت بارندگی و مصرف آب زیاد است، هر خشونتی که با طبیعت کردیم، چند برابرش به سمت و سوی شهر برگردانده شده است.

وی ادامه داد: پیش از این اگر تعطیلی وجود داشت، به خاطر بارش برف زمستانی بود، نه آلودگی هوا.

 زندآور افزود: آیا وقتی اصفهانی‌ها با ذوق و شوق از ذوب‌آهن اصفهان و انتقال فولاد کاوه از بندرعباس به اصفهان تحت نام فولاد مبارکه و گسترش صدها صنایع آب‌بر در اقلیم نیمه‌بیابانی و خشک اصفهان استقبال کردند، روزی فکر می‌کردند که عاقبت این کار آلودگی هوای شهر، خشک شدن زاینده رود تشنگی مفرط شرق اصفهان خواهد شد، آیا تاکنون محاسبه شده برای مباحث مرتبط با آلودگی چقدر بودجه مصوب و هزینه کرده‌اند و آیا ارزیابی صحیحی از اقدامات انجام شده است؟

وی با بیان اینکه امروز آلودگی هوا داریم و چند ماه بعد بحث ریزگردها و گرد و غبار مطرح می شود، گفت: برنامه آمایش سرزمین، برنامه جامع مقابله با گرد و غبار، طرح جامع و دستورالعمل اجرایی کاهش آلودگی هوا و  موارد دیگر برای اصفهان تدوین شده است.

 این عضو شورا اظهارکرد: اگر به دنبال "شهر قابل زیست" هستیم و شعار "هوای شهرمان داریم" را تبلیغ و منتشر می‌کنیم، این روند راضی کننده نیست و حتی این هوای آلوده، صنعت گردشگری اصفهان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و منجر به کاهش جمعیت بازدیدکنندگان می شود. 

زندآور ادامه داد: باید برنامه سبک کردن جمعیتی کلان‌شهر اصفهان در دستور کار قرار بگیرد و با صراحت و راستی با مردم صحبت شود تا اجماعی در این باره بدست آید تا مردم بدانند چه شهری به نسل های بعدی تحویل خواهد شد، چنین شهری قابلیت سکونت بسیار محدودی خواهد داشت و به یقین فرزندان ما، در آینده ای نه چندان دور شاکی خواهند شد.

 وی اضافه کرد: راه‌حل‌های مبتنی بر مهندسی در کاهش آلودگی هوا مؤثر است اما متأسفانه در کشور و شهرمان جایگاهی نداشته و استفاده نمی‌شود علاوه بر این ترویج فناوری‌های کاهنده آلایندگی، فیلتر دوده برای دیزل، کاتالیست برای بنزینی‌ها، فناوری‌های برقی و پاک و ... از دیگر موارد مؤثر در این زمینه است.

کد خبر 332953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.