وضعیت منابع آبی خوب نیست

وزیر نیرو گفت: برای قطره قطره آب باید موجود، برنامه داشته باشیم که اگر چنین اقدامی را انجام ندهیم، صِرف انتقال آب مشکلی را حل نخواهد کرد.

به‌گزارش ایمنا به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در حاشیه پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با تاکید بر اینکه تاکنون وضعیت بارندگی‌های کشور مطلوب نبوده است، اظهار کرد: بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت، ۵۰ درصد کاهش داشته است که امیدواریم با بارش‌های فصل زمستان، خشکی سه ماه گذشته جبران شود.

وی به زلزله اخیر شهر ملارد و تاثیرات آن بر استان تهران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه بر اثر زلزله رخ داده، تاسیسات آب و برق استان تهران مشکل جدی پیدا نکرده است و تنها مشکلات کوچکی در نیروگاه منتظر قائم و یکی از پست‌های کوی فراز به وجود آمده بود که به سرعت رفع مشکل شد.

وزیر نیرو گفت: با وجود اینکه وضعیت منابع آبی خوبی نیست، بارش‌ها در کشور کم است، در چرخه بلند خشکسالی قرار داریم و در مواجهه با تغییرات اقلیم هستیم؛ اما کماکان امیدواریم شرایط بهبود پیدا کند؛ چرا که ما می‌توانیم به اصلاح روش‌هایمان در مصرف آب، متکی باشیم و با کمک مردم، بر این چالش غلبه کنیم؛ اما مهم تر از آب، باید به مسئله زلزله توجه کنیم.

وی زلزله را تهدیدی جدی تر از آب برای کشور دانست و افزود: زلزله یک وضعیت گریزناپذیر در کشور ما است و گسل‌های متعددی در این کشور وجود دارد. دانش و تجربه امروز دنیا به گونه‌ای است که می‌توان بر این چالش غلبه کرد؛ ولی شرط اصلی این است که ما موضوع ایمن سازی کشور را از دستور کار خارج نکنیم.

اردکانیان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به شکلی جدی، ایمن سازی سیستم‌ها و سازه‌های آب و برق را در دستور کار قرار داده است، به موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای اشاره کرد و گفت: هیچ انتقال آبی از یک نقطه به نقطه دیگر، تمام مسائل نقطه مقصد را حل نخواهد کرد؛ مگر اینکه ما برای مصرف درست به صورت جدی وارد میدان شویم.

وزیر نیرو تاکید کرد: هیچ عدم انتقالی از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هم، مسائل نقطه مبدا را حل نخواهد کرد، چراکه در نقطه ابتدایی مشکلات زیادی وجود دارد که با صرف بحث عدم انتقال آن مشکلات حل نخواهد شد.

وی بر لزوم آمایش سرزمین آب محور تاکید کرد و گفت: ما در هر دو میدان یعنی هم در حوزه‌های پر آب و هم در حوضه‌های خشک، نیمه خشک و کم آب باید به صورت جدی وارد موضوع مدیریت مصرف شویم و برای قطره قطره آب موجود برنامه داشته باشیم. اگر چنین اقدامی را انجام ندهیم صرف انتقال آب مشکلی را حل نخواهد کرد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های وزارت نیرو برای نیروگاه‌های جدید، گفت: راهکارهای خوبی همچون تبصره ۱۸ و ۱۹ در لایحه بودجه ۹۷ برای این امر در نظر گرفته شده که به وزارت نیرو کمک‌های زیادی خواهد کرد تا مشکلی برای به مدار آوردن نیروگاه‌های که تعهد کرده‌ایم نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مسأله آب هیچگاه به‌طور کامل حل نمی‌شود، اظهار کرد: ما ایرانیان و سایر مردم جهان همواره مسأله کمیت و کیفیت آب خواهیم داشت و راهکارها نیز فقط برای زمانی مشخص و بسته به منابعی که در اختیار داریم، مسئله را رفع می‌کنند. راهکارها نیز کم و بیش بسته به زمان و مکان، خوب یا بد هستند. همه ابزارها در جایی از دنیا به‌کار رفته و نتایج خوب یا بدی داشته‌اند، بنابراین درستی یا غلطی آنها مطرح نیست، بلکه نسبت آنها با شرایط مان، مسئله است.

اردکانیان گفت: هر کدام از آنها را نیز که به‌کار ببریم با موجی از پیامدها مواجه خواهیم شد که بخش زیادی از آن‌ها پیامدهای اجتماعی است که اجماع ایجاد کردن میان عاملان آن‌ها بسیار دشوار است. هر کدام از عاملان به‌واسطه ادراک ذهنی، شناخت‌ها و منافع بخش خود به نحوی با راهکارها تعارض پیدا می‌کنند. راهکارهایی که به‌کار می‌بندیم در ترکیبی از اجماع اجتماعی نسبی و رعایت ملاحظات محیط‌زیستی، سطح فناوری در دسترس، منابع قابل تخصیص و ارزش‌هایی که برای خود و آینده در نظر می‌گیریم، خوب یا بد قضاوت می‌شوند.

وی در خصوص عملیاتی شدن تدوین گزارش ملی آب برای اجماع‌سازی اجتماعی و سیاسی مسئله آب، گفت: ما نگاه آب‌محور به آمایش سرزمین را عرصه‌ای برای گفت‌وگوی فراگیر میان ذینفعان می‌دانیم. تولید اسناد آمایش آب‌محور با مشارکت تمامی ذینفعان، راهکاری برای شکل دادن به ائتلاف فراگیر برای حل مسأله آب نیز هست.

وزیر نیرو اضافه کرد: در این دوره ما ایده «دهه همکاری ملی برای آب» را نیز به عنوان چارچوب انسجام‌بخش و مولد انرژی اجتماعی و سیاسی برای ارتقا هماهنگی در عرصه مدیریت منابع آب، بسط داده و به صورت منسجم ارائه خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در همین چارچوب، گفت‌وگو و تعامل با جامعه را در ابعاد مختلف آغاز خواهیم کرد. ساختاردهی مجدد به ایده‌ها و سازمان‌هایی که چندین دهه با این راهبردها قرابت زیادی نداشته‌اند، زمان‌بر است اما هیچ گریزی از در پیش گرفتن چنین رویکردی نیست.

کد خبر 332935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.