ماجرای عجیب جشنواره ادبی "سیلک"

سومین دوره جشنواره ادبی هنری «سیلک» در حالی در شهر کاشان برگزار شد که حواشی بسیاری را در میان مخاطبان این جشنواره به ویژه در فضای مجازی در پی داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا، همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ادبی هنری "سیلک" در روز پنجشنبه -۲۳ آذرماه- در کاشان، اسامی نفرات برگزیده این جشنواره از سوی ابوتراب خسروی، کیهان خانجانی و امیرعباس مهندس سه عضو هیئت داوران اعلام شد. بر این اساس ضمن تقدیر از مجموعه داستان "پوکه‌باز" اثر زنده‌یاد کورش اسدی، نفر نخست داریوش احمدی با مجموعه داستان "خانه کوچک ما"، نفر دوم محمد بکایی با مجموعه‌ "گربه ساکن چنار" و نفر سوم خدیجه شریعتی با مجموعه‌ "وقتی قوها پیر می شوند" معرفی شدند، اما از فردای آن روز اسامی برگزیدگان جشنواره با تغییراتی مواجه شد، به این صورت که نام "داریوش احمدی" از فهرست برگزیدگان حذف و به ترتیب اسامی محمد بکایی و خدیجه شریعتی به عنوان نفرات اول و دوم اعلام شد، رتبه سوم نیز به "محمدرضا گودرزی" نویسنده مجموعه داستان "بگذار برسانمت" اختصاص یافت.

این اتفاق  موج گسترده ای از اعتراضات را در فضای مجازی ایجاد کرد، تا جایی که داوران جشنواره "سیلک" با انتشار بیانیه ای مشترک،  اعتراض خود را اعلام کردند. در این میان منیر عسگرنژاد مدیر موسسه فرهنگی هنری حوض فیروزه ترجیح داد تا تماس هیچ خبرنگاری را پاسخ ندهد و با سکوتش بر ابهامات این جریان بیفزاید.

حذف ناگهانی

"داریوش احمدی" که نامش به عنوان نفر نخست در مراسم اختتامیه جشنواره ادبی سیلک و از سوی داوران اعلام شده از آنچه یک شبه و در اثر یک تغییر نام در فضای مجازی به راه افتاده است اظهار بی خبری کرد و به خبرنگار ایمنا گفت: یکی دو روز پیش از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ادبی سیلک، ابوتراب خسروی از داوران جشنواره با من تماس گرفت و تاکید کرد که روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه برای شرکت در مراسم اختتامیه به کاشان بروم. همچنین گفت که کتابم در این جشنواره حائز رتبه نخست شده و من باید برای دریافت جایزه در این مراسم حاضر شوم.

نویسنده مجموعه داستان "خانه کوچک ما" که اهل خوزستان است و در این شهر اقامت دارد، افزود: من حتی از اینکه کتابم در این جشنواره شرکت داشته متعجب شدم، بعد فهمیدم که ناشر بدون اطلاع این اثر را به جشنواره سیلک ارسال کرده است.

وی ادامه داد: در مراسم اختتامیه شرکت نکردم، بعد از آن آقای خسروی تماس گرفت و گفت که باید برای دریافت جایزه ام اقدام کنم، شماره ای از خانم منیر عسگرنژاد، منشی جشنواره ارسال و تاکید کرد که برای هماهنگی دریافت جایزه با ایشان تماس بگیرم، این کار را کردم، اما خانم عسگرپور با لحنی نامطمن صحبت کرد و گویی خودش هم از اینکه جایزه نفر نخست به من تعلق گرفته مطمن نبود. به آقای خسروی که همچنان برای ارسال جایزه از سوی دبیرخانه جشنواره پیگیری می کرد جریان را گفتم، وی گفت که از طریق دیگر داوران جشنواره تلاش می کند تا این جایزه به دست من برسد.

احمدی که نخستین اثرش با نام "خانه کوچک ما" وارد بازار نشر شده، با بیان اینکه همان شب از طریق مراجعه به خبرگزاری ها از حذف نامم از میان اسامی برگزیدگان مطلع شدم، گفت: همان شب متوجه شدم که از میان برگزیدگان حدف شده ام! بعد از آن هم به جز از سوی داوران، دیگر تماسی گرفته نشد و در نهایت هم متوجه نشدم که این جریان را چه کسانی به راه انداختند. حتی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان هم از این مسئله اظهار بی اطلاعی کرده است.

وی افزود: آنچه رخ داد اهمیت چندانی ندارد، اما می تواند باعث بی ارزش شدن ارزش های فرهنگی شده و از اعتبار جشنواره ها کم کند.

وی درباره کتابش که در این جشنواره شرکت داده شده است، گفت: این مجموعه داستان در مدتی حدود ۱۰ سال، در فضایی اقلیمی و با محوریت خوزستان نوشته شده است و به نقل خاطرات من در دوره های مختلف زندگی می پردازد.

از همه جا بی‌خبر

این ماجرای عجیب از زبان "محمدرضا گودرزی" هم شنیدنی است. کسی که به گفته خودش از همه جا بی خبر بوده و حتی تمایلی نداشته که اثرش در جشنواره "سیلک" شرکت کند، از هیاهویی که در فضای مجازی به راه افتاده باخبر شده که نامش بر سر زبان ها افتاده و به ناحق مورد خشم و اعتراض عده ای قرار گرفته است.

این نویسنده به خبرنگار ایمنا گفت: من هیچ تمایلی به شرکت در جشنواره های ادبی ندارم چرا که روند عملکرد این جشنواره ها را از اساس اشتباه می دانم و اهمیتی هم برای جوایز و رتبه هایی که تعیین می کنند قائل نیستم.

محمدرضا گودرزی افزود: عوامل جشنواره "سیلک" به اصرار اثر مرا در جشنواره شان شرکت دادند و حالا هم هیاهویی که هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته ام بر علیه من به راه افتاده است.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی هیچ اظهار نظری درباره این اتفاق نکرده ام، گفت: متاسفانه جوی که به راه افتاد بر علیه من تمام شد، من تا لحظه آخر از آنچه از سوی هیئت داوران و یا دبیر جشنواره اعلام شد بی خبر بودم، بعد هم از طریق دوستانم مطلع شدم که چه رخ داده است. متاسفم بگویم در حالی که هیچ خبری از سوی دبیرخانه جشنواره به من داده نشد و حتی هیچ تقدیری هم به عنوان نفر سوم از من نشد، تنها نام من بر سر زبان ها افتاد و باعث شد که عده زیادی بر علیه من در فضای مجازی جریان سازی کنند.

تمامیت خواهی مسئولان دولتی

"کیهان خانجانی"، از اعضای هیئت داوران بخش ادبی سومین جشنواره سیلک به ایمنا گفت: تعجب می کنم، مگر می شود حضور آن جمعیت را در مراسم اختتامیه نادیده گرفت و اعلام کرد که هیئت داوران در آن مراسم نامی به جز نام داریوش احمدی را به عنوان نفر نخست اعلام کرده باشند؟! اخلاق ایجاب می کند محمد بکایی که آن شب به عنوان نفر دوم معرفی شد و امروز به عنوان نفر نخست اعلام شده بگوید که آن شب در مراسم چه کسی به عنوان نفر نخست از سوی داوران معرفی شد.

وی با بیان اینکه گاهی وقت ها حرف نزدن بهتر از حرف غلط زدن است، اظهار کرد: مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان می توانست در برابر این ماجرا سکوت کند، ما هم وضعیت ایشان را درک می کردیم که این ماجرا از جایی بالاتر رقم خورده و ایشان مامور و معذور هستند. مثل خانم منیر عسگرنژاد مسئول موسسه فرهنگی حوض فیروزه که تا الان سکوت کرده و از گفت و گو با هر رسانه ای خودداری کرده است و ما هم ایشان را درک می کنیم، هرچند سکوتشان برای ما قابل قبول نیست.

وی افزود: آقای جوادی مقدم رییس اداره کاشان است و دو دوره نیز از اعضای هیئت داوران جشنواره شعر بوده اند، اول اینکه با این همه مشغله بروکراتیک بهتر بود که شاعری از میان این همه شاعر در اصفهان به جای ایشان انتخاب می شد، دوم اینکه وقتی در سالن قرار بود نام داریوش احمدی به عنوان نفر نخست اعلام شود مخالفتی از سوی مسئولان جشنواره صورت گرفت که با اعتراض شدید آقای ابوتراب خسروی مواجه شد، نتایج در نهایت به همان صورتی که هیئت داوران خواستند اعلام شد و جالب این است که داریوش احمدی از سوی هر سه داور نفر نخست اعلام شد با نمره ای بسیار بالا. من به ایشان امتیاز ۱۰۰ دادم و به نفر دوم ۷۳ ، و به نفر سوم ۷۲ ، یعنی فاصله امتیاز دو نفر نخست ۲۷ عدد بود.

خانجانی با تاکید بر اینکه هیئت داوران هیچ آشنایی قبلی با داریوش احمدی نداشته است، گفت: داریوش احمدی در سن ۶۱ سالگی نخستین کتابش را منتشر کرده است، در حاشیه کشور زندگی می کند و کتابش سرشار از نمادهای بکر و زیباست و سواد و ذوق ادبی او در این اثر کاملا مشهود است. این مجموعه داستان در وضعیت بد ادبی و داستانی امروز یک متن بسیار حرفه ای محسوب می شود.

وی در پاسخ به اینکه فکر می کند این ماجرا از سوی چه کسانی شکل گرفته است عنوان کرد: نمیدانم، این اولین بار نیست که چه در اصفهان و چه در جشنواره ادبی سیلک چنین مسئله ای رخ می دهد. در دوره نخست جشنواره ادبی سیلک من و دوست شفیقم زنده یاد "کورش اسدی" به عنوان داور انتخاب شدیم، اما اداره ارشاد اصفهان نام کورش اسدی را حذف کرد و من هم به اعتراض داوری را نپذیرفتم. جالب است که اداره ارشاد اصفهان به همین جشنواره داور پیشنهاد کرد! آیا داور یک جشنواره خصوصی و مستقل را باید یک نهاد دولتی تعیین کند؟ در دور دوم جشنواره هم من داور نبودم اما داوران گفتند که در نتایج دست برده شده است، گلایه من از داوران قدیم این است که چرا همان موقع حرفی نزدید تا امروز کار به اینجا نکشد؟

این داستان نویس پیشکسوت ادامه داد: در دور سوم من و ابوتراب خسروی داوری را پذیرفتیم. چون قرار شد از کورش اسدی و مجموعه داستان پوکه باز تقدیر شود، این یک جشنواره مستقل ادبی در شهرستان بود و می توانست موجب بالندگی فضای داستان نویسی آن شود و در نهایت فضای خاطره انگیز اصفهان برای من که بیش از هشت سال عمرم را در این شهر گذرانده ام دلیل دیگری بود که داوری بخش ادبی جشنواره سیلک را پذیرفتم.

وی با بیان اینکه گمان نمی کردیم در این جشنواره نه تنها رتبه نفر برگزیده، بلکه به طور کلی نامش از جشنواره حذف شود، گفت: هیچ کسی نمی داند که این ماجرا از کجا آب می خورد. به گمان من این نه به موسسه حوض فیروزه مربوط است و نه مستقیما به اداره ارشاد کاشان، اما حداقل می شود با حرف های نادرست مسیر مخاطبان را تغییر نداد و چشم در چشم، حرف خلاف واقعیت نزد.

داور بخش ادبی جشنواره سیلک یادآور شد: نمی توانم بیش از این قضاوتی درباره این جشنواره و عاملان این جریان داشته باشم، علت هرچه باشد باید از این مسئولان پرسید که آیا شما جشنواره های دولتی کم دارید؟ ما نمی گوییم جشنواره شما نباشد، باشد و به هرکسی هم دوست دارید جایزه بدهید، اما نه اینکه در جشنواره های خصوصی هم دست ببرید که این مصداق یک تمامیت خواهی فرهنگی است.

برخورد ناجوانمردانه

ابوتراب خسروی دیگر داور سومین دوره جشنواره ادبی سیلک به ایمنا گفت: از سوی دبیرخانه جشنواره هفت کتاب برای داوری به ما سپرده شد و جالب است که نظر هر سه نفر هیئت داوران این بود که مجموعه داستان " خانه کوچک ما" اثر "داریوش احمدی" به عنوان بهترین اثر شناخته شود. این کتاب با حداکثر امتیاز در مراسم اختتامیه جشنواره سیلک به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

وی افزود: کتاب "خانه کوچک" ما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز است و هیچ مشکل و مسئله ای برای شرکت در جشنواره نداشته است، این کتاب یکی از بهترین آثار ادبی در دهه اخیر است و اگر مانعی داشت نباید به عنوان کاندیدا در این جشنواره معرفی می شد.

وی با بیان اینکه برای کار غیراصولی هیچ پاسخی وجود ندارد عنوان کرد: داستان نویسان با هزاران زحمت کار می کنند. تولید آثار ادبی یکی از سخت ترین کارهاست و نویسنده ای که اسم و رسمی ندارد و می خواهد خودش را با کارش معرفی کند، جوانمردانه نیست که با او چنین برخورد کنیم.

آنچه اعلام شد مطابق با رای هیئت داوران است!

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان معتقد است که در اسامی برگزیدگان جشنواره تغییری ایجاد نشده و داوران در مراسم اختتامیه همان فهرستی را اعلام کرده اند که از فردای مراسم اختتامیه بر روی خروجی سایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و سایر رسانه ها قرار گرفته است.

مصطفی جوادی مقدم در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: جشنواره سیلک سومین دوره خود را با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و به همت موسسه فرهنگی هنری حوض فیروزه ای برگزار کرد. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وقتی وارد مسیر صدور مجوز می شود با اعتماد کامل به برگزار کننده که شخصیتی شناخه شده است عمل می کند. آنها داوران را خودشان انتخاب می کنند و از سوی این نهاد دخالتی در فرآیند آن صورت نمی گیرد.

وی افزود: مراسم اختتامیه این جشنواره در حضور تعداد زیادی از حاضران و مسئولان شهری برگزار و جوایز به برگزیدگان اعطا شده است. دو تن از داورانی که اکنون بیانیه داده اند در مراسم حضور داشتند. آقای ابوتراب خسروی سخنرانی کرده و جزو جایزه دهندگان بوده است. اگر جابجایی در اسامی برگزیدگان صورت گرفته من خبر ندارم و این فرآیندی بین داوران است. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرآیند داوری نمی تواند به نفع یا ضرر کسی کاری انجام بدهد. آقای خسروی سالهاست که داور جشنواره های مختلف است و می توانست همان شب اعلام کند که آنچه اعلام شده مطابق با نظر من نیست. بعد از اینکه جشنواره تمام شده و داور سوم هم حضور نداشته است، داوران اعلام کرده اند که نظر ما تغییر کرده است! چطور الان یادشان هست که نفر اول چه کسی بوده ولی لحظه اعلام نتایج متوجه این تغییر نام نشدند؟!

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با تاکید بر اینکه آنچه در سایت این اداره اعلام شده همان نتیجه ای بوده که در مراسم اختتامیه از سوی هیئت داوران اعلام شده است، عنوان کرد: آقای خسروی الان حرف دیگری می زند و می گوید از عدم حضور خبرنگاران در مراسم سوءاستفاده شده است! من می گویم خبرنگاران نبودند اما شما بودید و دیدید که نتایج همین بودند.

وی ادامه داد: در این جشنواره بخش شعر هم برگزار می شود و من در دو دوره از اعضای هیئت داوران آن بوده ام، فکر نمی کنم چنین اتفاقی افتاده باشد که نتیجه داوری در مراسم یک جور و در سایت جور دیگری اعلام شود.

گزارش از فرناز کلباسی-ایمنا

کد خبر 332912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.