همه شهرداران به میدان مدیریت واحد شهری بیایند

استاندار اصفهان گفت: از شهرداران تمام قد حمایت می‌کنم چون آنان را برآمده از مردم می دانم و به انتخاب شوراها احترام گذاشته و در خدمت آنها خواهم بود.

به گزارش ایمنا، محسن مهرعلیزاده صبح امروز (شنبه) در اجلاس شهرداران استان اصفهان اظهارکرد: بعد از گذشت ۵۰ روز از تصدی گری در استانداری، امروز در خدمت شهرداران استان اصفهان هستم، امیدوارم با همفکری یکدیگر در خدمت به مردم موفق باشیم.

وی ادامه داد: در شاهنامه فردوسی به شهرهای ایران و چگونگی مشارکت مردم در ساخت شهرها اشاره شده، این مهم نشاندهنده تعامل خوب مردم ایران در سازندگی است.

شوراها، عمیق ترین محل مشارکت مردم

استاندار اصفهان در ادامه به تاریخچه شکل گیری شوراها اشاره و عنوان کرد: اصل شوراها که به همت آیت الله طالقانی در بدو نگارش قانون اساسی تدوین شد، در سال ۷۸ به طور جدی‌تر مورد تاکید قرار گرفت و همانطور که امروز شاهد هستیم شوراها، به عنوان مجالس محلی بیشترین و عمیق ترین مشارکت مردمی را دارند، شهرداران نیز برآمده از همین شوراها هستند که این مسئله احساس وظیفه شهرداران را دو چندان می کند.

وی اضافه کرد: مشکلات زیادی در شهرداری‌ها وجود دارد که برخی از آنها ساختاری و برخی اجرایی است که البته مهم ترین آنها پرداختن به کارهای کم دوام است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه ایران با برخورداری از دانشگاهها و افراد نخبه باید متفاوت و خلاق عمل کند، گفت: میدان نقش جهان سرمایه بزرگ و سند تاریخی هویت ایران محسوب می‌شود بنابراین باید به سرمایه گذاری در این حیطه توجه کرد.

استاندار اصفهان در ادامه به وظایف شهرداری‌ها در قبال شهر پرداخت و تاکید کرد: شهرداری به دنبال کارهای نمایشی در شهر نباشد چراکه مردم کارهای عمیق و ماندگار را از فعالیت های نمایشی به خوبی تشخیص می دهند، منابع شهری محدود است بنابراین باید کار مهندسی و استاندارد مورد توجه قرار گیرد در همین راستا از مدیران کوشا و فعال به ویژه شهرداران تمام قد حمایت می‌کنم چون آنان را برآمده از مردم می دانم و به انتخاب شوراها احترام گذاشته و درخدمت آنها خواهم بود.

مهرعلیزاده اضافه کرد: آنچه در کلمه مدیریت نهفته، شجاعت و ریسک پذیری است، شهرداران نیز با زندگی مردم در ارتباط هستند و باید کارهای داراز مدتی انجام دهند که لازمه این امر، داشتن جسارت از سوی آنهاست.

وی اظهارکرد: جدول گذاری در شهرهای ایران و اروپا نباید با هم تفاوتی داشته باشد اما مشاهده می‌شود که نمونه های ایرانی پس از یک الی دو سال از بین می رود.

وی به جلسه خود با فرمانداران استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در آن جلسه از فرمانداران درخواست شد که سرمایه گذارانی که طی دو سال گذشته از اصفهان رفته اند را شناسایی کرده و از آنها حمایت کنند و از سوی دیگر اختیاراتی را که لازم دارند را بیان کرده تا به آنها تنفیذ کنیم.

مفهوم اقتصاد مقاومتی تحقق یابد

مهرعلیزاده با بیان اینکه اگر کار درست و دقیق انجام دهید هیچ کس نمی تواند به شما ایراد بگیرد، اظهار کرد: در سال 69 از سوی آیت الله رفسنجانی مامور به ایجاد منطقه‌ای آزاد در کیش شدم که خوشبختانه با تلاش فراوان با مشارکت بخش خصوصی شرکت هواپیمایی کیش ایر، انبار و بندرگاه در این جزیره به وجود آمد و کیش که روزگاری یک بیابان و متروکه بود اکنون به منطقه گردشگری تبدیل شده است، اما اصفهان دارای ظرفیت های بالقوه گردشگری است و باید از این پتانسیل ها به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه مفهوم عملیاتی اقتصاد مقاومتی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید تحقق پیدا کند، ادامه داد: شهرداری‌های استان اصفهان می‌توانند با توجه به صنعت گردشگری، درآمد خود را ارتقاء دهند، چون اصفهان سرآمد گردشگری کشور است.

مهرعلیزاده تاکید کرد: اگر تا 15 سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد خود را از طریق توریسم محقق کنیم، موفق خواهیم بود زیرا بر اساس برنامه ششم توسعه، درآمدهای گردشگری باید توسعه یافته و نسبت به زمان فعلی پنج برابر شود، در این راستا مدیریت شهری باید راه را باز کند و شرایط تشویقی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

وی یادآور شد: دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تأسیس شد، تهران در آن زمان بسیار کوچک بود اما این دانشگاه پس از ۸۳ سال هنوز به عنوان پردیسی درخور توجه مطرح است که نشاندهنده تفکری فاخر است بنابراین باید اندازه همه مسایل را در مقیاس وسیع درنظر گرفت.

لزوم پرداختن به مدیریت واحد شهری در اصفهان 

استاندار اصفهان به تحقق مدیریت واحد شهری در اصفهان اشاره کرد و افزود: به عنوان استاندار همه دستگاه‌های اجرایی را هماهنگ خواهم کرد اما به تنهایی نمی توانم مدیریت یکپارچه را اجرا کنم به همین دلیل همه شهرداران باید به میدان بیایند.

وی ادامه داد: قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۳۴ به تصویب رسیده است ولی با وجودی که سال‌های سال از تصویب آن می‌گذرد، هنوز هم  ۷۰ درصد آن قابلیت اجرایی دارد که باید به آن توجه کرد.

مهرعلیزاده با تاکید به لزوم احداث قطارهای حومه، تصریح کرد: ایجاد این قطارها از لحاظ زیست محیطی بسیار مهم است، برای شهرهای جدید همچون مجلسی احداث این پروژه ضروری است زیرا هم اکنون هفت هزار و ۵۰۰ خودرو بین شهرهای جدید و صنایع در حال تردد هستند که با ایجاد قطارهای حومه ای از تردد آنها کاسته خواهد شد.

وی یادآور شد: کسری بودجه، شهرداری اصفهان را آزار می دهد اما بانک شهر برای کمک دو هزار میلیارد تومانی به این نهاد به میدان آمده، همچنین برای خرید اتوبوس نیز اعلام آمادگی کرده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: دندان طمع تکیه به دولت را از دندان بیرون بکشید و برای نگهداری شهر به مشارکت های مردمی و درآمدهای شهری اکتفا کرده و از درون بجوشید البته منکر حقوق قانونی شهرداران نسبت به  دولت نمی شوم اما می گویم تنها به دولت تکیه نکنید.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: مخالف حقوق درآمدی شهرداران نیستم اما معتقدم نظام درآمدی حقوق مدیریت شهری باید بر اساس جذب سرمایه گذاری‌ها و طرح‌های موثر شهری شکل بگیرد.

کد خبر 332910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.