مخالفت‌ها با تصمیم ترامپ باید ماندگار شود

شامگاه پنج شنبه(۳۰ آذر) قطعنامه پیشنهادی درباره وضعیت قدس با ۱۲۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید که بر اساس آن هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت المقدس منجر شود، ملغی محسوب می‌شود.

حسین شیخ الاسلام، دبیرکل سابق کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: تصویب قطعنامه قدس در مجمع عمومی سازمان ملل نشان دهنده این است که آمریکایی ها با وجود تهدیدات و قلدری ها، در دنیا منزوی هستند و مخالفت ۱۲۸ کشور نشان داد به نظر افکار عمومی، رویکرد آمریکا و اسرائیل به فلسطین و قدس ظالمانه و ناقض حقوق مشروع فلسطینیان است.

وی گفت: هرچند مواضع استکباری آمریکا مانع شده برخی از کشور ها به این قطعنامه رای مثبت بدهند و آنها به شدت تحت فشار آمریکا هستند، اما باز هم این دلیل نمی شود مردم این کشور ها با فلسطین همسو نباشد؛ همین امر به کشور های اسلامی، عربی و خود فلسطینیان حکم می کند که جدی تر در صحنه مقاومت قدم بگذارند.

شیخ الاسلام با اشاره به اینکه امکان جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا به قدس مشروط به فشار بیشتر و پشتیبانی جهانی است، گفت: اگر بتوانیم در کشور های مختلف اسلامی یک نیرویی مانند فلسطین برای احقاق حقوق مسلمانان در سرزمین های اشغال شده ایجاد کنیم و یک ساختار قانونی توسط پارلمان ها تاسیس شود، آنگاه می توانیم در مذاکره با طرف مقابل قدرت چانه زنی داشته باشیم و در صورت نرسیدن به خواسته ها، این نیروها را که میلیون ها مسلمان پشتیبان آن هستند، به کار بگیریم.

وی تصریح کرد: درست مانند برجام که در ابتدا چند هزار سانتریفیوژ ساختیم و بعد برای حق مسلم خود در داشتن انرژی هسته ای از آنها اعتراف گرفتیم، چنین کاری را در قضیه فلسطین باید بدین صورت انجام دهیم که یک نیرویی مانند نیروی قدس در ارتش رسمی کشور ها تاسیس و سازماندهی کنیم تا بتوانیم از صحنه دیپلماتیک بهره ببریم.

شیخ الاسلام خاطر نشان کرد: قطعنامه اخیر مجمع عمومی از نظر اجرایی تاثیر چندانی ندارد و در واقع جنبه سیاسی و تبلیغی آن مهم است و ما باید همین شور و هیجانی که در کشور های اسلامی به راه افتاده را ادامه و این ضدیت با تصمیم ترامپ را در کشور های اسلامی نهادینه کنیم.

وی یادآور شد: از آنجا که نمایندگان پارلمان باید پاسخگوی ملت ها باشند و نیاز به رای مجدد آنها دارند، این ضرورت ایجاد می شود که پارلمان کشورهای اسلامیمصوبه ای داشته باشند و این نیروی رسمی را به اسم «نیروی قدس» برای احقاق حقوق مسلمانان و ملت های خودشان در سرزمین های اشغال شده فلسطین ایجاد کنند. همچنین برای تحقق این امر نخبگان و علمای شیعه و سنی، فضای مجازی و اصحاب رسانه نیز باید به صحنه بیایند تا این مخالفت ها ماندگار شود و درغیر این صورت مصوبه ها کار زیادی را از پیش نمی برند.

کد خبر 332903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.