بافت فرسوده با نگاه حقیرانه احیاء نمی‌شود

یک کارشناس شهرسازی و معماری گفت: برای احیای بافت فرسوده شورایی از افراد متخصص تشکیل شود، زیرا نباید با نگاه حقیرانه در بافت فرسوده کار کرد، احیای این بافت در کنار ساختمان های ارزشمند تاریخی کاری بسیار حساس است و مانند ساخت و سازهای بزرگ پیرامون شهر نیست.

محمود درویش در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهارکرد: بیشتر بافت فرسوده اصفهان در مناطق تاریخی این کلانشهر قرار دارد، بنابراین باید دقت شود که بافت تاریخی شهر فدای گفتمان بافت فرسوده نشود.

وی افزود: اگر نگاه کلانی به شهر اصفهان داشته باشیم، قسمت قدیمی و بافت میانی شهر که مربوط به ۵۰ سال گذشته است را باید تا حد امکان رفوگری کنیم، در واقع اگر ساخت و سازی در این محدوده انجام می‌شود باید متناسب و همخوان با نوع معماری منطقه باشد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه معماری شهر و طراحی بافت فرسوده باید زمینه‌گرا باشد، تصریح کرد: فرم ساخت، مصالح و رنگ ساختمان باید مطابق با زمینه شهر باشد، البته این به معنای کپی برداری نیست و از معماران انتظار است که علاوه بر استفاده از امکانات، مصالح و دانش روز دنیا، هماهنگ با محیط پیرامون ساخت و ساز کنند.

درویش با تاکید بر اینکه بافت قدیمی شهر نیاز به جراحی دارد، اظهارکرد: با توجه به اینکه هر ساختمان قدیمی، ارزش تاریخی ندارد، معماران و شهرسازان باید با مطالعه دقیق آنچه قابل بازسازی و مرمت است را به گونه ای ساماندهی کنند که شخصیت کلی شهر از بین نرود.

وی ادامه داد: باید اصفهانی که از ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال پیش به ما ارث رسیده است را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

وی تاکیدکرد: نوسازی بافت فرسوده فرصت درخشانی است که می‌تواند بافت تاریخی را احیا کند و رونق را به مرکز شهر بازگرداند.

این کارشناس شهرسازی و معماری با بیان اینکه کنترل کیفی بر روی اقدامات بافت فرسوده ضعیف است، به شهرداری پیشنهاد داد: شورایی از افراد متخصص و باتجربه تشکیل تا فعالیت‌ها در بافت فرسوده کنترل کیفی شود زیرا نباید با نگاه حقیرانه در بافت فرسوده کار کرد، احیای این بافت در کنار ساختمان های ارزشمند تاریخی کاری بسیار حساس است و مانند ساخت و سازهای بزرگ پیرامون شهر نیست.

کد خبر 332876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.