بحران تخم‌مرغ در راه است

مدیرعامل اتحادیه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ ناچار به واردات هستیم، گفت: اگر آنفولانزای پرندگان متوقف شود با از بین رفتن ۱۰ درصد تولید، با کمبود مواجه هستیم و در صورت تداوم این بیماری، کشور با بحران تخم‌مرغ روبرو و شرایط بدتر خواهد شد.

سیدشهاب الدین افضل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به روند صعودی نرخ تخم‌مرغ و دلایل آن در کشور، اظهار کرد: در حالیکه صادرات تخم‌مرغ ممنوع است اما به دلیل افزایش تقاضا و کاهش تولید شاهد گرانی این محصول هستیم.

وی با بیان اینکه معدوم‌سازی گله‌های در حال تولید مرغ تخم‌گذار و پولت در کشور به ۱۰ میلیون تن رسیده است، افزود: با شیوع آنفولانزای پرندگان در آذربایجان شرقی حدود ۶۰ درصد و در قزوین نیز میزان قابل توجهی از گله‌های مرغ تخم‌گذار معدوم شده است.

مدیرعامل اتحادیه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون در مزارع صنعتی تولید مرغ تخم‌گذار استان اصفهان، آنفولانزای مرغی گزارش نشده اما در کشور ظرفیت قابل توجهی از بین رفته است.

وی افزود: برآورد دائمی تولید مرغ تخم‌گذار در کشور نزدیک به ۷۰ میلیون تن است که حدود ۱۵ درصد تولید معدوم شده است.

بیش از ۱۰۰ هزار تن کسری تخم‌مرغ خواهیم داشت

افضل با بیان اینکه تولید سالانه تخم‌مرغ در کشور بالای ۹۰۰ هزار تن است، اظهار کرد: حدود ۱۳ درصد تولید کشور در استان اصفهان است و با شیوع آنفولانزای پرندگان، بیش از ۱۰۰ هزار تن کسری تخم‌مرغ خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از تولید یک میلیون تن تخم‌مرغ حدود ۱۰ درصد آن صادر می‌شد، افزود: طی دو سال گذشته با شیوع آنفولانزای پرندگان در کشور صادرات این محصول توسط وزیر جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شد البته اگر این ممنوعیت نبود با نرخ کنونی به دلیل رقابت بین المللی و قیمت پایین‌تر صادرات امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با پیش‌بینی اینکه تولید تخم مرغ کشور در سال جاری ۸۰۰ هزار تن خواهد بود، اظهار کرد: اگر آنفولانزای پرندگان متوقف شود با از بین رفتن ۱۰ درصد تولید کشور، با کمبود مواجه هستیم و در صورت تداوم این بیماری، کشور با بحران تخم‌مرغ روبرو و شرایط بدتر خواهد شد.

ناچار به واردات هستیم

وی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط موجود با واردات تخم‌مرغ موافقت شده است، گفت: در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ درِ مرغداری‌ها حدود ۷ هزار تومان و در بازار با نرخ ۸۵۰۰ تومان و حتی بیشتر فروخته می‌شود و برای جلوگیری از افزایش قیمت آن ناچار به واردات هستیم.

افضل ادامه داد: حتی اگر نرخ تخم‌مرغ به ۱۰ هزار تومان برسد به دلیل ارزش غذایی آن، هنوز ارزان‌ترین وعده غذایی خواهد بود و حتی مرغ هم نمی‌تواند جایگزین آن شود.

وی گفت: اتحادیه مرکزی مرغ میهن در راستای حمایت از مصرف‌کننده ظرفیتی متناسب با نیاز بازار برای واردات پیش‌بینی کرده است که نمونه بار آن برای بررسی و قرنطینه به کشور آمده و به احتمال  زیاد بعد از تایید از ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

تخم مرغ های ترکیه ای و اوکراینی 

مدیرعامل اتحادیه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان افزود: در حال حاضر دو کشور ترکیه و اوکراین توان تولید تخم مرغ را دارند و واردات از آنها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: واردات نمی تواند نیاز کشور را تامین کند اما می‌تواند قیمت این محصول را تاحدودی تثبیت کند البته برای مصارف صنعتی و شیرینی‌پذیری می توان از پودر تخم مرغ استفاده کرد و اکنون نیز مجبور به واردات و ثبت سفارش این محصول هستیم.

 مدیرعامل اتحادیه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر استان اصفهان با اشاره به اینکه قیمت تخم‌مرغ از مهر ماه امسال تاکنون ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: از شهریور امسال تاکنون قیمت تخم‌مرغ در کشور حدود ۳۰ درصد گران شده البته افزایش ۴۰ درصدی نرخ نهاده ها نیز بر قیمت تمام شده این محصول تاثیرگذار بوده است.

کد خبر 332858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.