فعالیت اقتصادی را به سمت سودآوری آنی سوق ندهید

یک کارشناس اقتصادی گفت: اصفهان استعداد گردشگری بالایی دارد و موقعیت برای توسعه این صنعت فراهم است بنابراین هر گونه برنامه ریزی بلندمدت در این زمینه می تواند تضمین کننده درآمدهای پایدار شهری باشد.

سید کمیل طیبی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تامین درآمد باید مبنای اصولی و پایدار داشته باشد، اظهارکرد: شهرها متناسب با شرایط اقلیمی، فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی، جمعیتی و تاریخی تقسیم بندی می شود که بر اساس این موقعیت ها، مزیت نسبی پیدا می کنند.

وی افزود: در شهر بزرگ تاریخی، فرهنگی اصفهان مزیت نسبی بیشتر در زمینه گردشگری و توریسم است و درآمد پایدار می تواند از این طریق تامین شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زمانی که سرمایه گذاری اولیه و برنامه منسجم وجود داشته باشد و زیرساخت ها تامین شود، گردشگری می تواند به عنوان درآمد پایدار تلقی شود.

طیبی به درآمدهای شهرهای صنعتی اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده، عوارض و مالیات در شهرهای صنعتی به عنوان درآمدهای پایدار محسوب می شود، شهرهایی نیز هستند که با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی همچون بازارهای اقتصادی درآمدزایی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: خدمات مالی اداری، خدمات بیمه ای و بانکی همه می تواند تضمین کننده درآمدهای پایدار باشد و شهرداری نقش موثری در این زمینه خواهد داشت، البته اگر نگاه شهرداری به فعالیت های مالی مقطعی باشد، نمی تواند به درآمد پایدار دست یابد.

این اقتصاددان اظهارکرد: اگر نگاه شهرداری به فعالیت هایی باشد که محیط زیست را تخریب، سیستم حمل و نقل شهری و بافت شهری را مختل کند، به طور حتم به درآمدهای پایدار نخواهد رسید زیرا درآمدهای پایدار بر اساس نقشه و طرح جامع توسعه پایدار ایجاد می شود.

وی به تراکم فروشی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: تراکم فروشی مبتنی بر طرح جامع نیست و آسیب آن را در همه شهرها مشاهده می کنیم، زیر این نوع درآمد که به نوعی موقعیت فروشی شهر محسوب می شود، درآمد بادآورده ای است که شهرداری ها را دچار مشکل می‌کند و به شدت از میزان درآمدهای پایدار می کاهد.

استاد تمام اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: اگر تراکم فروشی در درآمدهای شهری پیش بینی شود به طور حتم با رکود ساختمانی شهرداریها با مشکل مواجه می شوند زیرا معمولا مسکن و ساختمان سازی دوره رکود و بحران دارد.

طیبی به شهرداری پیشنهاد داد: فعالیت اقتصادی را به سمت سودآوری آنی، زودگذر و تامین کننده جبران کسری بودجه خود سوق ندهد.

وی تاکید کرد: درآمدهایی پایدار است که شهرداری به صورت موثر در طرح توسعه شهر مشارکت داشته باشد در این شرایط متناسب با موقعیت شهر می تواند مزیت‌های بالقوه را به بالفعل برساند، اصفهان استعداد گردشگری بالایی دارد و موقعیت برای توسعه این مهم فراهم است بنابراین هر گونه برنامه ریزی بلندمدت در این زمینه می تواند تضمین کننده درآمدهای پایدار شهری باشد.

کد خبر 332776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.