تهدید دیگر کشورها نشانه نفرت ترامپ از دموکراسی است

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به تهدیدهای آمریکا پیش از رای‌گیری درخصوص قدس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نوشت: رژیم ترامپ نفرتش از دمکراسی را با تهدید کشورهایی که در برابر قلدری‌هایش مقاومت می‌کنند، نشان می‌دهد.

 به گزارش ایمنا، توئیت روز چهارشنبه ظریف می‌افزاید: ترامپ همزمان، گستاخانه ایران را یک «دیکتاتوری» می‌خواند. نسخه آمریکایی دموکراسی در این شعار خلاصه می‌شود که «یا با ما هستید و یا علیه ما». 

دولت آمریکا تهدید کرده است که کمک‌های مالی خود به کشورهایی را که به قطعنامه پیشنهادی روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت دهند، قطع خواهد کرد. این قطعنامه علیه اقدام اخیر واشنگتن در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است.

قدس که نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش لاینفک فلسطین است و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اما قصد انتقال سفارت این کشور در رژیم صهونیستی به این شهر را دارد.
تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین می دانند. 


انتقال سفارت آمریکا به قدس را کنگره این کشور در سال ۱۹۹۵ تصویب کرده بود؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی، اجرای آن را هر ۶ ماه یکبار تعلیق کرده بودند. 

آمریکا این هفته پیش نویس قطعنامه‌ای که در مخالفت با این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده بود را وتو کرد. امروز پنجشنبه- ۳۰ آذر- قطعنامه مشابهی در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد. قطعنامه‌های مجمع عمومی، برخلاف اسناد شورای امنیت، ماهیت غیرالزام‌آور دارند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه،

کد خبر 332764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.