سفره "شب یلدا" یک خانواده ۴ نفره چقدر می‌شود؟

شب چله به عنوان بلندترین شب سال یکی از رسوم دیرینه ایرانیان است که مردم با پهن کردن سفره یلدایی خود و پُر کردن آن با خوراکی‌ها و تنقلات متنوع با پاییز خداحافظی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، با نزدیک شدن شب یلدا، بازار رونق خاصی به خود می‌گیرد و این نشان می دهد که ایرانی ها هنوز به رسوم گذشته خود پایبند هستند. با این وجود قیمت خوراکی‌های شب یلدا افزایش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که بیشتر مردم برای پاسداشت این شب و جمع شدن در کنار خانواده‌های خود ناچار به خرید هستند اما مشاهدات حاکی از این است که کیسه‌های خرید خوراکی‌های شب یلدا سال به سال کوچک‌تر می‌شود.

مهمترین خوراکی‌های شب یلدا هندوانه، انار، خرمالو، نارگیل، آناناس، آجیل و سبزی پلو با ماهی و ... است. با نزدیک شدن به این شب، شاهد افزایش قیمت ها حتی به طور ساعتی هستیم گویی سودجویان نیز در این شب دست خود را از سفره یلدایی مردم بیرون نمی‌کشند و بر گرانی‌های این شب دامن می‌زنند.

در روزهای اخیر با افزایش تقاضای هندوانه و انار قیمت این میوه‌ها سیر صعودی داشته و در سطح مغاره‌ها هر کیلو هندوانه حتی بیش از ۴ هزار تومان و انار بالای ۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا حاکی از این است که هر کیلو خرمالو ۶۰۰۰ تومان، موز ۵۰۰۰ تومان، لیموشیرین ۴۵۰۰ تومان، پرتقال بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، انگور ۵۰۰۰ تومان، سیب ۴۲۰۰ تومان و کیوی ۴۰۰۰ تومان است.

میرزایی یکی از شهروندان اصفهانی در محدوده خیابان ابن‌سینا  گفت: با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت میوه‌ها ساعتی در حال گران شدن است و هر مغازه نرخ متفاوتی برای فروش دارد و مدعی فروش میوه با کیفیت بهتر است.

به بازار خرید آجیل سر می زنیم؛ اتیکت قیمت‌ها در یکی از آجیل فروشی‌های خیابان بزرگمهر چشمک می‌زند. قیمت آجیل مخلوط از کیلویی ۵۰ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان، پسته اکبری بین ۷۰ تا ۷۸ هزار تومان، پسته احمدآقایی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، پسته فندقی ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان، فندق کیلویی ۵۰ هزار تومان، مغز بادام سُرت شده درشت حدود ۸۰ هزار تومان، مغز بادام سرت شده ریز ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان، بادام هندی کیلویی ۷۸ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه ۲۰ هزار تومان، کشمش سبز ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان، نخودچی شیرین زعفرانی اعلا ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان و تخمه گل آفتابگردان ۹ تا ۱۰ هزار تومان است.

یکی از آجیل فروشان محدوده خیابان شیخ صدوق گفت: تا اوایل این هفته فروش چندانی نداشتیم اما با نزدیک شدن به شب یلدا و در دقیقه ۹۰ مردم بیشتر خرید می‌کنند با این میزان خرید مردم کمتر شده و کیسه‌های آجیل آنها کوچکتر شده است.

علی رجایی یکی از شهروندان اصفهانی هنگام خرید آجیل شب یلداگفت: به دلیل گران بودن خوراکی های شب یلدا، هر کدام از خواهر و برادرهایم تصمیم گرفتند که خرید یکی از این خوراکی ها را تقبل کنند تا سفره گران شب یلدا خوش رنگ‌تر شود با این حال نرخ آجیل نسبت به سه روز گذشته که قیمت گرفته بودم بیشتر شده و به ناچار قادر به خرید میزان کمتری آجیل و تنقلات هستم.

با گذری به چند شیرینی فروشی گویا کام یلدایی شیرینی فروشان نیز شیرین شده است. زهرا سعادت که در حال سفارش کیک هندوانه ای است، گفت: امسال برای نوعروسم شب چله‌ای تهیه می کنم. متاسفانه قیمت ها بسیار بالاست و مجبور هستم از هر خوراکی به میزانی خرید کنم.

وی افزود: برای آجیل شب چله‌ای توعروسم نزدیک ۳۵۰ هزار تومان هزینه کردم و هزینه ای این کیک حدود ۱۲۰ هزار تومان است و با احتساب میوه و غذا و گل و تزئین دست کم باید برای این شب حدود ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنم.

همچنین فروشنده این شیرینی فروشی، گفت: امسال به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید مردم، سفارش کیک شب یلدا (انار و هنداوانه) نوعروسان کمتر از سال‌های گذشته شده است.

وی افزود: قیمت هر کیلو کیک‌ هندوانه، انار و تولد برای این شب حدود ۳۰ هزار تومان، هر کیلو شیرینی تَر ۲۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۱۲ هزار تومان، باقلوا ۳۲ هزار تومان، پشمک پنج هزار تومان و زولبیا و بامیه ۱۲ هزار تومان است.

همچنین به رسم شب یلدا برخی خانواده ها اقدام به خرید ماهی برای پخت سبزی پلو و ماهی می کنند. حسینی یکی از فروشندگان ماهی در خیابان بزرگمهر با اشاره به افزایش قیمت ماهی به دلیل شرایط ناآرام دریا و صید به خبرنگار ایمنا، گفت: قیمت ماهی بستگی به صید و دریا دارد چرا که بار ماهی روزانه وارد اصفهان می‌شود و براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه قیمت ماهی نسبت به چند روز گذشته حدود ۳۰ درصد گران شده است، افزود: قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ماهی شوریده ۲۷ هزار تومان، ماهی شیر ۳۰ هزار تومان، حلوا بندری ۱۰ هزار تومان، ماهی تیلاپیا ۱۸ هزار تومان و ماهی خارو ۱۲ هزار تومان است.

این فروشنده ماهی تاکید کرد: اصفهانی ها بیشتر تمایل به خرید ماهی قزل‌آلا، شوریده، شیر و  تیلاپیا دارند و عمده مصرف برای شب یلدا این ماهی‌ها هستند.

همچنین قیمت هر کیلو برنج ایرانی بین ۱۰ هزار ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان و برنج خارجی ۶ هزار تومان است که برای پخت سبزی پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با احتساب این قیمت‌ها باید دید قیمت سفره یلدا برای یک خانواده چهار نفره چقدر است. در یک حساب سرانگشتی یک خانواده چهار نفره دست کم برای خرید میوه حدود ۵۰ هزار تومان، برای یک کیلو آجیل مخلوط با کیفیت متوسط حدود ۶۰ هزار تومان، برای یک کیلو شیرینی ۲۰ هزار تومان و برای سبزی پلو و ماهی به طور متوسط حدود ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند که در مجموع معادل ۱۸۰ هزار تومان است. با احتساب دریافتی حقوق دو میلیون تومانی یک خانواده کارمندی چهار نفره باید حدود ۲۰۰ هزار تومان از درآمد یک ماه خود را تنها برای شب یلدا هزینه کند.

گزارش از: ریحانه السادات سجادی-ایمنا

کد خبر 332740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.