فکری به حال گوش مردم بکنید

پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های "اصفهان فردا" با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی در دیدار با شهردار اصفهان، (چهارشنبه) ۲۹ آذرماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست هنرمندان موسیقی اصفهان نقطه نظرات خود را درخصوص بهبود وضعیت موسیقی اصفهان با قدرت الله نوروزی شهردار نصف جهان در میان گذاشتند.

ضرورت احداث سالن اجرا

در بخشی از این نشست علی اصغر شاهزیدی از اساتید پیشکسوت آواز اصفهان گفت: برخی از شهرداران اصفهان همچون مهندس جوادی و دکتر جمالی نژاد خدمات قابل توجهی در عرصه فرهنگ و هنر در اصفهان انجام دادند که هرگز از یاد و خاطر هنرمندان نمی رود.

وی ادامه داد: در سال ۸۰ و در زمان مدیریت مهندس جوادی من به همراه مرحوم استاد جلیل شهناز و زنده یاد جهانگیر ملک برنامه ای را به مدت سه شب در اصفهان اجرا کردیم. این برنامه ابتدا قرار بود در دانشگاه اصفهان برگزار شود، اما این دانشگاه درست در شب قبل از اجرا از همکاری انصراف داد! به خاطر دارم که همان شب با مهندس جوادی تماس گرفتم و جریان را گفتم، ایشان بلافاصله سالن ورزشی بزرگ امین را در اختیار ما قرار داد. هرگز باور نمی کردم که آن سالن با آن همه وسیله و ابزار مخروبه که در آن بود بتواند یک شبه برای اجرای برنامه آماده شود، اما با حمایت ایشان سالن مهیا شد و در آن زمان ۱۲ هزار نفر از مردم اصفهان طی سه شب به تماشای برنامه نشستند.

استاد آواز اصفهان ادامه داد: بعد از آن بود که قول ساخت یک سالن مجهز و مناسب را از مهندس جوادی گرفتیم و ایشان متعهد شد که در قسمتی از کارخانه ریسباف سالنی مجهز و با امکانات مناسب برای اجرای برنامه های هنری احداث کند. تمام مقدمات این کار فراهم شد تا اینکه متاسفانه دوران مدیریت ایشان در شهرداری اصفهان به پایان رسید و شهردار بعدی هم خود را به تکمیل این پروژه متعهد ندانست!

وی بیان کرد: چرا شهری همچون اصفهان که از قرن ها پیش به عنوان قطب فرهنگی و هنری در جهان شناخته می شده و آوازه اش در جهان پیچیده، باید حتی از یک سالن مناسب برای اجرای برنامه های هنری محروم باشد؟ مگر گذشتگان ما چه کردند که اصفهان، اصفهان شد؟ به جز اینکه با نیت خالصانه و به دور از ریا دست به ساخت این شهر زدند؟

وی ادامه داد: امروز بناهایی در اصفهان هست که از ۴۰۰ سال قبل تاکنون سالم مانده و خراشی به آنها وارد نشده است. وقتی هم که به دنبال نام سازنده آنها می رویم، می بینیم در گوشه ای نام معمار و یا سازنده در کمال فروتنی و تواضع نوشته شده تا آیندگان گمان نکنند که این معمار می خواسته فخرفروشی کند و هنر خودش را به رخ دیگران بکشد.

شاهزیدی اظهار امیدواری کرد که شهردار اصفهان ساخت و احداث یک سالن مجهز برای اجرای برنامه های هنری را در صدر اقدامات فرهنگی و هنری خود قرار بدهد، تا همچون برخی از شهرداران گذشته نامش همواره به نیکی یاد شود و دعای خیر هنرمندان بدرقه راهش باشد.

وی از محمد عیدی به عنوان یکی از موثرترین و شاخص ترین چهره های فرهنگی هنری اصفهان نام برد و گفت: شهردار اصفهان با انتخاب این مرد هنردوست ثابت کرد که دغدغه ارتقای وضعیت هنرمندان اصفهان را دارد. آقای عیدی مدیری بسیار متعهد و متخصص و از وضعیت هنرمندان اصفهان کاملا مطلع است.

استاد شاهزیدی که سخنانش را با این دو بیت شعر آغاز کرد " غیر از هنر که تاج سر آفرینش است / دوران هیچ سلطنتی جاودانه نیست"، در پایان بنا به درخواست حاضران به اجرای آواز پرداخت و با دوبیت از سعدی به سخنانش خاتمه داد.

موسیقی اصیل نیازمند حمایت است

امین میرزایی، استاد دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان دیگر هنرمندی بود که در این نشست سخنانی را درباره ضرورت حمایت نهادهای دولتی از هنر اصیل و فاخر بیان کرد.

وی گفت: در هیچ نقطه از دنیا موسیقی پاپ از حمایت دولتی برخوردار نیست، چراکه این سبک موسیقی قادر است هزینه های خود را از طریق فروش آثار و کنسرت تامین کند، اما موسیقی اصیل چنین قدرتی ندارد و به همین دلیل هم از حمایت دولتی برخوردار است.

این نوازنده کمانچه با بیان اینکه فضای موسیقی اصفهان باید ازسوی نهادهایی همچون شهرداری مدیریت شود عنوان کرد: امروز بودجه های قابل توجهی از سوی شهرداری به عرصه موسیقی اختصاص می یابد، اما این بودجه ها معمولا به دست کسانی می رسد که حتی از کمترین میزان تخصص در موسیقی برخوردار نیستند و نمی دانند چطور باید با صرف این بودجه به بهبود وضعیت موسیقی کمک کنند.

موسیقی ایرانی، نقش‌جهانی دیگر است

آرش مشتاقی، نوازنده تار و سه تار نیز گفت: میدان نقش جهان و مرکز سیتی سنتر اصفهان را در نظر بگیرید، این دو به عنوان دو مکان شاخص شهر محسوب می شوند. اما در یک مقایسه کلی می توان مشاهده کرد که تعداد بازدیدکنندگان سیتی سنتر به خصوص در ایام تعطیل بسیار بیشتر از میدان نقش جهان است. مردم اشتیاق بیشتری برای رفتن به سیتی سنتر نشان می دهند، اما آیا می توان گفت که سیتی سنتر نماد معرفی اصفهان و مایه آبروی این شهر است؟! خیر، به هیچ عنوان، بلکه همه ما ایرانی ها میدان نقش جهان را شناسنامه خودمان می دانیم، چراکه در جهان هزاران سیتی سنتر وجود دارد، درحالیکه تنها یک میدان نقش جهان در کل جهان وجود دارد و این سرمایه ای بزرگ برای ما است.

این هنرمند افزود: موسیقی اصیل و فاخر هم دقیقا چنین وضعیتی دارد، این موسیقی برای ما همچون میدان نقش جهان است که نمونه اش در جهان یافت نمی شود و تنها ما هستیم که می توانیم آن را به عنوان شناسنامه و سند هویتمان به جهان نشان دهیم، بنابراین باید تمامی تلاشمان را در جهت تقویت و حمایت از این موسیقی قرار دهیم.

فکری به حال گوش مردم بکنید

محمدتقی سعیدی از اساتید آواز اصفهان نیز تلاش شهرداری اصفهان برای زیباسازی شهر و رسیدگی به فضای سبز را قابل تحسین دانست و گفت: باید بدانیم که در کنار این همه مناظر و نقاط چشم نوازی که در شهر است، گوش ما هم به شنیدن آواهای خوش نیازمند است و باید به حال آن هم فکری بکنیم.

وی افزود: من خود را یک پیرغلام می دانم، چراکه میراث دار پدرم در زمینه ذاکری و نوحه‌خوانی برای اهل بیت هستم، اما معتقدم نباید صدای موسیقی ما تک صدایی باشد، نباید تنها آواها و نواهای مذهبی به گوش مردم برسد، موسیقی باید کامل و بدون گزینش های سطحی به مردم عرضه شود.

وی شهرداری را نقطه اتصال موسیقی با جامعه دانست و گفت: شهرداری قادر است حتی قدرتمندتر از اداره ارشاد عمل کرده و نقطه اتصال جامعه با موسیقی اصیل و فاخر باشد. شهرداری قدرت اجرایی بالایی در این زمینه دارد و ما توقع داریم بتواند به خوبی از پس انجام این مسئولیت برآید.

از رفع ممنوعیت نوازندگی بانوان برصحنه ناامید شده ایم!

فاطمه خلیلی زاده دیگر هنرمندی بود که به بیان دیدگاه های و نقطه نظرات خود در زمینه مشکلات و معضلات بانوان هنرمند پرداخت.

وی با بیان اینکه  از رفع ممنوعیت نوزاندگی بانوان بر صحنه اجرا ناامید شده است، گفت: دیگر به دنبال رفع این ممنوعیت نیستیم، فقط می خواهیم این مسئله به صورت مکتوب و قانون رسمی درآید تا بدانیم چه تکلیفی داریم.

وی با اشاره به اینکه نوازندگی بانوان بر صحنه در سرتاسر کشور به جز اصفهان بلامانع است، عنوان کرد: اگر این مسئله در قالب یک قانون رسمی ارایه شده پس باید در تمامی کشور به صورت یکسان اجرا شود، در غیر این صورت چرا باید شهر اصفهان شامل اجرای این قانون شود؟

محمد عیدی مدیر سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان در پاسخ به گفته های فاطمه خلیلی زاده گفت: تمام مجوزهای اجرای کنسرت و برنامه های موسیقی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود و شهرداری در این امر صاحب اختیار نیست.

وی افزود: تاکنون توانسته ایم چندین بار ممنوعیت نوازندگی بانوان بر صحنه را به تعلیق درآوریم، از جمله در کنسرت سالار عقیلی در شهر رویاها که همسر او بر صحنه ساز نواخت، کنسرت موسیقی کُرال فرایبورگ و سمفونی انقلاب که بانوان بر صحنه نواختند.

موسیقی اصفهان فاقد چشم انداز است

رضا شریعت از اساتید آواز نیز گفت: در گذشته جلسات مختلفی برای رفع مشکلات و معضلات موسیقی اصفهان برگزار شده اما تنها در حد حرف و سخن باقی مانده است، وقت آن رسیده که با یک برنامه ریزی مدون و اصولی برای ۱۰ سال آینده موسیقی اصفهان چشم اندازی داشته باشیم.

وی افزود: باید بدانیم که ۱۰ سال دیگر در چه نقطه ای قرار داریم، باید دستورالعمل اجرایی برای رفع معضلاتمان داشته باشیم و با سیاست های بلند مدت به رفع مشکلات این عرصه کمک کنیم.

کد خبر 332729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.