رعایت حقوق شهروندی ضامن امنیت ایران است

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه رعایت حقوق شهروندی ضامن امنیت ایران است گفت: رعایت حقوق شهروندی و رعایت احترام هر ایرانی فارغ از مرام، مذهب و فرقه سیاسی وظیفه نظام و دولت و یک نیاز امنیتی برای کل کشور است، چرا که همه ما امنیت مان را از مردم می گیریم.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف که برای شرکت در پنجمین نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران ، جمهوری آذربایجان و ترکیه در باکو بسر می برد ، سه شنبه شب در جمع ایرانیان مقیم کشور آذربایجان ، اظهار داشت : درنخستین سالروز اعلام حقوق شهروندی در کشورمان، برای بنده بسیار باعث مباهات هست که در خدمت شهروندان عزیزمان در کشور دوست و برادر و همسایه و همکیش اذربایجان هستم.

وی افزود: وقتی امروز از حقوق شهروندی صحبت می کنیم از تعهد کارگزاران نظام و دولت به رعایت احترام هر ایرانی فارغ از مرام ،مسلک، دین، مذهب و فرقه سیاسی سخن می گوییم. وی تصریح کرد: سخن از پاسداری و رعایت حقوق مردم فارغ از تفاوت ها شعار زدگی نیست ، تقلید از نرم ها و هنجارهای غربی هم نیست بلکه یک نیاز امنیتی برای کل کشور است.

ظریف در ادامه افزود: حقوق مردم و رعایت حقوق مردم ضامن امنیت ایران است چرا که ما تنها امنیت مان را از مردم می گیریم ، از مردم کوچه و بازار و کسانی که پای صندوق رای حاضر می شوند و با رای خود نشان می دهند که این نظام ، این کشور و این حاکمیت نه بر اساس تحکم و فشار بر مردم بلکه بر رای مردم بنا شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: البته این بدان معنا نیست که ما مشکل و کاستی نداریم ،اتفاقا تاکید ریاست جمهوری به حقوق شهروندی به این معنا است که ما نیاز داریم خیلی بیش از آنکه امروز رعایت حقوق مردم را می کنیم، بیش از آن به حقوق مردم اهمیت بدهیم چرا که این مردم هستند که ضامن امنیت، پیشرفت و استقلال ما هستند.

وی افزود: اهمیت حقوق شهروندی بعنوان مهمترین عامل قدرت جمهوری اسلامی ایران با نگاهی به منطقه مشخص می شود. ظریف گفت: اگر به منطقه نگاه کنیم کشوری را نمی بینیم که به اندازه جمهوری اسلامی ایران از امنیت برخوردار باشد، در عین حال کشوری را هم نمی بینیم که به اندازه ایران تحت فشار خارجی باشد، اگر به دور و بر خودمان نگاه کنیم کشورهایی را می بینیم که یا در یک اتحادیه نظامی حضور دارند یا اینکه آنچنان به کشورهای غربی وابسته هستند که با یک لبخند ترامپ زندگی شان گرم می شود و با یک اخم اوباما لرزه به تنشان می افتد.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس اظهار داشت : دربرابرش جمهوری اسلامی ۳۸ سال است که مورد فشار همه این کشورها بوده اما به لطف خدا بالنده ترین کشور، امن ترین کشور و بدون تردید با ثبات ترین کشور و همینطوراز نظرتولید علم وفناوری پیشرفته ترین کشور منطقه است. وی افزود: علیرغم اینکه ایران تحت تحریم بوده و با وجود اینکه مانع صدور تکنولوژی به کشور ما شدند، جا دارد از خودمان سئوال کنیم که چرا چنین شده تنها پاسخی که می شود داد نقش مردم است، جمهوری اسلامی کشوری است که همه چیزش را از مردم گرفته پیشرفت، امنیت، استقلال و ثباتش را از مردم گرفته است. 

ظریف خطاب به ایرانیان مقیم باکو گفت: نمایندگی ها و سفارت خانه را خانه خودتان بدانید، بدون تعارف عرض می کنم که مردم ولی نعمتان ما هستند این صحبت حضرت امام(ره ) که فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند یک شعار نیست یک واقعیت است. چون ما استقلال ،امنیت، پیشرفت، مقاومت و سربلندیمان را از مردم داریم. 

وزیر امور خارجه با اشاره به بازسازی و مرمت ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو ، افزود: جناب آقای سفیر و مجموعه همکاران سفارت برای فراهم کردن یک محیط و امکانات در شان کشور و نظام زحمات زیادی کشیده اند ، امروز وقتی نتیجه این تلاش ها را دیدیم خوشحال شدم ، همه اینها متعلق به شما ایرانی های مقیم جمهوری آذربایجان است، ما اجاره نشین هستیم صاحبخانه شمایید ما اینجا می آییم و می رویم، آنان که همیشه به سفارت و کنسولگری رفت و آمد می کنند، ایرانیانی هستند که در این کشورها مقیم هستند.

ظریف در ادامه گفت : رئیس جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی گفتند، همه کارمندان دولت موظفند خودشان را به معنی واقعی کلمه مستخدم مردم بدانند نه صاحب و قیم مردم مردم قیم، صاحب و ولی نعمت ما هستند. وزیرامورخارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به حضور حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، گفت: حضور ایشان باعث دلگرمی همه ما در آذریایجان و یک رکن خیلی مهمی برای روابط بهتر با این کشور است.

ظریف افزود: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در طول ۲۵ سال گذشته که این کشور به عنوان یک کشور مستقل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در صحنه سیاسی حضور داشته است، امروز در بهترین و بالاترین سطح قرار دارد. امروز دومین بار است که در سه هفته گذشته در باکو حضور دارم و در فاصله این دو سفر روسای جمهوری دو کشور در استانبول و در حاشیه کنفرانس سران کشورهای اسلامی دیدار داشتند.

وی افزود: دریک ماه آینده حتی این دیدارها فراوان تر خواهد بود و مقامات دیگر دو کشور با یکدیگردیدار خواهند داشت ، این نشاندهنده یک فرصت ویژه برای دوستان ایرانی ما در کشور آذربایجان است. ظریف با اشاره به نقش و شان، کارآفرینانی مانند «عبدالباری گوزل» در معرفی ایرانیان در کشورهای دیگر گفت: تجار و افراد خوشنام ایرانی درکشورهای همسایه ، می توانند منشا خیر و برکت برای هموطنان و میزبانان خودشان باشند.

وی افزود: ایرانیان در سراسر جهان هر جا که هستند یک نمونه بسیار موفق ، فرهیخته و سالم از جامعه و فرهنگ ایرانی هستند ، در هر کجای دنیا ، ایرانی ها از موفق ترین افراد جامعه شان هستند. ظریف امروز چهارشنبه در پنجمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه شرکت خواهد کرد.

منبع:ایسنا

کد خبر 332667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.