ریسباف را ۲۰۷میلیارد تومان خریدیم

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از خریداری کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان به قیمت ۲۰۷ میلیارد تومان به عنوان بنای غیر تاریخی خبر داد و گفت:

به گزارش ایمنا هوشنگ عشایری درباره خرید بناهای تاریخی از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و وجود مجوزهای قانونی اجرای این اقدامات، اظهار کرد: چارچوب قانونی برای ورود شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به موضوع خرید بناهای واجد ارزش در بافت های تاریخی ایجاد شده است. در قانون احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های شهری که مصوب مجلس شورای اسلامی است و بر اساس آن سند ملی بازآفرینی تدوین شده، این امکان لحاظ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که باوجود آنکه در این قوانین نامی از تک بنا برده نشده و تنها در سند ملی بازآفرینی از امکان خرید تک بنای واجد ارزش یاد شده است، چرا شرکت عمران و بهسازی این موضوع را نسبت به احیای بافت های فرسوده در اولویت قرار می دهد؟، تصریح کرد: مفهوم بافت تاریخی به وجود کالبد تاریخی است؛ بافت تاریخی به صرف کف زمین نیست بلکه به خاطر وجود یک سری بناهای تاریخی در بافت است و نشان دهنده هویت اصلی آن محله هستند و سبب می شوند تا آن بافت، تاریخی تلقی شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: در اساسنامه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به این موضوع اشاره شده و در اصلاحیه اخیر آن امکان خرید ابنیه تاریخی به صراحت آورده شده است.

وی درباره اولویت بندی اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، گفت: این شرکت اهداف متعددی در زمینه احیای بافت های نابسامان شهری دارد ولی اولویت بندی منابع شرکت عمران و بهسازی شهری به صورت کلی نیست؛ بلکه برای هر هدف، اولویت بندی شده است؛ به این معنا که ما، هم باید به بافت های تاریخی ورود کنیم و ردیف بودجه جداگانه دارد و هم باید به موضوع بهسازی بافت های فرسوده و حاشیه ای که ردیف اعتباری جداگانه دارند، ورود کنیم؛ ولی هر کدام از این اهداف در زیرمجموعه های خود اولویت بندی شده اند.

عشایری افزود: وقتی منابعی برای یک هدف گذاشته می شود، موظف به اجرای خواسته قانونگذار هستیم مثلا در زمینه احیای بافت های فرسوده شهری، اولویت ما رساندن منابع موجود به بحث اصلاح روبناها، معابر و واحدهای مسکونی است.

وی تأکید کرد: تمام بناهای تاریخی خریداری شده از منابع دولتی است و این موضوع در قانون بودجه دیده شده است. وقتی این اعداد در قانون بودجه، چه به عنوان منابع داخلی و چه به عنوان منابع تملک دارایی، لحاظ شده است، بر همان اساس بناهای تاریخی خریداری می شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: در چهار سال گذشته ۱۲۱ بنای تاریخی خریداری کردیم که هر کدام قیمت‌های متفاوتی داشته اند؛ ما از ۲۰۰ میلیون تومان خانه تاریخی خریداری کرده ایم تا قیمت های بالاتر.

وی با اشاره به خرید کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان با قیمت ۲۰۷ میلیارد تومان، گفت: تملک این کارخانه قدیمی با موضوع احیای بافت تاریخی متفاوت است و آن را در راستای اجرای یکی دیگر از وظایف شرکت عمران و بهسازی مبنی بر "اصلاح نقاط ناهمگون شهری" و با هدف تغییر جریان مدیریت شهری خریداری کرده‌ایم. چرا که ریسباف بنای تاریخی نیست!

منبع: مهر

کد خبر 332617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.