کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲ با داشتن رابطه اجتماعی فعال

مطالعه جدیدی از مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت در هلند نشان داد که داشتن ارتباط اجتماعی فعال با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری ایمنا و به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، نتایج این تحقیق این سوال را مطرح می‌کند که آیا زندگی اجتماعی فعال می‌تواند به ما در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند؟ محققان همبستگی جالبی بین زندگی اجتماعی افراد شرکت کننده و احتمال ابتلا به دیابت را نشان دادند، که باعث شد رابطه احتمال بالقوه بین اجتماعی شدن و خطر ابتلا به این بیماری متابولیک را در نظر بگیرند.

اخیرا محققان بر این نکته تمرکز کرده‌اند که روابط اجتماعی ما چگونه می‌توانند بر سلامت ذهنی و جسمی ما تاثیر بگذارند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد فعال‌تر در جامعه و افرادی که ارتباطات اجتماعی زیادی‌تری دارند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. 

طی چند ماه گذشته، خبرگزاری مدیکال نیوز تودی گزارش داد که حفظ روابط دوستانه نزدیک می‌تواند به حفظ روحیه بالا کمک کند و با تمرین کار گروهی، کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

در این آزمایش، محققان داده‌های پزشکی دو هزار ۸۶۱ بزرگسال ۴۰ تا ۷۵ ساله را بررسی کردند. بررسی عوامل ژنتیکی و محیطی درگیر در توسعه دیابت نوع ۲ از جمله دیگر موارد مورد بررسی در این آزمایش بود. از تعداد شرکت کننده ها در آزمایش، ۶۲۳ نفر دیابت نداشتند، ۴۳۰ نفر مبتلا به پیش دیابت بودند (به این معنی که میزان قند خونشان غیر طبیعی بوده ولی هنوز به اندازه ابتلا به دیابت نیست)، ۱۱۱ نفر به تازگی به دیابت نوع ۲مبتلا شده بودند و ۶۹۷ نفر دیابت داشتند.

بر اساس این گزارش، پزشکان می‌گویند: "گروه های پر خطر و در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ باید شبکه ارتباطات خود را گسترش دهند؛ این افراد باید بیشتر به سمت دوستی با دیگر افراد تشویق شوند، علاوه بر اینکه عضویت در باشگاه ورزشی یا شرکت در گروه بحث و گفتو گو نیز می‌تواند کمک موثری داشته باشد."

وی اضافه می‌کند: "تحقیقات نشان می‌دهد که مردان تنها بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، بنابراین باید مردانی که تنها زندگی می‌کنند را در گروه افراد پر خطر تعریف کرد. علاوه بر این، اندازه شبکه اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نیز ممکن است در نهایت به عنوان شاخص‌های خطر ابتلا به دیابت استفاده شود."

یافته های این تحقیق دیروز در مجله "BMC Public Health" منتشر شد.

کد خبر 332587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.