جلسات، ریه آسیب دیده نصف جهان را درمان نمی کند

دیگر آبی نیست، حتی نفس‌ها هم این روزها خاکستری است و به سختی بالا می‌آید، کار آسمان و هوا از مراقبت‌های ویژه هم گذشته، دیگر همه سکوت کرده‌اند، مدیران، مسئولان و حتی شهروندان؛ انگار به نفس کشیدن در هوای آلوده عادت کرده ایم!

به گزارش خبرنگار ایمنا، همین چند سال پیش با شروع فصل پاییز و وارونگی هوا جلسه پشت جلسه تشکیل می‌شد، راهکارهای کاهش آلودگی مطرح و زنگ خطر به صدا در می‌آمد و چند روزی برای سلامتی شهروندان تعطیل می شد؛ اما با پایان فصل سرما راهکارها، درون کشوی میز قرار می‌گرفت تا پاییز سال آینده! اما مردم برای نفس کشیدن به شعار، رقم و عدد نیاز ندارند به هوا نیاز دارند. تشکیل جلساتی که تنها به تعطیلی مدارس ابتدایی ختم می شود، ریه های آسیب دیده نصف جهان را درمان نمی کند.

امروز دیگر از آن حساسیت های سال های گذشته در خصوص آلودگی خبری نیست، حتی توصیه های پزشکی برای مردم عادی شده است و سفرها به مرکز شهر در هوای آلوده نیز به امری عادی تبدیل شده؛ تعداد خودروها که در آلودگی هوای شهر سهم 70 درصدی دارند روز به روز بیشتر می شود؛ مسئولان بر تشدید معاینه فنی خودروها تاکید می‌کنند اما از سویی دیگر طبق قانون خودروها به مدت پنج سال از معاینه فنی معاف می‌شوند.

از سوی دیگر  صنایع آلاینده در شعاع کمتر از 50 کیلومتری اصفهان جا خوش کرده اند و  بر گلوی اصفهان خسته بیشتر فشار می آورند؛ این حال اصفهانی است که از یک سو روزانه بر تعداد شماره گذاری خودروهای آن افزوده می شود و از سویی طرح های توسعه صنایع آلاینده اش اجرایی می‌شود.

تولید سوخت استاندارد از جمله بنزین و گازوئیل، خروج خودروهای فرسوده، تبدیل سوخت مصرفی نیروگاهها از مازوت به گاز، عدم توسعه صنایع، معاینه فنی خودروها از جمله راهکارهایی است که هر سال از زبان مسئولان می شنویم اما تاکنون کدام یک از این راهکارها عملیاتی شده است؟!  

 دو سال پیش بود که طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان مطرح شد و قرار بود طبق گفته استاندار سایق اصفهان رسول زرگرپور این طرح به صورت کامل تا پایان سال جاری اجرایی شود، حتی به گفته زرگرپور سوخت مازوت نیروگاهها نیز ممنوع شد و همه ارگان‌ها موظف شدند تا در حیطه وظایف خود برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند، اما به گفته محمد کوشافر این برنامه دارای اشکالات متعددی است و نواقص آن باعث شد تا نتوان به طور کلی معضل آلودگی هوا را درمان کرد.

این فعال محیط زیست اصفهان  در خصوص اشکالات این طرح به ایمنا می گوید: اولین اشکال این طرح نحوه اجرا و دوم نبود جامعیت برنامه و مهمترین اشکال آن توجه نکردن به توان سرزمین اصفهان بوده بنابراین اگر قرار است در ادامه از این برنامه استفاده شود باید این طرح بازنگری شده و نقاط ضعف آن شناسایی شود.

وی در خصوص وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان اظهار می‌کند: وضعیت هوای اصفهان در طول زمان به دلایل مختلف از جمله بارگذاری بیش از توان، بحران آب که باعث تشدید فرسایش خاک و آلودگی هوا می‌شود، تردد بالای خودروها، صنعت و... به این نقطه کنونی با حجم بالای آلایندگی رسیده است.

کوشافر ادامه می دهد: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست در آبان‌ماه امسال ۲۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و تا ۲۰ آذرماه  نیز ۸ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای همه بوده است. اگر فرض را بر صحت این اعداد و آمار بگذاریم، وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان مطلوب نیست و از سویی کنترل کیفیت هوا نیز به خوبی انجام نشده است.

این کارشناس محیط زیست به روزهای ناسالم و آلوده اشاره می کند و می گوید: اکنون که به این وضعیت رسیده ایم باید برای مواجه با روزهای آلوده شهر هم برنامه داشته باشیم و مدیران مرتبط نحوه مواجه با آلودگی هوا و اقدامات احتیاطی را برای مردم روشن کرده و خود نیز در آن روزها از روشهای کنترلی خاص استفاده کنند و البته این برنامه ریزیها نیازمند پیش بینی مناسب اقلیمی نیز است.

کوشافر تاکید می کند: طبق استانداردAQI  در روزهای آلوده  شاخص ها از طریق رسانه ها اعلام شود و برنامه های احتیاطی به مردم گوشزد شود، همچنین  در روزهای آلوده علاوه بر کنترل دقیق‌تر واحدهای آلاینده، باید مراقبتهای خاص از گروههای حساس مثل کودکان همچون کاهش تحرک صورت گیرد؛ وظیفه اخلاقی حکم می‌کند برنامه ویژه ای برای مهدهای کودک و مدارس به خصوص دبستانها برای روزهای آلوده تنظیم شود.

کوشافر خاطرنشان می کند: ذرات معلق یکی از آلاینده های موثر این روزهاست بنابراین وقتی هوا ناسالم است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های خارج از منزل خود را کاهش دهند.

وی اعلام می کند: در حال حاضر اقدامات، متناسب با آلودگی هوا نیست و بر اساس مجموعه ها و دستور العمل‌ها باید فکری اساسی برای روزهای ناسالم و آلوده انجام داد و مردم را نسبت به این وضعیت آگاه کرد.

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این باره به ایمنا می گوید: برای کاهش آلودگی هوا همه باید هماهنگ شوند چون اینقدر هوا آلوده است که اگر یک نهاد وارد عمل شود، توفیقی نصیب شهر نمی شود تنها با یک بسیج همگانی می توان در جهت کاهش آلودگی گام برداشت.

وی به نقش مدیریت شهری در کاهش آلاینده ها اشاره می کند و ادامه می دهد: مدیریت شهری می تواند با تقویت حمل و نقل عمومی سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر داشته باشد در این صورت شهروندان به استفاده از ناوگان عمومی تشویق می شوند و حجم تردد خودروهای شخصی کاهش می یابد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با بیان اینکه باید تردد اتوبوس‌های دودزا در شهر کم کنیم، تصریح می کند: البته شهرداری سعی کرده با راه اندازی خطوط اتوبوس تندرو ، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس هایی با سوخت یورو ۴ مقداری شرایط را بهبود ببخشد.

نصراصفهانی خاطرنشان می کند: در حال حاضر روزانه ۶۰۰ هزار خودرو در سطح شهر تردد می کنند بنابراین باید با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باید شرایطی فراهم کنیم که تردد خودروهای تک سرنشین در شهر کاهش یابد.

وی بر ساماندهی مشاغل آلاینده نیز تاکید می کند و می گوید: آیین نامه ساماندهی مشاغل در شورای شهر به تصویب رسیده البته انتقال مشاغل آلاینده سازوکارهای خاص خود را دارد و باید بستر مناسب برای این جایگزینی فراهم شود.

وی یکی دیگر از اقدامات کاهش آلودگی را ترویج دوچرخه سواری می داند و اظهار می کند: اصفهان روزی به شهر دوچرخه ها معروف بوده است و باید اکنون که با این وضعیت آلایندگی و ترافیک بستر استفاده بیشتر از دوچرخه به خصوص دوچرخه های برقی را در شهر افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا اظهارمی‌کند: سیاست احداث پارکینگ در مرکز شهر باید تغییر کند تا شهروندان در مرکز شهر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

نصراصفهانی به تاثیر مترو در کاهش آلودگی هوا نیز اشاره می کند و می گوید: به تازگی مدل جدید حمل و نقل شهری یعنی مترو وارد سیستم شده است، اکنون ۱۸ کیلومتر از خط یک مترو به بهره برداری رسیده و روزانه ۱۸ تا ۲۲ هزار نفر از این وسیله نقلیه عمومی استفاده می کنند؛ امیدواریم این خط تا پایان سال به صورت کامل به بهره برداری برسد تا نتایج واقعی خود را در شهر نشان دهد.

وی با اشاره به توسعه فضای سبز شهری اظهارمی‌کند: با توجه به وضعیت آلودگی هوا توسعه فضای سبز شهری ضروری است اما به دلیل بحران آب باید تلاش کنیم این مقدار فضای سبز شهر حفظ شود.

به گزارش ایمنا، این میهمان ناخوانده اصفهان چندین سال است دست بر گلوی شهر گذاشته و نصف جهان را در دود و دم فرو برده، اما بعد از این همه سال هنوز نسخه ای اساسی برای پایان آن پیچیده نشده است، انگار دیگر این پدیده سیاه عادت هوای اصفهان شده و مسئولان نیز به آن سازگاری یافته اند. حتی دیگر تقصیر را بر گردن وارونگی دما هم نمی اندازند؛ اما این موضوع زنگ خطری برای شهری است که زاینده رودش هم به خط پایان رسیده است.

کد خبر 332563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.